Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

R4M: Čím může Česká republika v digitální transformaci zazářit?


Document Actions
R4M: Čím může Česká republika v digitální transformaci zazářit?
Může být Česká republika globální průmyslová velmoc? Čím může v digitální transformaci zazářit? Je to o lepší práci na sociálních sítích, lepším SEO, copywritingu? Nebo kde je ukrytá tajná ingredience českých ručiček? V čem máme skryté rezervy, o kterých třeba nevíme? Spoléhat se na zlaté české ručičky, které plnily svou roli v centrálně řízené ekonomice je dnes již mimo mísu. Svět se stále mění a kdo se nepřízpůsobí, čeká jej nelítostný boj. Co máme jak země uprostřed Evropy za cennou vlastnost, která by šla proměnit v zásadní přidanou hodnotu?
Miroslav Minařík, ze dne: 11.11.2021




Přepis mluveného slova reportáže!

Může být Česká republika globální průmyslová velmoc? Čím může v digitální transformaci zazářit? Je to o lepší práci na sociálních sítích, lepším SEO, copywritingu? Nebo kde je ukrytá tajná ingredience českých ručiček? V čem máme skryté rezervy, o kterých třeba nevíme?

Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR
Když obecně říkáš, nevíme o tom, tak já o tom taky nevím, čím by mohla zazářit.

Jan Prokš, Elektrotechnická asociace ČR
Řekl bych, že jsou to dvě oblasti. Jedno je takové to obecné, které opakujeme všichni dokolečka už mnoho let. Možná mnoho desítek let. Je tady opravdu velké podhoubí chytrých lidí, kteří si rozumí s digitálními technologiemi. Tím pádem mnoho těch start-upových začínajících firem,  které jsou schopny připravit velmi kvalitní a konkurenceschopná řešení,tak ty tady máme. Zároveň se sluší k tomu dodat i B, a to je to, že většina těch firem je schopná vyhrát okresní přebor, ale málokdo postoupí do krajského. Nemluvě o tom, že by vyhrál Premier League nebo Ligu mistrů.

To znamená, že těch případů, kdy to z malé firmičky je dotaženo až do opravdu evropské, velké světové firmy, tak těch zatím nevidíme tolik, kolik by jsme si třeba přáli vidět. Ale jestli něco máme, tak určitě to, že to podhoubí je tady velmi dobré. A možná naučit se trošičku myslet v měřítcích, minulo českou kotlinu a začít možná myslet v měřítcích světových a nebát se udělat internacionální týmy a nastavit jako společnou řeč angličtinu. A nepárat se s tím. Chápu, že je to složité technicky, je to složité finančně, je to složité mentálně, ale myslím si, že to mentální, to je ta zábrana. Tedy u nás taková typická.

Petr Pospíšil, EPLAN ČR
Já když se pohybuji mezi mými kolegy v západní Evropě, tak byť země jsou i srovnatelné, to znamená, že jsou malé jako my, tak jsou mnohem dál víc v ochotě investovat, automatizovat a ty jejich továrny jsou i mnohem větší než máme v České republice. No a tam když se nasadí automatizace, tak to je něco, co my tady nedokážeme v takovém rozsahu. Na druhou stranu my jsme velice průmyslová země.

A když se nám to podaří udržet a budeme mít k tomu tu spoustu továren, firem a firmiček hodně automatizovaných, tak budeme zase větší a větší dodavatelé těchto produktů na západ. Budeme víc vyvážet, budeme úspěšnější a v tom můžeme být opravdu výjimeční.

Zdeněk Havelka, CEREBRICA
Tak zdigitalizovat. Jako já si myslím, že zazářit může Česká republika, kvůli tomu děláme tu konferenci proto, protože je to pravděpodobně nejprůmyslovější země v Evropě. Je tu průmysl, který řekněme by měl být nutně transformován právě do tý vyšší efektivity a vzhledem k tomu, že je do jistý míry v majetku třeba plus mínus padesát procent zahraničního kapitálu, tak to může být taková laboratoř Evropy. A pokud firmy pro to budou otevřené, tak mohou jít do něčeho. My tomu tedy říkáme hluboká digitalizace. To znamená nejenom nějaká digitalizace, ta už tady měla být dávno, jo. Ale víme, že ty firmy prostě, ale my jezdíme po těch firmách, že ta situace je skoro na hranici katastrofy.

