Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Motor s klecovým rotorem (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 20.08.2008
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Motor s klecovým rotorem


Motor s klecovým rotorem
Jak se též jinak nazývá motor s klecovým rotorem? Čím je tvořeno rotorové vinutí? Jaké bývají použity materiály? Jaká se volí konstrukce pro případ, že je vyžadován motor s větším záběrným momentem? ... jinou možností je zeslabení nebo střídavé prořezání spojovacích kruhů (nesmí se však ...
Přednášející, ze dne: 20.08.2008

Motor s klecovým rotorem
Motor v provedení s klecovým rotorem bývá nazýván též motorem s rotorem či kotvou nakrátko.

Rotorové vinutí je tvořeno klecí - tyčemi z mědi nebo hliníku, někdy též z mosazi, spojenými po obou stranách zkratovacími kruhy ze stejného materiálu.


Klecové vinutí

Drážky bývají polouzavřené, různého tvaru, jenž má vliv na průběh točivého momentu motoru v závislosti na rychlosti otáčení a na jeho záběrový moment.


Tvary rotorových drážek klecového vinutí
a) jednoduchá, b) vírová, c) dvojitá (Boucherotova) klec

Má-li mít motor s klecí podle větší záběrový moment, zhotovuje se jeho klec jako odporová, obvykle z materiálu s horší elektrickou vodivostí (např. z již zmíněné mosazi). Jinou možností je zeslabení nebo střídavé prořezání spojovacích kruhů (nesmí se však přerušit spojení tyčí). Motor s odporovou klecí zabírá většinou s maximálním momentem, má však zhoršenou účinnost. Proto se použití těchto motorů omezuje na případy s krátkodobým zatěžováním (např. roztáčení velkých momentů setrvačnosti, výtahy, jeřáby apod.).

Ing. Ota Roubíček

TIP na na knihu o problematice motorů zde!

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.