Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: JSS: Co bylo potřebné znát ze staré normy pro lepší pochopení ČSN 62 305? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 17.05.2019
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

JSS: Co bylo potřebné znát ze staré normy pro lepší pochopení ČSN 62 305?


JSS: Co bylo potřebné znát ze staré normy pro lepší pochopení ČSN 62 305?
Zajímalo nás, které části staré 34 1390 bylo nutné dobře znát, aby nám nová 62 305 byla pochopitelnější. Kudy chodím, tudy slyším buď o jednoduchosti a dostatečnosti staré ČSN 34 1390, nebo naopak o složitosti a naprosté zbytečnosti nové ČSN EN 62 305. Po tolika letech od vydání platné normy stále někdo nechápe a nezná její význam? Jsou opravdu autoři této EN normy tak nesvéprávní? Nebo se máme spíše sami pozorně začíst do již vydaných řádů technických doporučení? Odpověď Jana Hájka mne překvapila.
Tým portálu Elektrika, ze dne: 17.05.2019





Jan Hájek www.kniSka.cz
Tady bych to spíš otočil, protože bych řekl, že je důležité znát 62305, aby se člověk dokázal orientovat v 341390. Na rozdíl od souboru ČSN EN 62305 má určitou linku, které řeší věci od jímací soustavy, dostatečnou vzdálenost, pospojování, uzemnění v logických celcích, tak ve 34 1390 je to poměrně logicky řešeno v začátku. Ale potom je tam dvojnásobný počet textu. Jsou to doplňky a různá řešení, které není poskládané logicky a nejsou ani logicky provázané. Např. ve 34 1390 když bylo křižování sdělovacího vedení, tak byla jiná logika vzdálenosti než v případě křižování jiných vodivých soustav v případě silových vodičů apod.

Spíš bych řekl, aby člověk pochopil co to vlastně je 34 1390 chtěla, tak musí umět ochranu před bleskem a pak tam všechno najde. Pokud bych to vzal obráceně, tak samozřejmě pochopím, že člověk, který byl zvyklý, že měl prostý údaj, že svorka má být 1,8m vysoko, tak taková informace mu v 62 305 chybí, protože ta spíš než na nařízení a empirických údajích a nařízeních a zkušenostech, tak prosazuje spíš logiku, řešení. Problém je takovýhle a máme tu jedno, dvě možná řešení a můžeme si s tím poradit dál.

kdežto ČSN 34 1390 byl spíš návod pro lidi, které neprošly druhým stupněm základní školy, kteří potřebovali jednoduché vyjádření typu, když je baráček typu krabička, takhle rozestav jímače, takhle stáhni dolů svody a moc o tom nepřemýšlej. Což je samozřejmě chyba.

O to dřív začínám pátrat ve starých svazcích norem, abych si ujasnil tvrzení Jana Hájka. V další části budeme mluvit o tom, zda byla stará 34 1390 lepší nebo nebyla.

Všechny doposud vydané části seriálu #JSS Jak sestřelit staříka zde!
TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.