Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Přístroje, Pohony

Trendy ve výrobě transformátorů

  • 28.01.2016
Trendy ve výrobě transformátorů
Transformátory se vyráběly již před profesorem Křižíkem a budou se vyrábět i do budoucna. Během let prošly řadou inovací: optimalizací magnetického obvodu či zavedením bezodpadové technologie. V současnosti probíhá optimalizace teploty transformátoru, použitého materiálu, vodiče i kvality magnetického obvodu. Jak probíhá výroba transformátorů ve firmě Tronic, která se jejich výrobě věnuje již více jak 20 let?

O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?

  • 27.11.2015
O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
Co se stane, pokud připojím nový elektromotor na nevyvážené zařízení? Třeba zařízení s ulomenou lopatkou ventilátoru, uvolněným závažím či jinou závadou? Nevyváženost se přes spojkový spoj přenese na elektromotor a ten se poškodí tak, jako by sám nebyl vyvážený. Proto je důležité měřit vyvážení nejen u elektromotoru, ale i u poháněných strojů. Více nám k tomu řekl odborník na elektromotory Lubomír Kastner.

O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?

  • 27.08.2015
O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Koupit si zařízení a následně na něj za účelem zvýšení otáček napojit frekvenční měnič, je hitem posledních let. Následkem toho se ale elektromotor může spálit. V dnešní době je totiž důležité již při nákupu motoru zvážit, zda motor budete pohánět frekvenčním měničem, aby byl na to konstrukčně uzpůsoben. Zároveň záleží i na konkrétní aplikaci. Více nám k tomuto tématu řekl odborník Lubomír Kastner.

O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?

  • 10.07.2015
O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
Připojení vodiče N na uzel ve hvězdě může mít devastující následky, nezkoušejte to! Říká odborník na elektromotory Lubomír Kastner. Při takovém připojení podle něj reálně hrozí zkrat. Mohou existovat konkrétní aplikace, kdy k problémům nedojde. Bezpečnost takového připojení ovlivní zatížení, výkon, otáčky, konstrukce motoru i další faktory. Doporučit takové připojení ale podle něj rozhodně nelze.

O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?

  • 26.06.2015
O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
Mluvíme-li o připojení elektromotoru, je třeba rozlišovat mezi připojením mechanickým a elektrickým. Elektrické napojení je věcí konstruktéra, který musí spočítat, jaký typ vodiče se pro elektromotor hodí. Vše přitom závisí na tom, pro jakou aplikaci bude motor určen. Roli hraje především četnost spínání motoru. U často spínaného motoru může u nedostatečně dimenzovaného vodiče dojít k poškozování izolace. Důležitá je ale také délka přívodního kabelu a s ní spojený faktor úbytku napětí na délce vodiče.

O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?

  • 12.06.2015
O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
Stupeň ochrany elektromotoru určuje konstruktér. Podle čeho se při výběru řídí? Vždy záleží na konkrétní aplikaci zařízení. Musí vycházet z technických údajů daného elektromotoru a daného zařízení. Nemůže přitom brát v potaz pouze výkon, ale počítat musí i s řadou dalších faktorů, jako je napětí sítě či četnost spínání. Více se dozvíte v osmém díle seriálu o elektromotorech s Lubomírem Kastnerem.

O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?

  • 29.05.2015
O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
Před třiceti lety to bylo jednoduché. Žádné spouštěče motorů nebyly. Když byl motor větší, použil se pákový přepínač. V dnešní době už se v motorech používají spouštěče. Rozdělit je můžeme na spouštěče pro lehký rozběh a na spouštěče pro těžký rozběh, tedy pro rozběh motoru se zátěží, který se vyskytuje například v kompresorech nebo čerpadlech. Podle čeho se ještě vybírá vhodný spouštěč? To nám vysvětlil odborník Lubomír Kastner.

O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?

  • 15.05.2015
O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
Poruchu motoru mohou způsobit věci, které s elektromotorem na první pohled vůbec nesouvisí. To je hlavní důvod, proč provádět diagnostiku problému přímo na místě u zákazníka a ne v servisu. Vibrace, které motor poškodí, mohou být způsobené jiným zařízením nebo třeba narušeným prouděním kapaliny v porubí. Další příklady diagnostiky neobvyklých příčin poruch motorů se dozvíte v šestém díle seriálu o motorech.

O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?

  • 17.04.2015
O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
Jak poznáme přetížení motoru způsobené nevhodnou zátěží od přetížení způsobeného chybou motoru? To byla další otázka na Lubomíra Kastnera ze seriálu o motorech. Při diagnostice přetížení je třeba rozlišovat, zda se jedná o nové zařízení, či zařízení, které je již delší dobu v provozu. U nového zařízení může být chyba na straně konstruktéra, který na dané zařízení předepsal slabý elektromotor. Jaké jsou nejčastější důvody přetížení u starších zařízení?

O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?

  • 3.04.2015
O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
Co můžeme měřit obyčejným multimetrem na vinutích, pokud motor nemá výkon? Tuto otázku jsme položili Lubomíru Kastnerovi, zkušebnímu a reklamačnímu technikovi elektromotorů. Multimetrem změříme proud, napětí či odpor. Řadu problémů ale toto jednoduché měření neodhalí. V čtvrtém díle seriálu o elektromotorech se dozvíme, proč raději používat výkonnější měřidla.

O motorech #3: Jak vznikají mezizávitové zkraty?

  • 20.03.2015
O motorech #3: Jak vznikají mezizávitové zkraty?
Vniknutí vlhkosti do vnitřku elektromotoru, velké teplotní rozdíly mezi venkovní teplotou a provozní teplotou motoru nebo zaražení kousku rozpadlého ložiska mezi vynutí cívky. To jsou nejčastější příčiny vzniku mezizávitového zkratu. Jak elektromotor před vznikem zkratu ochránit a na co si dát pozor? To se dozvíte ve třetí části seriálu o elektromotorech s Lubomírem Kastnerem.

O motorech #2: Jaké jsou nejčastější poruchy?

  • 6.03.2015
O motorech #2: Jaké jsou nejčastější poruchy?
Poruchy elektromotorů můžeme rozdělit na mechanické a poruchy elektrického charakteru. Které jsou častější a jaké konkrétní poruchy patří do těchto dvou skupin? Jaké poruchy vznikají ve vinutí motoru? To se dozvíte v druhém díle seriálu o motorech s Lubomírem Kastnerem.

O motorech #1: Jaké jsou nejčastější chyby v zapojení?

  • 20.02.2015
O motorech #1: Jaké jsou nejčastější chyby v zapojení?
Zapojujete nový náhradní elektromotor přesně podle zapojení toho starého bez ohledu na informace na štítku a bez předchozího měření? Pak se podle Lubomíra Kastnera dopouštíte nejčastější chyby v zapojování motorů. Vhodné není ani používání jednoduché měřící techniky typu vadaska. Ta totiž nezjistí přechodové stavy, porušení spoje nebo narušené izolační stavy. Jaké měřící přístroje mají elektrikáři používat?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933