Martin Lahoda, PHOENIX Contact
Myslím si, že průmysl 4.0 je primárně o datech, o získávání dat, zpracování dat. Pak analýze těchto dat a standardizaci dat. To je strašně důležitá věc. A co umožňuje tato digitální doba, tak je fakt, že pokud někdo má dobrý nápad, tak je schopen v té dnešní propojené společnosti tento nápad dát do světa, do celého světa a prosadit tento nápad velice rychle. Takže je to obrovská příležitost pro šikovné lidi, kteří mají dobré nápady a jsou kreativní tak vytvořit nějakou aplikaci, kterou jsou schopni do celého světa rozšířit během krátké doby. To znamená, že v tuto chvíli může vzniknout startup, který za tři, čtyři, pět let může mít miliardové obraty. To už jsme v České republice viděli.

Takže já v tom vidím obrovskou příležitost a myslím si, že jsme na začátku tady té průmyslové revoluce Průmyslu 4.0 a myslím si, že tady pro české firmy a české lidi to představuje obrovskou příležitost. My máme šikovné lidi, navíc máme průmyslovou tradici a tak jak vlastně naši lidé a naše firmy byli úspěšní na začátku té třetí průmyslové revoluce, tak si myslím, že teďka jsme na začátku čtvrté průmyslové revoluce a myslím si, že i naši lidi s ohledem na to jakou máme tradici v České republice, tak v tom vidím obrovskou příležitost tady přes to, že jsme malí, tak máme šanci se prosadit. A z toho důvodu bych byl rád, pokud by skutečně tady ty myšlenky a filozofie Průmyslu 4.0 byly široce popularizovány a aby tady skutečně bylo povědomí o tom, že to vytváří určité příležitosti pro Českou republiku a české firmy.

Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR
Vidím různé trendy, které právě díky té digitální transformaci toho průmyslového prostředí opravdu pomáhají vylepšovat obrovské portfolio různých činností,které možná jsme si ani neuvědomovali, že lze nějakým způsobem právě užitím těch digitálních technologií vymyslet. A je to obrovská škála různých průmyslových odvětví, ve kterých bychom vůbec nečekali, že je možné díky té digitální transformaci udělat nějaké převratné kroky, ale dnes a denně jsme svědky, že to možné je.

A co je pro mě důležité, tak je to i v těch odvětvích, která vždycky byla jakýmsi způsobem odsunována, že u nich vlastně nějaký koncept Průmyslu 4.0 bude docela problematický. Takže například u kontinuální výroby, kde je to taková ta typicky velínová, velínový způsob řízení, že bez těch dvou trvale sedících operátorů perfektně obeznámených s tou technologií to nemělo řešení. A dneska vidíme, že právě například díky komunikaci M2M u těch kontinuálních procesů, ať už jsou to sklárny, ať už jsou to chemičky, ať už jsou to plastikáři a podobně dochází k velkému kroku vpřed. A právě díky těm plněním těch atributů Průmyslu 4.0 a té digitální transformaci, která tyto firmy k tomu připravila.

Jan Prokš, Elektrotechnická asociace ČR
Určitě čím můžeme překvapit, to asi nepřekvapí vás, když budu propagovat blockchain. V České republice máme unikátní know how této oblasti. A jednu věc, kterou nám svět docela závidí, ale my sami to nevidíme. Takže tady si myslím, že zrovna tady je jedna konkrétní oblast, kde bychom jako velmi snadno se dokázali dostat z toho okresního, krajského přeboru na úroveň té Champions League. A zatím teda tam nesměřujeme. Možná máme k tomu našlápnuto technicky, máme nakoupeny ty nejlepší hráče a perfektně nám všechno jde, ale to myšlení, že vyhrajeme  Champions League to prostě nemáme.

