Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Řízení rychlosti otáčení indukčního motoru (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 27.08.2008
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Řízení rychlosti otáčení indukčního motoru


Řízení rychlosti otáčení indukčního motoru
Rychlost otáčení indukčního motoru s pólovými dvojicemi ... Jaké plynou možnosti řízení rychlosti otáčení? Co je to změna počtu pólů, změna skluzu, změna knitočtu napájecího napětí nebo například kaskády? Rychlost otáčení velkých motorů s kroužkovým rotorem je možné hospodárně řídit i pomocí kaskád ...
Přednášející, ze dne: 27.08.2008

Řízení rychlosti otáčení

a) Všeobecně
Rychlost otáčení indukčního motoru s p pólovými dvojicemi, napájeného ze sítě s kmitočtem f1 bude

n = f1(1 - s)/p,

jestliže s je skluz. Z toho plynou možnosti řízení rychlosti otáčení změnou jednotlivých proměnných, uskutečnitelnou způsoby podle následujícího.

b) Změna počtu pólů
Různý počet pólů, přesněji řečeno pólových dvojic, se dá vytvořit:

V obvyklém případě motoru s jedním vinutím a s poměrem počtu pólových dvojic 1 : 2 jsou prakticky nejdůležitější dvě uspořádání.

Přepínání hvězda/dvojitá hvězda: rychlost otáčení se po přepnutí zdvojnásobí, síťový proud bude dvojnásobný, točivé momenty budou stejné, moment zvratu se zdvojnásobí. Ve spojení vinutí do hvězdy není magnetický obvod plně využit.

Přepínání trojúhelník/dvojitá hvězda vede po přepnutí opět na dvojnásobnou rychlost otáčení a na dvojnásobný síťový proud, točivý moment však bude √3x menší a moment zvratu poklesne na 2/3.

c) Změna skluzu
Změna skluzu přichází v úvahu pouze u motorů s kroužkovým rotorem. Princip řízení je tentýž jako u spouštění motoru činným odporem v rotorovém vinutí. Se zvětšováním činného odporu v rotorovém obvodě se momentové charakteristiky motoru naklánějí a roztahují ve směru kladných hodnot skluzu, jenž při daném zatěžovacím momentu roste a rychlost otáčení motoru se zmenšuje (platí s2/s1 = R2/R1, přičemž hodnoty se stejnými indexy patří k sobě). Toto řízení rychlosti je sice jednoduché a spolehlivé, avšak v důsledku ztrát na rotorových odpornících nehospodárné. Používá se tedy pouze v levných a výkonově nenáročných aplikacích, někdy též v kombinaci se změnou statorového napětí. To se řídí buď autotransformátorem nebo střídavým napěťovým měničem, zmiňovaným v případě softstartu. Řízení napětí bývá spojité, rotorový odpor se mění ve stupních. Pracovní oblast motoru je potom omezena jeho momentovými charakteristikami pro plné napětí a krajní hodnoty rotorového odporu, týmiž charakteristikami pro minimální napětí a charakteristikou pro maximální statorový proud (při zvětšení skluzu nad jmenovitý roste statorový proud nad jmenovitou hodnotu a musí se zmenšit řízením napájecího napětí).

Při použití pulzního měniče je do rotorového obvodu zapojen šesti pulzní usměrňovač s činným odporem na výstupu. Odpor je překlenut pulzním měničem, jenž spínáním řídí jeho ztráty a tudíž jeho efektivní hodnotu, ovlivňující rychlost otáčení motoru. Nevýhodou je opět nehospodárnost řízení.

d) Změna kmitočtu napájecího napětí
Změna kmitočtu napájecího napětí představuje nejpoužívanější a nejdokonalejší, bezeztrátový způsob řízení. S ohledem na využití motoru je třeba udržovat konstantní hodnotu poměru vazebního magnetického toku (magnetického spřažení) statoru a napájecího kmitočtu, což zhruba odpovídá konstantní hodnotě poměru statorového napětí a jeho kmitočtu. Tento způsob řízení se uplatňuje až do dosažení jmenovitého statorového napětí.


Pro větší náhled kliknout.
Momentové charakteristiky při kmitočtovém řízení
n rychlost otáčení rotoru, M točivý moment, f kmitočet (f1 >f4)

Obrázek ukazuje korekci závislosti statorového napětí na napájecím kmitočtu (je patrná odchylka z vysloveného pravidla v oblasti malých kmitočtů, působená činným odporem statorového vinutí).

Praxe kvalitního řízení vyžaduje buď měření nebo výpočet vazebního magnetického toku statoru nebo udržování poměru veličin podle výše uvedeného obrázku. V tom případě je moment zvratu v celém rozsahu řízení stejný.

