Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: PCP#5: Předávání elektromontáží v Iráku (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 28.05.2022
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

PCP#5: Předávání elektromontáží v Iráku


PCP#5: Předávání elektromontáží v Iráku
Za jakých okolností se předává elektromontážní dílo v poušti? V čem může být problém, respektive, v čem problém často bývá? Jak jsou tamní odběratelé přísní na dodržování technických předpisů? A jak dalece jsou vstřícní k vzájemné spolupráci? A co výpočetní technika? Jak se v Iráku chrání před napadením hackerů? Tomáš popisuje, proč se velmi často informuje o technických parametrech dodávaných produktů přímo u výrobců. Má to souvislost s tamním podnebím a také možnosti technických updates. Vysvětluje také, proč v mnoha případech špatné barevné značení vodičů nehraje roli ...
Tým portálu Elektrika, ze dne: 28.05.2022



V předchozím díle Tomáš popisoval, jakou roli hraje čas. Ten má zcela jiný rozměr než na který jsme zvyklí ...

... přepis mluveného slova reportáže ...

Jak se předává stavba? Kdo ji přebírá?
Kvalitu díla si přebírá zákazník. Pokud je nějaký kus smontovaný podle projektu tak, jak by měl být, jsou na to nachystané příslušné papíry, pak se provádí inspekce zákazníkem. Dané dílo se projde. Zákazník si zkontroluje, jestli to odpovídá podle jeho představ. Pokud má nějaké připomínky, provede se zápis a provedou se případné dodatečné upravy tak, aby byl zákazník spokojený.

Pro větší náhled kliknout!

Stalo se, že by to zákazník reklamoval?
Jediné co se stává, že si zákazník po předání nebo při předání vymyslí nějaké dodatečné aplikace. Co se týče reklamaci, ty neprobíhají, protože většinou zákazník má nižší level standardu, než na jaký jsme zvyklí. Například kdybych měl třeba předávat elektrickou zásuvku, tak počítám s tím, že elektrická zásuvka bude kvalitně zapojená. Bude mít uvnitř zapojení vodiče hnědá, modrá, zeleno/žlutá.  Takhle to je podle mě v evropském standardu. Když zákazník přijde a uvidí, že uvnitř je černá, černá, zelená, tak řekne, "je to bez problému" a vezme to taky. Mě by se to třeba osobně nelíbilo, ale protože zákazník je prostě na to zvyklý ze své lokality, tak tyto drobné, byť pro mě třeba zásadní věci, že nedodrželi barevné značení, jemu to nevadí, protože on ví, že to bude fungovat. Je to namontovaný tak, jak si představuje, je s tím spokojen.

Co se týká jeho kvalifikace. Ten člověk, co to od tebe odebírá, má stejné znalosti nebo vyšší než ty?
To je sporné říct, protože většinou lidi, co to ode mě přebírají, tak jsou provozáci rafinerie. Jsou zvyklí na to zařízení, které používají a používají ho třeba 30, 40 let. I přesto, že se rozpadá, tak to zařízení funguje. Oni vědí, že to funguje. A nevím jestli mají vystudovanou školu nebo byli na školení od nějakého zákazníka, ale vědí, že takhle to bude fungovat. Stačí mu, aby to bylo funkční. Už neřeší dopady, že třeba norma říká, že jiskrová bezpečnost musí mít modré vývodky, že musí být použit modrý kabel. Stačí mu, že zařízení funguje, že tam je definovaná "nějaká" jiskrová bezpečnost a jestli je tam modrá vývodka, použitý modrý kabel, to ho netrápí. Mě třeba, z hlediska profese, to moc nejde přes srst. Protože vím, že jiskrová bezpečnost má být v modré barvě a tak prostě to striktně vyžaduji. Ovšem zákazník ví, že kabel bude fungovat i tak. A takové detaily neřeší. On bude řešit funkčnost, aby to bylo funkční, aby věděl, že za pár let tu krabičku může stále otevřít, furt to může servisovat, ale jestli je zelená, modrá, růžová, to v podstatě na funkčnost nemá vliv a proto to pro ně není důležité.


Pro větší náhled kliknout!


A znáš se s nimi víc?
Vždycky, když je stavba nová, tak se lidi musejí poznat. Na většině staveb, co jsem byl v Iráku, tak zákazníci jsou většinou velice vstřícní.  Protože je důležitá spolupráce, kdy chtějí po nás, abychom jim to pomohli co nejrychleji montovat. Vědí, že jejich lidi nemají příliš vysokou efektivitu a tak se snaží se s námi spolupracovat, aby dílo bylo co nejdřív hotové. Dokud ta stavba jede, tak stojí peníze. V okamžiku, kdy dílo je ukončené, začne vydělávat. Tak mají zájem spolupracovat.

