Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: OPP#30 Kolik informací by měl poskytovat výrobce přepěťových ochran? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 27.02.2018
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

OPP#30 Kolik informací by měl poskytovat výrobce přepěťových ochran?


OPP#30 Kolik informací by měl poskytovat výrobce přepěťových ochran?
Kolik by měl seriózní výrobce přepěťových ochran věnovat místa v katalogu svých produktů? Jak velký by měl výrobce přepěťových ochran poskytovat informační servis? Na tuto problematiku jsme se ptali českých specialistů v oboru. A jak zákazníci vnímájí dodavatele, kteří vyrábí, dodávají bez jakékoliv technické podpory a jejich přidanou hodnotou je pouze nižší cena na konkrétním trhu?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 27.02.2018



Rychlý sestřih odpovědí všech odborníků můžete zhlédnout v tomto videoklipu.







Kompletní výpovědi sledujte zde:

Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Pro instalované přepěťové ochranné zařízení by vždy od výrobce měli být k dispozici veškeré technické parametry, které pro ni potřebujete. Svodič neexistuje sám o sobě. Existuje v nějaké síti, ať už je to domácí, nebo jiná, kde jsou proudové parametry, když navrhujete svodič na prvním stupni, musíte stanovit jeho minimální svodovou schopnost, tzn., musíte mít údaj, jakou svodovou schopnost svodič má, k proudovému dimenzování musíte mít údaj jaký proud je schopen svodič odepnout pro instalaci, od jaké hodnoty se musí samostatně předjišťovat. Pak další údaje, jako ochranná úroveň svodiče atd. Pro instalaci by dodavatel, výrobce měl dát k dispozici, ať už projektantovi, nebo montážnímu pracovníkovi katalogové listy s kompletními údaji, charakteristikami o elektrických a v některých případech i mechanických vlastnostech svodičů, protože jsou stále k dispozici jiskřiště a používají se, které vyfukují při činnosti, tam máte nároky na instalaci vzhledem k zadní stěně rozvaděče atd. (Související katalog OBO BETTERMANN)



Další odborníci:
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 




Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Každá montážní firma, podnikatel, projektant si v současné době uvědomuje, že produkty, které výrobci vyrábějí, jsou jen součást celkové spolupráce. Takže pokud je někdo, elektromontážní firma, podnikatel, OSVČ, zaměstnanec, tak nákupem produktu vytváří prodejní alianci, partnerství. V okamžiku, kdy on se rozhodne pro neseriózního výrobce, který pouze vyrábí a prodává, tak v případě jakéhokoliv problému při navrhování, montáži nebo i provozu zařízení, tak on je ten, kdo tam stojí sám bez možnosti, aby mohl spolupracovat na vyřešení problému se zastoupením. Objem informací výrobků musí být natolik velký, aby klient dokázal vytvořit bezpečnou instalaci a zároveň podpora výrobce musí být natolik obsáhlá a seriózní, aby budila důvěru celého prodejního řetězce. Protože projektant, který nebude vědět koho se zeptat, nebude vědět jak výrobek správně použít, nemůže vytvořit správnou instalaci. To samé montážní firma. Pokud bude mít k dispozici jen výrobek bez podpory, tak šance, že by vytvořili správnou instalaci je velice malá. (Související katalog DEHN + SÖHNE)



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 




Zdeněk Suchomel, OEZ
Výrobce, co se týče katalogové dokumentace, musí mít uvedená povinná data, které přístroji odpovídají. Co se týče návodů k použití nebo návodů v katalogu pro instalaci, tak to se dostává spíš do příruček, protože by katalog narostl do obřích rozměrů. V katalogu jsou základní data, my k tomu máme příručku, která podrobně popisuje danou problematiku. Samozřejmě musí být u výrobku návod k použití a tady bych chtěl zdůraznit, že všude v návodech je uvedeno, že výrobky musí instalovat osoba, která na to má danou kvalifikaci a nemůže to udělat lajk. Koupit si to v OBI a instalovat si to doma sám. Musí to udělat elektrikář. Dál se dá využít technická podpora, kdy lze zavolat k nám, vyslovit svůj problém a my se zákazníkovi pokusíme vyjít vstříc a problém nebo dotaz vyřešit. (Související katalog OEZ)



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 




Jan Marek, EATON ČR
První krok je vytvoření katalogového listu nebo katalogu pro přístroje s tím, že člověk by měl být schopný najít všechny možné údaje, které potřebuje jak už použití přepěťové ochrany, k návrhu, atp. Ideálně, aby to bylo v jeho mateřském jazyce, nebo v jazyce, kterému rozumí, tedy čeština. Dále, pokud je to opravdu seriózní výrobce a zabývá se problematikou, tak i vydává různé brožury, návody, ať už video návody, nebo nějaké instalační doporučení pro svoje výrobky. Tady je pak vidět, že se o své produkty a výrobky opravdu stará, má zájem, aby uživatelé s ním měli jednoduchou práci. Jsou určití výrobci, kteří vám k tomu dají složený papír, to je nějaký návod pětivětý a hotovo. Na těch je vidět to, že jen chtějí masově prodávat a uživatel je už nezajímá. Jakýkoliv jeho problém, s tím je spojené riziko, že až pak máte nějaký problém s ochranou, tak vám nikdo u tohoto prodejce schopen u výrobce jakkoliv pomoct. (Související katalog EATON)



