V roce 2011 se statika stožárů v České republice začala kontrolovat novou metodou, která se nazývá ZKOUŠKY PEVNOSTI A STABILITY STOŽÁRŮ DLE ROCHOVY METODY. Doposud u nás nebyla tato metoda zmiňována, přestože se provádí již více než 10 let. Touto metodou testovala fy. Roch Services GmbH již více než milion stožárů v mnoha zemích Evropy.
Princip zkoušky
Jedná se o simulaci síly, kterou větrné zatížení působí na celou plochu stožáru. Ten je zatěžován předem vypočítanou silou, pomalu a plynule narůstající, současně je měřeno vychýlení stožáru a je zaznamenáno na grafickém diagramu. Zkušební síla je vedena ve výšce 1,8 – 2,0m, aby byly přezkoušeny všechny nebezpečné oblasti stožáru.
Během této standardní zkoušky nedochází ke změně ve stožáru ani v jeho základu. Zkouška se provádí na tlak a tah, ve dvou pozicích, zkušební vozidlo je přestaveno do druhé pozice o 60º - 90º oproti první, aby došlo k zatížení vláken ve všech směrech. Zkušební vozidlo, které provádí zkoušku, musí mít dostatečnou hmotnost, aby nedošlo k posunu nebo odlehčení měřícího zatížení.
Zkouška obsahuje:
Možnosti použití Rochovy metody
Touto metodou lze provádět zkoušky na kovových, betonových a dřevěných stožárech všeho druhu (veřejné osvětlení, semafory, osvětlení sportovišť, dálniční a železniční konstrukce).
Statistika
Výsledky z České republiky se trochu liší od evropského průměru. Zatímco v Evropě je akutní výměna nutná jen u 3% zkoušených stožárů, v České republice je to skoro 10%. Toto číslo je samozřejmě ovlivněno jak menším statistickým vzorkem, tak i způsobem výběru stožárů pro kontrolu.
Bořivoj Sedlák, Datmolux a.s.
Přednáška Bořivoje Sedláka s ukázkou testování VO v Pardubicích