Když jsem v roce 2018 byl nasazený na vedlejší jednotku, tak jsem měl za úkol dostat co nejrychleji do napájení do rozvodny. Standardně jsem spočítal kabely kolik je potřeba, protože jsme už neměli vysoké napětí, pouze nízké, tak jsem přes pomocný rozvaděč, přes jednu z rezerv místo vývodu, udělal vstup a počítal jsem kabeláž. Napočítal jsem jim kolik potřebuji kde výkonu a začal je honit, aby co nejdřív sehnali napájecí bod. Po dvou dnech už se začali omlouvat, že tak rychle to u nich nefunguje. Řekl jsem, že jsem tam kvůli nim a klidně počkám.


Pro větší náhled kliknout!


V každém případě předáte dílo, je funkční a není reklamovatelné?
Ne, ne, to, co předáme musí být plně funkční. Oni si sami uvědomují, že v okamžiku, kdy odejdeme, oni musejí být schopný se o to sami postarat. Lidi co mají nějaké zkušenosti, už dopředu předpokládají nebo snaží se odhadnout, kde instalace může mít slabé místo a už se dopředu připravují, kde vzniknou první problémy, aby se nachytřili jak je co nejefektivněji odstranit. Ale to už musí být velice dobří provozáci.

S tím souvisí krytí IP. Když jsi hovořil o všudypřítomném písku, pak se divím, pokud je písek problém číslo jedna, proč k tomu tak přistupují?
S ohledem na to, že je to tropická oblast, tak všechny kabely a všechno zařízení je předimenzované. S tím může souviset i to, že se asi pravděpodobně neděje co se domnívám, že stykače, jističe trpí na jmenovité proudy, protože ta zařízení (projekční teplota 55-60°C) tak jsou třeba o 30-40% předimenzovaná kvůli teplotě. Pak je možné, že díky tomu se problém buď neobjevuje tak rychle a nebo to nějak funguje.



Nedávno jsem řešil (diskuse na Elektrice ohledně dimenzování kabelů), kdy jedu podle normy, která má hodnoty relativně nízko nastavené, proti tomu výrobce hodnoty dává hodně vysoko. To znamená, pokud mi kabely nebo zařízení dáme silnější, tak je možné, že pak díky tomu je zařízení daleko odolnější. Nejede na jmenovité parametry a pak jede třeba na pouhých 60%. Proto to pak nepůsobí tak destruktivně.

Jediná věc, která může být fakt problém, což se stává a i přímo výrobci zařízení, říkají, že problém mohou mít zařízení, co mají v sobě kondenzátory. Díky tomu, že montáže trvají relativně dlouhou dobu, tak kondenzátory, ať už to jsou frekvenční měniče nebo UPC případně i časové relé. Když se používají relé, to jsou relé se zpožděným odpadem, myslím bez napětí. Tam jsou kondenzátory. Tak tato zařízení mohou mít problém. Elektrolyt začne měnit vlastnosti, vysychat. Vždy na to upozorňuji, že v takových případech může být problém. Proto je potřeba mít dostatek prvků navíc.


Pro větší náhled kliknout!


Když jsme dělali zkoušky, tak se stávalo celkem často, že právě ta relé na zpožděný odpad bez napětí, která mají uvnitř kondenzátor a baterii, tak nám vybuchovala. Byla šest let bez napětí, najednou se připojila. Vydržela hodinu, dvě a pak najednou BUM!  Je možné, že třeba s tímto zatím nepočítají, že se to objeví ale je to všechno technika pokus-omyl. Díky tomu, že montáže trvají tak dlouho, tak garance na zařízení jsou už dávno pryč.

Stává se nám i problém, že není nejsme schopni dodat ekvivalent nebo náhradu porouchaného zařízení protože byla ukončena výroba. Nebo šlo o poslední kusy, kde je zázrak, že je vůbec seženeme. U obyčejné elektriky je to ještě dobrý, ale pokud to jsou třeba karty řídících systému, tak tam už může být celkem veselo. Nemusí být zpětně kompatibilní. Mám informace od kolegů z řídících systému, že některé stanice jedou třeba na Windous XP, protože v té době to byl standard. Najednou jsme o dva levely výš. A co se stane, když náhodou selže pracovní stanice protože prostě písek, teplo, dlouhá doba atd.? 


Pro větší náhled kliknout!


A co Anonymous?
To ne! Všechny systémy jedou offline. Tam není možné, že by někdo hacknul rafinerii a řekl si "tady si zatočím s čerpadlem". Tak to ne.

Tam ještě nedorazil Průmysl 4.0?
To nevím, ale každopádně ty operátorské stanice jsou v offline režimu. Ta zařízení, stanice nejsou napojené na internet. Data se neposílají ven. Není možné se do systému zvenku dostat.



Pokračování příště ...




TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.