Měření izolačního odporu komutátorových motorů během vysoušení
Všechny měřené stroje byly zcela rozebrány, očištěny a následně sušeny při teplotách 19-21˚C
Výkon motoru : 200W, buzení permanentními magnety.
Měřeny Riz rotoru a kartáčů.
Použité označení
Riz /Mohm/ izolační odpor měřený v megaohmech při zkušebním napětí 500 V DC
Použitý měřicí přístroj: Měřič izolace DI 2000M
Motor č.1 - rozebraný stav
Un = 120V | Čas sušení | Kartáč A1 | Kartáč A2 | Rotor |
Datum | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ |
28.12. | 0 | 19 | 21 | 0,65 |
29.12. | 24 | 215 | 744 | 10 |
30.12. | 48 | 126 | 380 | 10 |
5.1. | 192 | 340 | 790 | 13 |
7.1. | 240 | 325 | 680 | 14 |
8.1. | 264 | 426 | 830 | 15 |
Poznámka: 29.12. byl držák kartáčů vysoušen horkým vzduchem po dobu 5 min.
Motor č.2 - rozebraný stav
Un = 120V | Čas sušení | Kartáč A1 | Kartáč A2 | Rotor |
Datum | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ |
28.12. | 0 | >2000 | >2000 | 0,3 |
29.12. | 24 | >2000 | 1400 | 0,6 |
30.12. | 48 | >2000 | 1800 | 8 |
5.1. | 192 | >2000 | >2000 | 17 |
7.1. | 240 | >2000 | >2000 | 17 |
8.1. | 264 | >2000 | >2000 | 18 |
Motor č.3 - rozebraný stav
Un = 120V | Čas sušení | Kartáč A1 | Kartáč A2 | Rotor |
Datum | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ |
28.12. | 0 | >2000 | >2000 | 2,8 |
29.12. | 24 | >2000 | >2000 | 13 |
30.12. | 48 | >2000 | >2000 | 17 |
5.1. | 192 | >2000 | >2000 | 28 |
Motor č.4 - rozebraný stav
Un = 120V | Čas sušení | Kartáč A1 | Kartáč A2 | Rotor |
Datum | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ |
28.12. | 0 | >2000 | >2000 | 35 |
29.12. | 24 | 960 | 1200 | 21 |
30.12. | 48 | 1200 | 1200 | 35 |
5.1. | 192 | >2000 | >2000 | 116 |
Motor č.3 - po sestavení a Motor č.4 - po sestavení
Datum | Čas sušení | Kartáč A1 | Datum | Čas sušení | Kartáč A1 | |
Un=230V | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | Un=230V | /hodiny/ | Riz /Mohm/ | |
5.1. | 192 | 23 | 5.1. | 192 | 23 | |
7.1. | 240 | 29 | 7.1. | 240 | 29 | |
8.1. | 264 | 32 | 8.1. | 264 | 32 | |
Časový vývoj izolačních odporů rotorů 1 až 4
Čas | Rotor1 | Rotor2 | Rotor3 | Rotor4 |
/hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ |
0 | 0,65 | 0,3 | 2,8 | 35 |
24 | 10 | 0,6 | 13 | 21 |
48 | 10 | 8 | 17 | 35 |
192 | 13 | 17 | 28 | 116 |
240 | 14 | 17 | 29 | 29 |
264 | 15 | 18 | 32 | 32 |
Časový vývoj izolačního odporu dílů komutátorového motoru č.1.
Časový vývoj izolačních odporů rotorů 1 až 4
Oddělovací transformátor 230/120V - 1000 VA
Izolační odpor vinutí transformátoru (měřeno proti magnetickému obvodu)
Datum | Čas | Primár | Sekundár |
/hodiny/ | Riz /Mohm/ | Riz /Mohm/ | |
28.12. | 0 | 80 | 50 |
29.12. | 24 | 200 | 20 |
5.1. | 192 | 1600 | 57 |
7.1. | 240 | 2000 | 220 |
8.1. | 264 | 2000 | 400 |
Časový vývoj izolačního odporu vinutí transformátoru 230/120V-1000VA
Výsledky měření izolačního odporu a odporu kontaktního styku vybraných přístrojů po zatopení a následném vysušení bez provedení očisty.
