Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Nač pamatovat při plánování dobíjecí stanice elektromobilů (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 3.03.2023
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Nač pamatovat při plánování dobíjecí stanice elektromobilů


Nač pamatovat při plánování dobíjecí stanice elektromobilů
S fotovoltaickými elektrárnami, které se nyní množí jako houby po dešti, jde v ruku v ruce i wallbox pro nabíjení elektromobilu. Je totiž součástí poskytované dotace. Pokud se setkáte s některým z prodejců fotovoltaiky, dozvíte se mnohé, jen ne to, co byste měli vědět. K nabídce prodejci často stačí změřit objekt, zjistit sever, jih a za chvíli ubezpečí, že wallboxem za skvělou cenu nabijete současně i dvě Tesly aniž by znal příkon objektu. Rozvody pro fotovoltaiku jsou kapitola sama pro sebe. Zaostřeme jen na dobíjení elektromobilů ...
Autorský článek, ze dne: 3.03.2023



Co se často řeší? Zopakujme si to základní ...

Současný trend elektrifikace automobilové dopravy vede k požadavkům na zajištění dostatečného počtu dobíjecích stanic. Pokud mají být takováto dobíjecí místa u objektu zřízena, je bezpodmínečně nutné s tímto faktorem počítat již při návrhu rekonstrukce připojení objektu k síti a následných rozvodů.

Napájení obvodů pro garáže objektu a pro dobíjení elektromobilů

Jsou-li do objektu vestavěny řadové garáže, lze jejich osvětlení řešit takto:
  • a) obvod pro osvětlení garáží je připojen v rozvodnici společné spotřeby domu a je měřen stejným elektroměrem.

    U tohoto způsobu lze alternativně osadit podružné elektroměry pro jednotlivé garáže tyto přístroje však příslušný dodavatel elektřiny neregistruje ani neudržuje;
  • b) obvody pro osvětlení garáží připojit k rozvodům v bytech. Tento způsob vyžaduje atypické úpravy elektrických rozvodů a zároveň to, aby všichni uživatelé garáží bydleli v objektu.

    Je-li objekt vybaven hromadnou garáží pro osobní nebo dodávkové automobily, motocykly, mopedy a ostatní jednostopá vozidla, je nutné postupovat v souladu s ČSN 736058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže.

    Provozní osvětlení v těchto garážích se však vždy napájí ze samostatného rozvaděče, a i měření odběru se zpravidla odděluje od společné spotřeby domu.

Doporučuje se vybavit garáže zásuvkou, třeba i s omezením na 10 A, neboť moderní automobily se spalovacím motorem velmi často z důvodu omezení spotřeby paliva vlastní baterii 12 V dobíjejí jen omezeně.



Pro větší náhled kliknout!


Dobíjení elektrických vozidel
Problematiku nabíječek elektromobilů řeší společně s venkovními nabíječkami elektromobilů i vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby v § 48a Technické specifikace pro dobíjecí stanice a čerpací stanice pohonných hmot. Požadavky na vybavení objektů zařízením pro dobíjení elektromobilů jsou ve změně této vyhlášky – vyhláška č. 266/2021 Sb.

Základní normou je například:
  • ČSN 33 2000-7-722 ed. 2 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 7-722: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Napájení elektrických vozidel,
  • ČSN EN 61851 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 21: Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení (soubor)

Jako normální využití každého připojovacího místa se předpokládá, že bude provozováno s jmenovitým proudem.

Poznámka:
Soudobost koncového obvodu napájejícího přímo připojovací místo (například zásuvku), bude rovná 1. Jelikož lze všechna připojovací místa instalace použít současně, musí být soudobost napájecího obvodu rovná 1. Tato hodnota soudobosti však může být snížena, pokud je k dispozici regulace zatížení.

V sítích TN musí být konečný obvod napájející připojovací místo proveden sítí TN-S. K připojení elektrického vozidla musí být užito jednoúčelového obvodu.