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 



Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
Od dodavatele přepěťových ochran bych očekával v prvé řadě support, .. poradit, pomoct jak to nainstalovat, protože v této problematice často je více variant, nedá se jednoznačně na první pohled říct, která je nejlepší a v tomhle momentě já potřebuji jako uživatel podporu daného dodavatele, takže určitě nestačí mít katalog, kde mám uvedené typické informace, nezáleží ani na šíři sortimentu, protože přepěťových ochran je jistě celá řada, ale základních je pár, které potřebuji pro realizaci ochrany proti přepětí, ale co je důležité, tak právě pomoci poradit jak nainstalovat, kde co použít a v případě problémů poradit jak je odstranit. (Související katalog PHOENIX CONTACT)




Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 



David Komrska, SALTEK
Veškeré informace musí výrobce poskytnout zákazníkovi. Použiji normu, která má požadavky na ochrany před přepětím, tam je přesně definováno, co musí výrobce uvádět na těle přístroje, jaké údaje musí dát do technického listu, jaké údaje musí obsahovat návod pro montáž. To jsou minimální požadavky, které musí dodat výrobce. Samozřejmě pokud je výrobek certifikovaný i zkušebna jen neověřuje hodnoty, ale požaduje… první krok je, že požaduje, aby toto bylo dodrženo. Jak na těle výrobku, tak v příbalu a v katalogovém listu. Pokud se jedná o servis, je dobré pro zákazníky pořádat školení, další věc je podpora, je to vždy na výrobci, protože pro některé montéry, projektanty je stále problematika nová. Ve škole se to neprobíralo, je to výrobce nebo distributor co pomáhá zákazníkovi, jak to používat, protože je to i renomé jeho firmy, když zákazníci používají jejich výrobky dobře a nejsou poruchy, pak firma nemá na trhu problémy. Nejenom kvalita výrobků ale i to, jak je lidé používají, dělají firmám na trhu jméno. (Související katalog SALTEK)



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Černoch, VODAFONE ČR
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 



David Černoch, VODAFONE ČR
Seriózní podpora výrobků..., já bych to rozdělil na dvě části. Jedna část je, kdy dovozce doveze nějaký prvek, přepěťovou ochranu, nějaký prvek, tak z české legislativy, z českého práva vychází, že všechny bezpečnostní věci, listy, popisy by měly být v českém jazyce. Tzn., pokud někdo doveze přepěťovou ochranu v anglickém jazyce, je tam uvedené, jak se má montovat, kontrolovat, tak z mého pohledu porušuje zákon, protože jsou to bezpečnostní věci, je to věc, podle které něco namontuji, je to bezpečnostní prvek, následně ho reviduji, kontroluji a nemám dostatečnou informaci, protože úředním jazykem je v České republice český jazyk. Tam už bych pochyboval o tom, zda je kompetentní vůbec tu věc dovézt do České republiky. Druhá věc je, že takový výrobek by měl mít dostatečnou podporu v nějakém návodu. To znamená, jak prvek nainstalovat, jak ho mám opravdu kontrolovat, navrhovat, udržovat… tzn., pokud tam bude jen 30 stránkový text, kde mi všechno popíše a nebude zřejmé, že ho nesmím umístit do nějakých zón, jestli něco omezit, ohrozit, tak už to vzbuzuje trošku nedůvěry. Pro mě seriózní výrobek znamená, že bude mít jednoduchý datasheet na jednu, dvě A4, kde na začátku bude napsané, jak je veliký, jak se umisťuje, jaké má hodnoty proudu, zkratových proudů, odolností, co mi kde přenese, jak ho mám kontrolovat, revidovat, udržovat a toto v českém jazyce. V tu chvíli je to pro mě seriózní partner, je to výrobek, který splňuje požadavky.



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA

 



Wolfgang Marks, HROMOSVODNÍ TECHNIKA
Já jsem po celou dobu své odborné činnosti jsem nevybíral přepěťové ochrany podle cen, ale podle informací, které mi ten, který výrobce dal k dispozici. Samozřejmě nastává situace, kdy nejenom, že papír snese vše, ale v tomto případě bych vyžadoval odkaz, kde si mohu tento výrobek ověřit. Buď číslo odpovídajícího pracovníka z výroby, nebo AVT, což bylo německé oddělení z technické podpory, případně kde to bylo zkoušeno, kde je možné shlédnout protokoly o zkouškách. Zatím u výrobků, které používám, jsem nenarazil na problém, že jsem všechny protokoly nemohl vidět, byly ochotně předkládány. Také je dobré v rámci zveřejněných informací do katalogů uvádět technické podmínky, protože zejména u svodičů přepětí pro jímače technické sítě je to občas dost důležité, tyto informace předávat.



Další odborníci:
Jiří Burant, OBO BETTERMANN
Jan Hájek, DEHN + SÖHNE
Zdeněk Suchomel, OEZ
Jan Marek, EATON ČR
Jiří Prchal, PHOENIX CONTACT
David Komrska, SALTEK
David Černoch, VODAFONE ČR

 






Jak vnímáte dodavatele kteří neposkytují technickou podporu a pouze nabízí nižší cenu?
Podělte se s vašimi zkušenostmi v níže uvedené diskusi!
TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.