Na veřejnosti zažitý model "co je složité, bude drahé" stále přetrvává. Je to ovšem pravdivá domněnka? Bude záležet na více aspektech, třeba na dodavateli, použitých materiálech, softwarovém řešení a třeba také na poskytovaném servisu k dodávce systémové elektroinstalace.
Na otázku, jak drahý a náročný je servis systémové instalace, odpovídali:
Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Jiří Olejníček, BOSSYSZ hlediska servisu se nesetkávám se závažnými problémy, spíše chtějí zákazníci úpravu či rozšíření.
Další odborníci: Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Richard Müller, ABBAť už fyzická či cenová náročnost servisních prací systémové instalace se nijak výrazně neliší od servisních prací běžných instalací a spotřebičů, které se nacházejí v každé domácnosti.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Josef Kunc, KNX národní skupina ČRV souvislosti s KNX systémovou instalací připadá servis do úvahy ponejvíce s požadavky na změny v naprogramování přístrojů anebo při rozšiřování o nové funkce, zcela výjimečně ve vazbě na poruchy způsobené závadami přístrojů. A jelikož se jedná o decentralizovaný systém, každý zásah může být jednoduchý. Cena servisu je otázkou vzájemné dohody.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Radim Křůpala, IQ BudovyServis inteligentní elektroinstalace je jednodušší než u elektroinstalace klasické, i když to může působit právě naopak. V situaci, kdy v drtivé většině mají objekty vzdálenou správu a jsou připojeny k internetu, je jednoduché připojit se k objektu z kanceláře a provést diagnostiku nebo úpravu programu a je jedno jestli se jedná o objekt v Prešově, Plzni nebo mimo Evropu. Většina kabelů navíc vede přímo do rozvodnice, takže i servis fyzický je jednodušší vzhledem k přímému přístupu na kabel v případě problému. Většinou je to tak, že pokud se realizuje hrubá elektroinstalace a vyřeší se fyzické problémy na začátku při zapojení, řeší se posléze již pouze software a programové úpravy. V mnoha případech jsou zákazníci rádi, že po zadání nové úpravy nemusíme přijet a nemusí domlouvat, aby někdo byl doma. A zrovna tato věc mi připadá jako jedna z velkých výhod. Samozřejmě problémy spojené s vypadnutým jističem nebo chráničem jsou stejné jako u elektroinstalace klasické, ale i to se dá řešit moderně, například pomocnými kontakty, kdy lze uživateli předat informaci o tom, který jistič nebo chránič vypadnul.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Jaromír Klaban, TecoU systémové instalace se ušetří za dopravu, úpravy lze totiž často provádět vzdáleně.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Boris Kamenický, ELKO EPPřijde nám automatické, že auto potřebuje servis (protože je nabušeno elektronikou) a to něco stojí… Proč nám to přijde divné u elektroniky v domě?
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Jakub Horna, SiemensÚdržba není potřeba, ale vše se může porouchat. Není však problém vyměnit či nahradit nějaký přístroj.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Radim Hendl, Schneider ElectricPoruchy lze diagnostikovat od počítače - systémový integrátor se vzdáleně připojí. Pokud porucha vyžaduje servisní zásah, integrátor se domluví se servisní organizací na termínu opravy a celá oprava trvá kratší dobu a je levnější.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Martin Formánek, ENIKA CZServis není o nic dražší než servis klasické instalace.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Radek Červený, ELEKTRIKABRNOJe to podobné jako u aut, čas od času je třeba servis. Cena servisu je stejná jako u jakéhokoliv jiného běžného úkonu.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Petr VetešníkServis systémové instalace je u správně navržené instalace jednoduší než výměna žárovky u auta.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Viktor Strouhal, ABBSprávně provedená instalace nevyžaduje žádný servis, může se ale stát, že uživatel po čase bude vyžadovat změnu funkcionality. Je otázkou, zda tyto změny jsou ještě v rámci ceny instalace nebo vyžadují další náklady.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Roman Steiger, Phoenix ContactServis inteligentní budovy může být daleko jednodušší než u pevné elektroinstalace, protože je možné se připojit vzdáleně a servis vyřešit z kanceláře.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Zdeněk Rajmont, Rajmont Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Zdeněk Rajmont, RajmontU hardwaru se v případě poruchy musí nechat poškozená část opravit či vyměnit, u softwaru je situace jednodušší, protože existují vzdálené správy, dodavatel tak nemusí přijet a danou věc změní na dálku.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Jaromír Pávek, Eaton
|
|
Jaromír Pávek, EatonServis bezdrátové instalace xComfort není z hlediska běžného provozu náročný ani nijak nákladný. Obrovskou výhodou systému jsou bezdrátová tlačítka a termostaty, které si můžete snadno dle nových požadavků na ovládání přemístit a nalepit je na nové vhodnější místo. Proto k nim nemohou vést žádné kabely a pro napájení musí být použita baterie, kterou je nutné čas od času vyměnit. U tlačítek to je jednou za deset let, u pokojového termostatu za sedm let! Výměnu baterie zvládne každý trochu technicky orientovaný uživatel sám, zvlášť když chytrá jednotka Smart Manager rozsvícením LED diody na krabičce včas upozorní na jejich výměnu.
Pokud ale tlačítka požadujete přeprogramovat na jiné funkcionality, bez návštěvy technika se to už neobejde. Stejně tomu je tak, když např. dojde k poškození systémového prvku (aktoru) vlivem přepětí v instalaci, pokud nebyla vhodně ochráněná. Výměna prvku je stejně rychlá jako výměna zásuvky nebo běžného vypínače. Rovněž výchozí nebo pravidelná revize bezdrátového systému je rychlejší, protože systém potřebuje minimum kabeláže a počet instalačních krabic se svorkami, které mohou být potenciálním problémem v instalaci, je oproti běžné instalaci rovněž menší.
To, co může být problém při servisování instalace, je výběr vhodného odborníka. Servis doporučujeme svěřit realizační firmě, protože ta má k dispozici poslední platnou konfiguraci systému a ví, kde všude jsou bezdrátové prvky namontovány, abyste je nemuseli v instalaci vyhledávat. Proto vždy požadujte od realizační firmy projektovou dokumentaci se záznamem umístění RF prvků a záložní soubor s finálním nastavením domu.
Další odborníci: Jiří Olejníček, BOSSYS Richard Müller, ABB Josef Kunc, KNX národní skupina ČR Radim Křůpala, IQ Budovy Jaromír Klaban, Teco Boris Kamenický, ELKO EP Jakub Horna, Siemens Radim Hendl, Schneider Electric Martin Formánek, ENIKA CZ Radek Červený, ELEKTRIKABRNO Martin Formánek, ENIKA CZMartin Formánek, ENIKA CZ Petr Vetešník Viktor Strouhal, ABB Roman Steiger, Phoenix Contact Zdeněk Rajmont, Rajmont
|
|
Zkrácená verze zde.
Jaké zkušenosti máte se servisem
systémových instalací vy?
Dejte nám vědět v níže uvedené diskusi!