Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Jak na internetový obchod v elektrotechnice? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 12.06.2001
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Jak na internetový obchod v elektrotechnice?


Jak na internetový obchod v elektrotechnice?
Jaké máme v našem oboru elektronické obchody? Budeme je používat nebo jsou pouze vizitkou obchodníka? Který typ lidí je použije? Ekonomika těží z takových novinek jako je telefon, fax, mobilní telefon, Internetové spojení. Prakticky vždy při využití komunikační novinky jako byl např. kdysi dálnopis (později fax) měla používající firma určitý náskok před svou konkurencí, která takové novinky smetla ze stolu se slovy "nepotřebovali jsme to do teď...."!
Miroslav Minařík, ze dne: 12.06.2001


Ekonomika těží z takových novinek jako je telefon, fax, mobilní telefon, Internetové spojení. Prakticky vždy při využití  komunikační novinky jako byl např. kdysi dálnopis (později fax) měla používající firma určitý náskok před svou konkurencí, která takové novinky smetla ze stolu se slovy "nepotřebovali jsme to do teď...."!

S nárůstem počtu uživatelů Internetu se postupně množí  internetové prezentace a i různé internetové obchody. Tento článek se nebude týkat internetových prezentací, protože to je kapitola sama pro sebe. Podívejme se, co se dá a kde koupit přes Internet vhodného pro elektrotechnika. Pokud budete chtít vyhledávat takové obchody různými vyhledávači, tak je důležité zdůraznit, že na Internetu je třeba rozlišit slova elektro a elektrotechnika, protože slovo "elektro" ve spojení se slovem "obchod", je možné najít obchod s elektroinstalačním materiálem, ale také s domácími spotřebiči, což ovšem už patří úplně do jiné kategorie.
Můžete se často setkat ve spojení s obchody na Internetu s výrazy:

B2B bítůbí Business to Business Prodej dalšímu obchodníkovi
B2C bítůsí Business to Consumer Prodej koncovému zákazníkovi
B2E bítůí Business to Employee informace pro pracovníky firmy nebo také
B2E bítůí Business to Everyone řízení elektronických trhů
      a další......

Co se týká situace u nás, zůstal bych prozatím asi u prvních dvou výrazů B2B a B2C.


Kde se použije B2B?
Typickým provozovatelem B2B může být obchodní zastoupení, které prodává dál do velkoobchodů nebo velkoobchod, který prodává dál do maloobchodní sítě. Podívejte se např. na obchod s automatizační technikou ControlTech nebo na jednodušší a začínající verzi elektronickou verzi obchodu brněnského Elva. U B2B se často tvůrci domnívají, že v případě, kdy tento typ obchodu oslovuje další obchodníky (odborníky), nemusí poskytovat o nabízených produktech tolik informací jako v případě koncového zákazníka.
Kdo je typickým zákazníkem B2B?
V našem případě nákupčí montážních firem, rozvaděčových firem, velkoobchodů nebo maloprodejen.
Kdy bude typický zákazník B2B nakupovat?
Z vlastní zkušenosti mohu tvrdit, že se převážně jedná o pracovníky znalé svého oboru, kteří budou preferovat klasický nákup osobně, telefonem a faxem. Tedy pokud jim internetový obchod nepřinese určité výhody. Takže bych doporučoval ovládání takového obchodu vypracovat velmi podobně detailně jako pro koncového zákazníka, aby obchodník měl všechny informace po ruce a mohl s radostí nakupovat. Ovšem stejně je nezbytně nutné, aby provozovatel B2B věnoval pořádný kus propagace svému obchodu. V mnoha případech se totiž mylně domnívá, že jeho obchod je na Internetu a je plně vyhovující požadavkům jeho zákazníků. Skutečnost je např. taková, že zákazník ztratí motivaci již u druhé stránky e-shopu, zvedá telefon.....
Co asi zákazník předpokládá u B2B?

S Internetem je podvědomě spojena nižší cena zboží.
Dodávka zboží v ceně
Garantovaná doba dodávky zboží
Záruka zboží
Technická podpora

Samozřejmě u B2B využíváme předem sjednaných obchodních podmínek. Tudíž B2B nepřemluvíte k nižší ceně nebo delší splatnosti faktury. Tedy v této oblasti je lidský faktor neopomenutelný. Podobně jako v případě předešlé špatné platební morálky Vás třeba B2B vyzve k platbě předem.


Kde se použije B2C?
Jak napovídá text ve žlutém rámečku, jedná se o prodej koncovému zákazníkovi. Takže bych B2C viděl u maloobchodníka, například brněnský KARS, by určitě mohl elegantně doplnit svůj úspěšný kamenný obchod elektroinstalačním materiálem a pomůckami o B2C na Internetu.
Kdo je typickým zákazníkem B2C?
Domácí kutil, běžně zaměstnaný člověk, ale také architekt a projektant, který často potřebuje zjistit cenu, technické podrobnosti, dostupnost apod. Samozřejmě pokud takový člověk bude spokojen, rád se pochlubí, že využil poslední technologie nákupu.
Kdy bude typický zákazník B2C nakupovat?
Opět takový zákazník bude asi nakupovat tehdy, pokud bude znát 1.) adresu toho obchodu a 2.) výhody takového nákupu. Představte si, že by měla nakupovat stařenka přes Internet výhodné balení sady žárovek. Samozřejmě nejdřív musí vědět, že je možnost takového výhodného obchodu, pak musí mít přístup na Internet a také by měla být základně počítačově gramotná. Takže v uvedeném případě můžeme říct, že pravděpodobnost nákupu je nulová.

Co asi zákazník předpokládá u B2C?

S Internetem je podvědomě spojena nižší cena zboží.
Dodávka zboží v ceně
Garantovaná doba dodávky zboží
Záruka zboží
Technická podpora

Samozřejmě u B2C využíváme opět předem daných obchodních podmínek. Tudíž B2C nepřemluvíte k nižší ceně nebo delší splatnosti faktury. V tomto případě se často platí předem a to převodem peněz např. eBanka apod.



Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.