Přepis mluveného slova reportáže!
Jak dnes po šesti letech reagují podnikatelé na headline Průmysl 4.0? Co si představují? Co to v nich vzbuzuje? Jsou z oslovení nadšení nebo otráveně mávnou rukou?
Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR V současné době už to není, myslím si já, vnímáno jako sprosté slovo Průmysl 4.0. Firmy si to začínají postupně uvědomovat.
Jiří Bavor, ATOSJak kdo na to reaguje. Je pravda, že ten pojem už je hodně zprofanovanej tím, jak se to používá všude možně i tam, kde se to nehodí. Tam kde teďka pomalu budeme mít i ministra pro digitalizaci. Jo a jak se toho chytli politici, tak ten pojem je trošku zprofanovanej. Rozhodně se prostě nedá přijít k někomu a říct mu, já ti zavedu Industry 4.0. S tím vás každá normální firma vyhodí. Když mu tam přijdete „já vám udělám digitalizaci, a já vám udělám Industry 4.0“. Takhle opravdu ne.
Musí se to umět navázat na to, co to tý firmě přinese. Na to, jaký jí to přinese výhody z hlediska jejího businessu, jak jí to pomůže s businessem, jak jí to pomůže být flexibilnější, efektivnější, kvalitnější. Jak to pomůže posunout její výrobky. Jak to může pomoci posunout firmu, aby byla blíže k zákazníkům, aby lépe a rychleji reagovala na potřeby zákazníků, aby byla flexibilnější. Prostě musíte umět propojit pojem digitalizace nebo i Industry 4.0 s užitkem pro zákazníka. Protože, když neumíte udělat tudletu linku, proč by to mělo být pro firmu výhodné, tak vás nikdo nebude poslouchat.
Zdeněk Havelka, CEREBRICAVětšinou pořád to stejný, jako nic moc konkrétního a jako nějaká snaha o digitalizaci, ne jasně definovaná a do jistý míry u některejch i jako odpor, že by tam bylo nějaký zásadní nadšení někde to jako úplně nevnímám.
Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR No to, co se odehrávalo někdy před třemi lety, že člověk, když řekl Průmysl 4.0, tak ho ostatní považovali za nějakého markeťáka jenom, který se snaží něco propagovat. Tak to si myslím, že už je trošku upozaděné, ale na druhé straně zase ty firmy si uvědomují, že právě koncept Průmyslu 4.0 má jakési základní atributy, které pokud firmy budou naplňovat, tak opravdu dojte k tomu, nebo bude docházet k přibližování se tomu kýženému cíli, což je opravdu jednoduše řečeno posílení konkurenceschopnosti a odolání změnám, které kolem nás tady jsou.
Takže v současné době už to není, myslím si já, vnímáno jako sprosté slovo Průmysl 4.0. Firmy si to začínají postupně uvědomovat, byť by některé pořád ještě nad tím mávají rukou, že je to jen nějaký buzzword, který nic neobsahuje. Ona ta digitální transformace je ale o procesu dosáhnout tady ten Průmysl 4.0. To je něco jiného. Navíc potom i ta druhá transformace ekonomiky je zase o něčem jiném. Čili pokud to bude možné, tak my teď se budeme maximálně snažit vysvětlovat rozdíl v těch třech pojmech tak, jak před čtyřmi lety jsme začali vysvětlovat rozdíl mezi daty, informacemi a znalostmi. To byl taky jeden obrovský problém, toto dostat do populace.
Petr Pospíšil, EPLAN ČRReakce jsou různé podle toho, jak je která společnost rozvinutá. Nicméně asi typické je, když toto zmíníme, pak slyšíme obráceně otázku „a co si pod tím představuje, co myslíte konkrétně?“ Ten pojem Průmysl 4.0 nebo Industry 4.0 už vnímáme jako velmi zprofanovaný, ale nechtějí vědět detaily.
Jan Prokš, Elektrotechnická asociace ČRPřed těmi pěti, šesti lety mnoho lidí říkalo, že oni jsou ti, kteří stáli u zrodu termínu Průmysl 4.0, u zrodu těch technologií, atd. To už dneska neříká skoro nikdo. Takže asi je hodně individuální. Někdo přikývne hlavou, někdo mávne rukou, že se ho to netýká. A tady bych si netroufl to nějak paušalizovat, ale určitě to slovo, kteří ho všichni slyšeli a asi spíš to bude takové to přikývnutí „jo jo, my víme“.
A záleží na zrovna konstelaci každého konkrétního jedince jestli to je „jo jo, my víme vždyť my v tom jedeme“ nebo „jo jo, my víme, ale ještě v tom nejedeme“. Ale takové bych řekl jako přitakání, že už to aspoň doufám a doufám, že mě teď v nějakém vstupu neusvědčíte z absolutní blamáže, ale doufám, že to heslo je vnímané jako existující termín, jako existující problematika, která není jenom nějakou hypotetickou chimérou univerzitních debat.
Martin Lahoda, PHOENIX Contact Myslím, že Průmysl 4.0 už není neznámý pojem. Myslím si, že všichni v průmyslu už vědí, nebo aspoň tuší, o čem to je a umí si pod tím představit nějaké reálné postupy. Takže nemyslím si, že by tady panovalo nějaké úplné nadšení. Samozřejmě záleží člověk od člověka, firma od firmy, ale minimálně už tady to povědomí, co Průmysl 4.0 představuje, tak tady je.
Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR V každém případě při tom jak budou vznikat další nové technologie, které budou na tom digitálním základu jak budou vznikat nové algoritmy nebo nové pohledy na umělou inteligenci například, tak to bude pořád proces, který se bude dál a dál vyvíjet. To je jasná zpráva. Ale je nutné si právě uvědomit to, že jde o proces. Nejde o nějaký jasně poučkami stanovený stav. To rozhodně ne.
A co vy? Pokud někdo vysloví výraz Průmysl 4.0, co vás první napadá? Je Průmysl 4.0 vysloven vždy ve správném kontextu? Dává to smysl? Dejte nám vědět, jak to cítíte vy.
Jak chápete souvislosti s vyslovením pojmu Průmysl 4.0?
V jaké souvislosti je tento výraz používán?
Přidejte svou zkušenost také!