Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Nový aerodynamický tunel v Brně poslouží automobilkám i lyžařům (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 19.07.2012
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Nový aerodynamický tunel v Brně poslouží automobilkám i lyžařům


Nový aerodynamický tunel v Brně poslouží automobilkám i lyžařům
Na půdě Univerzity obrany v Brně vznikl nízkorychlostní cirkulační aerodynamický tunel. Projekt byl realizován pod záštitou sdružení Energoklastr a bude sloužit jak potřebám vědeckého výzkumu univerzity a členům sdružení, tak i průmyslu nejen jihomoravského regionu. Tunel byl uveden do provozu 5. června 2012.
Komerční sdělení, ze dne: 19.07.2012

 

Na půdě Univerzity obrany v Brně vznikl nízkorychlostní cirkulační aerodynamický tunel. Projekt byl realizován pod záštitou sdružení Energoklastr a bude sloužit jak potřebám vědeckého výzkumu univerzity a členům sdružení, tak i průmyslu nejen jihomoravského regionu. Tunel byl uveden do provozu 5. června 2012.


Pásku slavnostně přestřihli předseda představenstva Energoklastru Dr. Jan Rakušan, rektor University obrany prof. Rudolf Urban a senátor Ing. Adolf Jílek.

Zařízení zaujímá půdorysnou plochu více než 320m2 s výškou více než 6m nad základnou laboratoře. Srdcem celého zařízení je jednostupňový axiální ventilátor s průměrem oběžného kola 2,8m a výkonem 261kW.

Tato pohonná jednotka je dílem významného českého výrobce vzduchotechnických zařízení z Milevska, společnosti ZVVZ Machinery, a.s. Ventilátor umožňuje urychlení proudu vzduchu v měřicí sekci na více než 150km/h. Zajímavé jsou i rozměry měřicí sekce, která má variabilní výstupní dýzu s průtočnou plochou větší než 4m2.

Aerodynamický tunel nabízí nesmírně různorodé možnosti využití

Jedním z hlavních požadavků, který si realizační tým stanovil, bylo vybudování moderní laboratoře nízkorychlostní experimentální aerodynamiky a výchova mladých vědecko-výzkumných pracovníků z řad studentů i ostatních zájemců o tento obor. Laboratoř bude na základě realizovaných skutečných měření umožňovat ověření parametrů stávajících i nově vyvíjených zařízení spadajících do nejrůznějších průmyslových oblastí. Pro úspěšnou realizaci hlavních požadavků se předpokládá velmi úzká spolupráce nejen s Univerzitou obrany, dalšími brněnskými univerzitami, členy sdružení Energoklastr, ale i se zájemci z ostatních regionů.

Aerodynamické tunely – historie
Vznik aerodynamických tunelů byl od samého počátku úzce spjat s vývojem letadel těžších než vzduch. První experimentální měření v těchto zařízeních výrazně přispěla k pochopení základních zákonitostí aerodynamiky jako vznik vztlaku, odpor těles či řiditelnost. Výsledky bylo posléze možné prakticky aplikovat na skutečné dílo a vyústily v realizaci prvního úspěšného řiditelného letu bratří Wrightů roku 1903. Od té doby vznikla celá řada specifických typů aerodynamických tunelů navrhovaných a budovaných s ohledem na požadované parametry, aplikace a velikosti zkoumaných těles – například nízkorychlostní, vysokorychlostní, klimatické atp. Jejich základní principy však zůstávají totožné.

V České republice, konkrétně v pražských Letňanech, byl roku 1922 založen Vzduchoplavecký studijní ústav ministerstva obrany. Tento ústav, dnes pod názvem Výzkumný a zkušební letecký ústav a.s., se již od počátku zaměřil na aerodynamiku a pevnostní výpočty letadel. Vznik aerodynamických tunelů pro experimentální ověřování poznatků na sebe nedal dlouho čekat. V současnosti ústav disponuje třemi různými aerodynamickými tunely pro nízkorychlostní oblast měření s rozměry měřícího prostoru o průměru 0,6m, 1,8m a 3m a třemi tunely s přerušovaným chodem pro vysokorychlostní aerodynamiku s rozměry měřicích prostorů od 0,12x0,12m do 0,9x0,6m. Realizace výstavby aerodynamických tunelů byla, je a vždy bude časově i finančně velmi nákladnou záležitostí. Vyjma lokálních aktivit jednotlivců z řad pedagogických pracovníků při univerzitách, kteří realizovali stavbu menších školních tunelů, nebyl již vznik výzkumných aerodynamických tunelů větších rozměrů v České republice uskutečněn.

Slavnostní otevření aerodynamického tunelu


 

Více na www.energoklastr.cz

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.