Motor s klecovým rotorem
Motor v provedení s klecovým rotorem bývá nazýván též motorem s rotorem či kotvou nakrátko.
Rotorové vinutí je tvořeno klecí - tyčemi z mědi nebo hliníku, někdy též z mosazi, spojenými po obou stranách zkratovacími kruhy ze stejného materiálu.
Klecové vinutí
Drážky bývají polouzavřené, různého tvaru, jenž má vliv na průběh točivého momentu motoru v závislosti na rychlosti otáčení a na jeho záběrový moment.
Tvary rotorových drážek klecového vinutí
a) jednoduchá, b) vírová, c) dvojitá (Boucherotova) klec
Má-li mít motor s klecí podle větší záběrový moment, zhotovuje se jeho klec jako odporová, obvykle z materiálu s horší elektrickou vodivostí (např. z již zmíněné mosazi). Jinou možností je zeslabení nebo střídavé prořezání spojovacích kruhů (nesmí se však přerušit spojení tyčí). Motor s odporovou klecí zabírá většinou s maximálním momentem, má však zhoršenou účinnost. Proto se použití těchto motorů omezuje na případy s krátkodobým zatěžováním (např. roztáčení velkých momentů setrvačnosti, výtahy, jeřáby apod.).
Ing. Ota Roubíček
TIP na na knihu o problematice motorů zde!