Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Mechanické blokády (7.) (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 21.10.2002
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Mechanické blokády (7.)


Jak jsou provedeny blokády mechanicky? Rozdíl mechanických blokád u ručních a strojních pohonů. Blokování přístrojů na "11" pokračování.
Petr Doležal, ze dne: 21.10.2002

Některé blokády jsou tak jasné, že pokud to je možné, výrobce je provádí sám na svém výrobku. Jedná se o odpojovače se zemními noži. Tato blokáda se dá napsat takto:

Tato mechanická blokáda vyhovuje při ručních pohonech, kdy lidská síla je relativně malá a neměla by vést k poškození táhel, hřídelí a dalších ocelových či litinových komponent. Kromě toho se jedná o ovládání na místě samém a obsluha může zkontrolovat, proč nelze s odpojovačem manipulovat.

pedol 

Jiná je situace se strojními pohony. Tam by mohlo při nesprávném povelu dojít k pokřivení či utržení táhel. Proto se u strojních pohonu vždy provádí blokáda elektrická a mechanická blokáda je jakousi nadstavbou, a nebo přichází v úvahu při nouzovém ručním pohonu (v tomto případě se někdy rozepíná spojka pohonu od hřídele nožů).

Poznámka ke značení:
Značení přístrojů (Q,U) je použito jen pro účely tohoto článku. Dle ČSN by mělo být Q1, Q2, atd. Mimochodem, rozvodné závody se opět vrátily k označení QA, QB, atd. Jistý rozpor panuje u zemních nožů, kdy jedny závody používají QE (E jako Erde nebo Earth-zem), druhé pak QU (Uzemněno), což je lehce zaměnitelné s QV(vývodový odpojovač), zvlášť u ručně psaného textu. Něco podobného platí pro značení přípojnic, ale to je jiná problematika.

Poznámka k táhlům:
Jsou výrobci odpojovačů, kteří táhla nepoužívají. Buď mají elektromotor přímo na rámu odpojovače a nebo používají otočné tyče s koly se šikmým ozubením.

Pokud se jedná o klasická táhla a vačky, tak problém ohýbání hřídelí byl u odpojovačů s jednoduchou vačkou a to i v běžném provozu (nikoliv jen u výše popsaného zablokování). Ohybový moment se z hřídele motoru přenášel i na nosné ocelové příčky, což vedlo k používání velkých profilů. Podobný problém vyřešily EJF u jednoho modelu odpínače pomocnou rozpěrnou pákou, uchycené v osách hřídelí odpínače a pohonu. SEZ Krompachy pro stavbu SCP Ružomberok, kde byly „těžké“ odpojovače, na popud autora vyvinuly oboustranné vačky se dvěma táhly. Při pohybu jedna páka táhne a druhá tlačí, a tím se eliminuje ohybový moment na hřídele.

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Ing.Petr Doležal - Fryčajova 149/6p, Brno - Voip 515 533 994 - pedol@volny.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.