Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: TEORIE: Jednofázový sériový motor (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 21.10.2010
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

TEORIE: Jednofázový sériový motor


TEORIE: Jednofázový sériový motor
Ke zlepšení komutace komutátorových motorů, která je horší než komutace stejnosměrného motoru, používáme u jednofázových strojů komutační póly a kompenzační vinutí, takže uspořádání je stejné jako u kompenzovaného ...
Tým portálu Elektrika, ze dne: 21.10.2010

Ke zlepšení komutace komutátorových motorů, která je horší než komutace stejnosměrného motoru, používáme u jednofázových strojů komutační póly a kompenzační vinutí, takže uspořádání je stejné jako u kompenzovaného stejnosměrného sériového motoru. Větší motory se spouštějí obvykle spouštěcím transformátorem.


Pro větší náhled kliknout.
Jednofázový komutátorový motor: KP - proudové vinutí, KV - kompenzační vinutí

Jednofázový sériový motor má velký záběrový moment a používá se jako trakční motor a jako motor u drobných spotřebičů, vysavačů, dílenských nástrojů, ventilátorů apod.

Rychlost trakčního sériového motoru lze hospodárně regulovat odbočkami napětí na transformátoru (Tr). Například trolej je napájena napětím 16kV, 50Hz, které se v elektrické lokomotivě transformuje na 200 až400V, a tím se napájí hnací sériový motor.

Smysl otáčení sériového jednofázového motoru se mění přepínáním hlavních pólů. Motor nemá točivé magnetické pole, nýbrž jen pole kmitavé, takže rychlost otáčení nezávisí na počtu pólů. Malé motory dosahují až 14 000min-1. Sériový motor lze konstruovat na střídavý i stejnosměrný proud, dá se používat jako univerzální motor.

 

Více o motorech zde ...

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.