Díl #181204
Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...
Představa, že výtahář pojede 50km daleko servisovat zdviž a za týden po něm tam přijede elektrikář přepojit tlačítko, protože výtahář nemá podle stávající vyhlášky 50 potřebné vzdělání, začíná být v dnešní době zcela absurdní. Co se tedy připravuje k tomu aby podobné situace nevznikaly?
Toto je jeden z důvodů proč se změny připravují. Obory jednotlivých vyhrazených technických zařízení dokázaly být samostatné, ale v tuto chvíli je těch přesahů velice mnoho a elektrika zasahuje do všech z nich. Existuje zákon 179 o dalším uznávání vzdělávání, který se zabývá profesními kvalifikacemi. Byla velká snaha, aby do „nové padesátky“ byly vpuštěny profesní kvalifikace v plném rozsahu. Byl jsem jeden z těch, kdo říkal, že je tam nemůžeme pustit v plném rozsahu, že je zapotřebí to nějakým způsobem omezit, ale tak aby výtahář nebo tlakař si mohl udělat určité profesní minimum a mohl dělat v tom rozsahu který potřebuje.
Existuje profesní kvalifikace „mechanik výtahových zařízení“ a v rámci toho je i část odbornosti elektro. Pokud člověk složí takovou profesní kvalifikaci, tak současná „padesátka“ mu neumožňuje na elektrické části pracovat. Pokud projde nový návrh, tak za osobu znalou může být u konkrétní firmy a pro konkrétní činnost, akceptována osoba s profesní kvalifikací za předpokladu, že odpovědná osoba za elektrické zařízení dané firmy rozhodne, že pro danou činnost je její profesní kvalifikace dostačující.
Každá firma ví přesně co dělá a má své procesy. Každá firma musí mít osobu odpovědnou za elektrická zařízení. Tato osoba musí v rámci hodnocení rizik svých činností (jaké činnosti dělají, jaká skýtají rizika) zda pro danou činnost která je elektrotechnická budou požadovat opravdu elektrikáře nebo jim pro danou činnost stačí pouze osoba s tou danou profesní kvalifikací a v tu chvíli jen pro tu danou firmu mu bude umožněno vykonávat tu danou činnost.
Domnívám se, že v tomto podání Radka Roušara je všem jasné, že nejde o vytváření jakých si rychlokvašek, ale o praktickém doplnění vědomostních segmentů které v praktickém životě usnadní a zpřehlední odborné zásahy na vyhrazených technických zařízeních.
V další části s Radkem Roušarem hovoříme o reálných možnostech, jak získat osvědčení dle vyhlášky padesát pokud nemám zmiňované ukončené odborné vzdělání.