Vybavení staveb dobíjecími stanicemi vychází z článku 8 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU ze dne 19. května 2010 o energetické náročnosti budov, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/844:
  1. Nová stavba a změna dokončené stavby, která má více než 10 parkovacích stání, vyjma stavby pro bydlení, musí být vybavena alespoň jednou dobíjecí stanicí a kabelovody pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla pro každé páté parkovací místo, jestliže parkoviště takové stavby:

    a) je umístěno uvnitř budovy a u změny dokončené stavby se tato změna týká také parkoviště nebo elektrických rozvodů budovy, nebo
    b) s budovou fyzicky sousedí a u změny dokončené stavby se tato změna týká také parkoviště nebo elektrických rozvodů parkoviště.
  2. Nová stavba pro bydlení a změna dokončené stavby pro bydlení, která má více než 10 parkovacích stání, musí mít instalaci kabelovodů pro každé parkovací místo pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla, jestliže parkoviště takové stavby:

    a) je umístěno uvnitř budovy a u změny dokončené stavby se tato změna týká i parkoviště nebo elektrických rozvodů budovy, nebo
    b) s budovou fyzicky sousedí a u změny dokončené stavby se tato změna týká i parkoviště nebo elektrických rozvodů parkoviště.
  3. Požadavky na stavby uvedené v odstavcích 1 a 2 se nevztahují na změnu dokončené stavby v případě, kdy náklady na instalaci dobíjecí stanice a elektrických rozvodů přesahují 7% celkových nákladů na změnu dokončené stavby.


Pro větší náhled kliknout!


Podzemní garáže s nabíjecí stanicí

Především pro podzemní garáže je nutné určit vnější vlivy v plném rozsahu možností:
  • teplota, vlhkost (AA, AB),
  • prašnost (AE),
  • korozivní působení (AF),
  • ráz (AG),
  • živočichové (AL),
  • schopnosti osob (BA),
  • dotyk se zemí (BC),
  • únik v případě nebezpečí (BD).

Pro větší náhled kliknout!


Požadavky na nabíjecí stanice v zemích s praxí využití elektromobility

Nabíjecí stanice EV musí být umístěna ve vzdálenosti nejméně 10 m od jakékoliv Ex zóny. Může být požadována i větší vzdálenost. U dobíjecích stanic EV pro mód 2 je nutné zajistit ochranu kontaktů v zásuvce před mechanickým namáháním způsobeným připojovacím kabelem.

Nabíjecí stanice EV pro veřejné použití musí být navržena tak, aby umožnila snadný přístup do místa k nabíjení bez ohledu na to, kde je umístěn nabíjecí vstup na elektrickém vozidle.

Doporučuje se navrhnout nabíjecí stanici jako ostrov. V takovémto uspořádání může být každé vozidlo napájeno v minimální vzdálenosti mezi nabíjecí stanicí a připojovacím bodem vozidla a sníží se tak i riziko poškození nabíjecím kabelem.

Interval periodické revize: veřejně přístupné stanice nabíjení EV musí být vizuálně kontrolovány alespoň jednou týdně, aby se ověřilo, že:
  • zařízení není viditelně poškozeno tak, že by mohla být narušena bezpečnost, a
  • nabíjecí stanice EV nevykazuje žádné funkční závady nebo chyby.
Veřejně přístupné nabíjecí stanice EV musí být revidovány v souladu s požadavky bodu 62.1 ČSN 332000-6 ed. 2 alespoň jednou za rok.

Řešení problému samovznícení elektromobilu v objektu

Závěr, který je vhodné promítnout do protokolu o určení vnějších vlivů:
  • nabíjený elektromobil může být potenciálním zdrojem požáru,
  • s ohledem na problematickou uhasitelnost elektromobilu je vhodné nabíjecí stanici umístit tak, aby elektromobil od ní šlo vytáhnout (vytlačit) na volný prostor, kam mají přístup hasiči se svojí technikou.
- Karel Dvořáček
Více podrobností na toto téma najdete v této publikaci!



TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.