Jiří Bavor, ATOS
Já si nemyslím, že jako pojem co by Česká republika měla na víc, jo. Jsou tady úžasný firmy, který mají něco navíc. Jsou tady zase firmy, který nemají nic navíc a ty tady dlouho nebudou. Ale kdybych měl možná zmínit dvě oblasti mě napadají. Jednak je to kybernetická bezpečnost. Myslím si, že lidi v oboru to vědí, ale firmy jako Avast nebo AVG byly obrovský dominantní firmy na světovým trhu a jsou to po tom, co se Avast spojil s Nortonem tak je vlastně jednička na globálním trhu. Kolik takových firem máme. A teťka nechci dělat propagaci jedný konkrétní značce, ale prostě to, že tady může vzniknout firma, která prostě je jednička ve svém oboru a znamená to jednu oblast, ta bezpečnost. A druhá oblast možná bych řekl tvořivost.

Jiří Holoubek, Elektrotechnická asociace ČR
Byli jsme zvyklí mluvit vždy jen o automotive, o nějakém strojírenství, o nějaké elektrotechnice. Ale teď, když vidíme v jakých všech odvětvích se ta digitální transformace uplatňuje a jaké má výsledky a že jsou to i v relativně krátké době hmatatelné výsledky, tak to si myslím, že je velice důležité. Takže v tom já vidím asi  ten potenciál, to rozšíření do těch všech možných   průmyslových odvětví a i odvětví ve službách, kde ta digitální transformace může zásadním způsobem pomoct.

A jestli míníme nějaké technologie, které jsou vlastně jakýmsi zprostředkovatelem té digitální transformace dneska už je mnoho pohledů na algoritmy umělé inteligence. Je tady spousta malých a středních firem, které spolupracují s těmi nadnárodními koncerny a velkými korporacemi, kde jim pomáhají řešit malé ostrůvky jednoho velkého pohledu na ty algoritmy umělé inteligence. Jsou velice úspěšní, čili možná právě v oblasti té umělé inteligence strojového učení a dneska v poslední době vzpomínaného strojového vědomí, tak můžeme očekávat velice pozitivní výsledky. A tam si myslím, že i Česká republika by mohla zazářit.

Jiří Bavor, ATOS
Pojem zlatý český ručičky je asi blbost, ale prostě my jsme vždycky museli být tvořivější, abychom se prosadili. A já když jsem pracoval na mezinárodních pozicích tak mě bavilo pozorovat ty kulturní rozdíly mezi podřízenýma nebo spolupracovníkama a ty kulturní rozdíly jsou obrovský. Teďka nechci, aby to zas znělo negativně, ale jsou národy, který udělají všechno podle papíru a i když je to blbě, tak to stejně udělají podle papíru. Jo, dokavaď jim to manager řekne, že to bude dělat podle papíru, tak oni to udělají i když vidí, že je to nesmysl. Potom jsou národy, který to udělají podle papíru, ale trošku u toho přemýšlí. A potom jsou národy, který vlastně si ten papír přečtou až když jim to nefunguje.

Ale Češi jsou tak někde mezi. Takže my se snažíme to trošku ohnout. Občas jsem si, když jsem měl za úkol konsolidovat data z mnoha různých zemí, tak Češi byli vždycky ti, který mi tam opravili vzoreček a mě to potom nefungovalo dohromady. Takže na jednu stranu mě to štvalo, ta tvořivost, ale na druhou stranu je to užitečný. Prostě to někam posunovat. Češi prostě nejedou podle knížky. Češi vždycky něco přidají a v pěti z deseti je to dobře a v pěti z deseti je to blbě. Ale prostě bez změny není vývoj.

Jak to vidíte vy? Které technologie u nás mohou po transformaci na trhu jedničkou? Máte svůj tip? 
 






Čím může Česká republika v digitální transformaci zazářit?
Může být Česká republika globální průmyslová velmoc?
Přidejte svůj pohled také!





 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 5)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

R4M# Ready for Matrix
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933