Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Poselství laickým provozovatelům elektroinstalací! Elektrické zásuvky mohou vypadat bezproblémově, ale jejich oprava má svá pravidla. V českém právním systému platí zákon č. 250/2021 Sb., který vymezuje pravidla pro práci s technickými zařízeními ...
  • Koho kdy samotného napadlo jaké preventivní opatření by elektromontéři a elektroúdržbáři měli provádět, aby předešli úrazům při používání ručního nářadí? Asi nikdy a nikoho, tedy vyjma bezpečáka. Ten naopak přesně ví, jaké příčiny nejčastěji vedou k ...

R4M#22: Kdo komu bude v novém digitálním věku konkurentem?


Document Actions
R4M#22: Kdo komu bude v novém digitálním věku konkurentem?
Digitální revoluce dnes válcuje dosavadní obchodní modely prodeje, ovšem horizontální propojení výrobců naznačuje, že budou nastávat okamžiky, kdy bude dnešní konkurent vyrábět pro jiného svého konkurenta. Trh bude dostávat od mnoha značek stejnou kvalitu, ve stejné rychlosti a možná i ceně. Kdo bude tedy komu konkurovat? Nebo zmizí i jednotlivé značky a vše splyne v jednoho globálního dodavatele, pro kterého budou všichni vyrábět? Co ovšem pak bude hnací silou ekonomiky?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 25.07.2017
reklama








Výpovědi odborníků si můžete přečíst v textové podobě ...




Jan Rollo (www.sysgo.com)
Otevírá otázku, kdo je to vlastně konkurent, protože při globalizovaných firmách to může být vlastní podnik nebo nějaká jeho součást. Pak se bavíme o konkurenci v rámci zakázky, tenderu, vertikálním trhu a na celou společnost se jako na konkurenta se dívat nemůžeme.



Vladimír Mařík
(www.certicon.cz)
Konkurence by tu měla nastat, protože i na konkurenci jsou postavené systémy Průmyslu 4.0. Nakonec se obracíte na to, kdo vám vaší zakázku vyrobí nejlevněji, včas a vybíráte si mezi výrobci. Čili tady konkurence zůstává a je hnacím motorem pro snižování ceny a lepších služeb. Všimněte si, když máte prosíťované složité systémy, tak jejich elementy navzájem komunikují, vyjednávají a hledají optimální řešení. Čili konkurence tu stále bude a je a může stát, že jeden z podniků nabídne lepší stroj, a pak donutí zase ty druhé se přizpůsobit. Konkurence tu je a s tou se počítá.
 


Jaromír Zelený (www.rittal.cz)
Aby byl člověk schopen na tuto otázku zodpovědět, musí si uvědomit, co bude v praxi znamenat Průmysl 4.0, v širším slova smyslu Internet věcí. Už dnes vnímáme, že se svět velmi zrychluje, hlavně výměna dat, informací, rozhodovací procesy a to všechno vyvíjí podstatně větší tlak na lidi, firmy. Určitě si budou daleko více konkurovat firmy, které toto všechno pochopí a které půjdou velmi rychle dopředu. Tím, že i prostředí se stane poměrně daleko více transparentnějším, tak nebude úplně jednoduché získat konkurenční výhodu. Bude to zejména o rychlosti, nebude hrát roli statický parametr, ale rychlost s jakou firma přijde na trh s něčím novým než to druhá stačí okopírovat. To si myslím, že bude hrát daleko větší roli do budoucna než dnes.



Otto Havle (www.fccps.cz)
Myslím si, že jestli skutečně dojde k platformizaci výroby, tak dodavatelé si budou víceméně konkurovat v nabídce platformám a může to být klidně i uvnitř jednoho clusteru, můžou sdílet data, mohou o sobě vědět všechno, ale nějaké konkurenční výhody a rozdíly tam vždycky zůstanou. Těžko říct na čem to bude stát. Pravděpodobně pořád na ceně. Myslím si, že to bude hlavně konkurence ve vztahu k platformám, kdo nabídne platformám lepší zapojení.
 