Použité označení
Riz - izolační odpor měřený v megaohmech /Mohm/ při zkušebním napětí 500 V DC
Rk - odpor kontaktního styku měřený v miliohmech /mohm/
Použitý měřicí přístroj: Měřič izolace DI 2000M
Motorový spouštěč BE 300 010
Vysušený stav bez jakéhokoliv očištění po následcích zatopení (METRO)
Mechanismus ve vypnutém stavu, zablokovaný usazeninami
Riz /Mohm/ | ||
Proudová | L1 | >2000 |
dráha | L2 | >2000 |
L3 | >2000 |
Pojistkový odpínač TYTAN II
Osazen pojistkami In = 35A
Riz /Mohm/ | >2000 |
Rk /Mohm/ | < 100 |
Relé RM 732 880 v patici
Riz /Mohm/ >2000
Odpory kontaktního styku, relé osazeno v patici
Přerušená ovládací cívka (U=380V)
číslo | Rk /Mohm/ | |
Rozpínací | 1 - 3 | 400 |
kontakty | 4 - 6 | 1100 |
7 - 9 | 500 | |
Zapínací | 1 - 2 | 1700 |
kontakty | 4 - 5 | 600 |
7 - 8 | 1200 |
Relé PT 570 220
Ovládací cívka 220V=
Riz /Mohm/ >2000
číslo Rk /Mohm/ | ||
Rozpínací | 11 - 12 | >200 000 |
21 - 22 | >200 000 | |
31 - 32 | 400 | |
41 - 42 | 31 000 | |
Zapínací | 11 - 14 | 200 |
kontakty | 21 - 24 | 200 |
31 - 34 | 300 | |
41 - 44 | >200 000 |
Časové relé ZR 200 015
Kontakt | Riz /Mohm/ |
15 - 16 | >2000 |
15 - 18 | 18 |
Po změření izolačního odporu byla vzájemná elektrická pevnost proudových drah testována rázovou vlnou 3kV - 1,2/50 mikrosekund bez zaregistrovaného průrazu.
Závěr
Aktivace elektrických zařízení po zaplavení v důsledku povodní je v našich zeměpisných šířkách poměrně nová problematika, která souvisí s probíhajícími klimatickými změnami na celém světě. Co do rozsahu a míry škod přinesly povodně v roce 2002 nebývalé škody, které se promítly do života všeho našeho obyvatelstva. Na druhé straně však byly i zdrojem poučení pro příští realizace staveb a jejich vybavení. Je proto na místě získané poznatky sbírat, třídit a vyvozovat z nich obecné závěry, které napomohou v případě budoucího výskytu záplav jejich účinkům lépe, bezpečněji a s menšími ztrátami čelit.
Použitá literatura
/1/ Sacharov, P.,V.: Technologie výroby elektrických přístrojů SNTL Praha, 1956
/2/ Barták,A.-Mravinač,L.-Neumann,J.-Vařák,J.: Diagnostika poruch izolací elektrických strojů SNTL Praha, 1984
/3/ Kuba,J.- Mach,P.: Technologické procesy Vydavatelství ČVUT Praha, 2001
/4/ Řehák,J.- Janouš,A.: Tepelné ztráty budov a možnosti jejich zmenšování SNTL Praha, 1985
/5/ Poláček,D. a kol.: Elektrotechnické tabulky MONTANEX, 1996
/6/ Česká norma ČSN 33 2000-6-61, únor 1994
/7/ Mindl,P.: Aktivace motorů JUGS po přechodném zatopení Technická zpráva, leden 2003
Vyzvaná přednáška pro Informační dny 2003 firmy SCHRACK Energietechnik Doc. Ing.Pavel MINDL,CSc. Praha, leden 2003
Odkazy na další díly této přednášky naleznete níže v rámečku "Další souvislosti".