TEORIE: Jednofázový sériový motor
reklama
Ke zlepšení komutace komutátorových motorů, která je horší než komutace stejnosměrného motoru, používáme u jednofázových strojů komutační póly a kompenzační vinutí, takže uspořádání je stejné jako u kompenzovaného stejnosměrného sériového motoru. Větší motory se spouštějí obvykle spouštěcím transformátorem.
Pro větší náhled kliknout.
Jednofázový komutátorový motor: KP - proudové vinutí, KV - kompenzační vinutí
Jednofázový sériový motor má velký záběrový moment a používá se jako trakční motor a jako motor u drobných spotřebičů, vysavačů, dílenských nástrojů, ventilátorů apod.
Rychlost trakčního sériového motoru lze hospodárně regulovat odbočkami napětí na transformátoru (Tr). Například trolej je napájena napětím 16kV, 50Hz, které se v elektrické lokomotivě transformuje na 200 až400V, a tím se napájí hnací sériový motor.
Smysl otáčení sériového jednofázového motoru se mění přepínáním hlavních pólů. Motor nemá točivé magnetické pole, nýbrž jen pole kmitavé, takže rychlost otáčení nezávisí na počtu pólů. Malé motory dosahují až 14 000min-1. Sériový motor lze konstruovat na střídavý i stejnosměrný proud, dá se používat jako univerzální motor.
TEXT Z OBLASTÍ |
---|
|