Zdeněk Havelka (A-21)
Tady je problém, že pokud někdo postaví takovou platformu, tak vítěz většinou bere v principu skoro všechno. Ať jsou to vyhledávače, ať jsou to taxíky, ubytování atd. Nebude tam konkurence, budou spíš vznikat asistované trhy, kam vlastníci platforem budou dobře profitovat a vy budete zapojen v nějaké podobě do asistovaných trhů právě na základě toho, co umíte nejlíp, takže i klasický pojem konkurence jak je popsaný v ekonomických knížkách, nebude dávat smysl.


Jan Řehák (www.hwgroup.cz)
Trhy se budou vyvíjet velmi různě podle segmentů. Již dneska jsme svědky toho, že podobný produkt 2 různé firmy prodávají různých segmentům navzájem zákazníkům, kteří se vůbec nepotkávají. Ale funkce produktu je stejná. Tudíž nám logicky dojde k tomu, že tu bude docházet k nějakým přesahům, bude se nějakým způsobem lišit cena u stejného produktu. Myslím si, že přesně tenhle vývoj bude hodně zajímavý.



Zdeněk Havelka (A-21)
Zkusím popsat business modely. Základní rozdíl je v business modulech. Dnes máme pipelinový business model. Tzn., někdo něco vyrábí, pak to tlačí zákazníkům, že by si to měli koupit, protože by po tom měli toužit. To je standardní business model, který většina bere jako nezpochybnitelný fakt a takto je popsaná celá ekonomická teorie, kdy něco, čemu se dá říkat digitální platformový business model vůbec není uvažován.
Pak máme digitální platformový business model, který má platformu a na té vy dáváte možnost, příklad UBERu. Ten dal možnost lidem provozovat taxi službu, protože tam taxíky nebyly nic moc a sehnal kritický balík lidí, začalo se jim to vyplácet. A služba, protože je tam systém reputace atd. fungovala velmi dobře, tak získala minimálně, měla tam třeba 50 taxikářů a ti vozili lidi, které znali. Jeden ze skupiny, které znali se stal taxikářem taky, protože to může být přínos. A zase přitáhl další lidi. UBER nemá žádné taxíky, nebo žádný produkt ve smyslu, jeho produktem je čistě adresná služba zpracovaná na algoritmech jejich ambicí dneska je nabídnout taxík ještě dřív než ho budete potřebovat, protože algoritmicky je schopen zjistit, že pokud stojíte před divadlem, že budete potřebovat taxíka.



Jan Rollo (www.sysgo.com)
V regulované Evropě si myslím, že to bude politicky rozděleno. Tento trend už vidíme dneska, podle principu, aby se na každého dostalo. Myslím, že hodně jde mezi Německem a Francií. Konkurovat si budou možná živnostníci malé společnosti, ale ti budou zapojeni do malých aktivit Průmyslu 4.0 jen okrajově. Tedy pokud bude existence vůbec tolerována.


Zdeněk Havelka (A-21)
Tady se mění celé paradigma. Platforma nabídne zákazníkovi alternativní službu a ideálně šitou na míru. Tam v principu žádná konkurence není, pak je otázka konkurence mezi platformami. Jsme ekonomicky v trošku jiném světě.




SLEDUJTE TECHNOLOGICKÝ
VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
R4M# Ready for Matrix
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Kam se v budovách vyvíjí uplatnění vysokorychlostních dat optickými vlákny? Příchod elektroinstalačních podomítkových trubek Fraenkische se zabudovaným optickým vláknem se datoval dřív než známost standardů datových přenosů Industry 4.0. Trubky s označením FFKuS DATALIGHT se v českých e-shopech objevují, ale na běžných stavbách určitě ne. Jde o speciálku, říkají dataři, v běžném obydlí stačí spotřebiteli Wi-Fi. Jiná situace může ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933