Při rozšíření rozsahu řízení nad jmenovitý kmitočet dochází k odbuzování motoru - statorové napětí zůstává konstantní a zvětšuje se pouze jeho kmitočet. Vazební magnetický tok motoru klesá úměrně s růstem kmitočtu, točivý moment (pro daný proud) až do momentu zvratu se zmenšuje lineárně a moment zvratu s druhou mocninou kmitočtu.

Pro kmitočtové řízení se používají statické měniče kmitočtu schopné dodat motoru jak potřebný činný příkon, tak jalový příkon k magnetizaci. Tuto vlastnost mají přímé měniče kmitočtu (cyklokonvertory) a nepřímé měniče kmitočtu se střídačem s vlastní komutací. Nejčastější jsou posledně jmenované měniče se stejnosměrným napěťovým meziobvodem - napěťové měniče kmitočtu.


Pro větší náhled kliknout.

Schéma zapojení napěťového měniče kmitočtu (se stejnosměrným napěťovým meziobvodem):
1 řízený usměrňovač, 2 střídač, L příp. malá vyhlazovací tlumivka, C kondenzátor meziobvodu, T tranzistor, D dioda

Střídač 2 je osazen plně řízenými výkonovými polovodičovými součástkami T (např. výkonovými tranzistory) s antiparalelními diodami D (umožňují přelévání činného i jalového výkonu z motoru do stejnosměrného meziobvodu). S jejich pomocí se výstupní fáze U, V a W střídače připínají na kladné a záporné napětí stejnosměrného meziobvodu tak, že vytvoří trojfázovou soustavu stupňovitě proměnných napětí (obr. 1.25) s výrazným obsahem první harmonické.


Pro větší náhled kliknout.
Průběhy napětí u v čase t střídače s amplitudovým řízením
a) fázová napětí, b) sdružená napětí, c) fázová napětí napájecího zdroje

Její amplituda se mění řízením vstupního usměrňovače 1 , kmitočet časností spínání ve střídači 2. Toto řízení střídače se nazývá amplitudovým. Výhodou je poměrná jednoduchost zapojení, nevýhodou značný výskyt vyšších harmonických ve výstupním napětí a horší dynamické vlastnosti, dané setrvačností napěťového meziobvodu.

V obrázku je vyznačen i časový průběh pomyslných fázových napětí u0 zdroje střídače - stejnosměrného meziobvodu, chápaných jako napětí jednotlivých výstupních fází vůči napájecímu uzlu - středu mezi kladným a záporným pólem meziobvodu. Jsou to obdélníky v délce půlperiod.

Dokonalejší je pulzně-šířkové řízení (PWM), podstatně omezující výskyt vyšších harmonických a vylučující vliv setrvačnosti napěťového meziobvodu. Jeho napětí Ud je trvale nastaveno na maximální hodnotu a spínání jednotlivých součástek ve střídači probíhá s podstatně vyšším kmitočtem vůči výstupnímu kmitočtu tím způsobem, že fázová napětí zdroje střídače jsou v každé půl periodě výstupního kmitočtu vytvářena větším počtem různě širokých obdélníkových pulzů obou polarit.


Pro větší náhled kliknout.
Princip pulzně-šířkové modulace (PWM)

 Poměr šířek po sobě následujících dvojic s opačnými polaritami je v průběhu každé půl periody řízen (s aktivací též stupňů 7 a 8) tak, aby sled středních hodnot u0s těchto dvojic představoval přibližně harmonický průběh. Amplituda výstupního napětí se mění s velikostí středních hodnot takto generovaných sérií pulzů, jeho kmitočet změnou kmitočtu šířkové modulace. Mezí je největší možný spínací kmitočet použitých polovodičových součástek, který bývá např. u běžných výkonových tranzistorů řádově 103 až 104Hz a u GTO tyristorů nebo u rychlých tyristorů s vypínacími obvody 102 až 103Hz. Časový průběh proudu je prakticky harmonický.


Pro větší náhled kliknout.
Časový průběh výstupního (sdruženého) napětí u2 při pulzně-šířkovém řízení střídače

e) Kaskády
Rychlost otáčení velkých motorů s kroužkovým rotorem je možné hospodárně řídit i pomocí kaskád, vzniklých zařazením dalšího motoru na společnou hřídel, motorgenerátorové skupiny, statického měniče nebo statického měniče s transformátorem do rotorového obvodu řízeného motoru. Jejich popis však leží mimo rámec předložené publikace a proto budou zmíněny pouze pro úplnost.

Ing. Ota Roubíček

TIP na na knihu o problematice motorů zde!

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
BEN - technická literatura s.r.o. - Věšínova 5, Praha 10 - 274 820 211 - ben@ben.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.