Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

MELVIL: S Tomášem Baránkem o skvělých knihách


Document Actions
MELVIL: S Tomášem Baránkem o skvělých knihách
Elektrotechnik nepotřebuje ke svému profesnímu vzdělávání a růstu jen odbornou technickou literaturu, neméně důležité je i vzdělávání v oblasti osobního rozvoje. Nakladatelství Jan Melvil Publishing vydává literaturu osobního růstu, knihy o produktivitě, kreativitě a životním stylu. Jaké knižní tituly najdete v jeho nabídce a proč by vás měly zajímat?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 3.05.2016
reklama

O skvělých knihách jsme hovořili s jednatelem nakladatelství Jan Melvil Publishing Tomášem Baránkem.




Rozhovor si také můžete přečíst v textové podobě:
 
Elektrika.tv:
Je to pravda, nejenom elektrikou je elektrotechnik živ, protože i elektrotechnik vlastně musí zaujímat spoustu dalších pozic. Nejenom těch odborných, často se dostane do pracovní pozice, kdy potřebuje znát znalosti z účetnictví, z práva, z obchodních dovedností. A ty se na elektrotechnických školách rozhodně nevyučují. Mám tady dneska speciálního hosta, který vůbec není z této branže, ale je zajímavý několika body. Je to nakladatel, publicista a spisovatel. A vydává hodně zajímavé knížky, které nám všem mohou pomoct k tomu, abychom byli lepší. Je to Tomáš Baránek. Dobrý den.

Tomáš Baránek:
Dobrý den.

Elektrika.tv:
Pane Baránku, Vaše nakladatelství vydává tak úžasné knížky. Já jsem to dneska počítal, kolik jsem jich četl sám a je jich minimálně osm. Což je už u mě něco říct. Ne, že bych já nečetl knížky, jenže já jich čtu tak strašně moc, že málokteré vydavatelství by mohlo říci, ha, ten přečetl ode mě tolik knížek. Chtěl bych vědět něco o Vás, co není napsáno. Vaše firma se jmenuje Jan Melvin Publishing a mě zajímá, jestli se s tím Janem Melvilem znáte a tykáte si?

Tomáš Baránek:
Děkuji za pozvání a jsem rád, že čtete naše knížky. Každopádně jste přečetl asi pětinu všech knížek, které jsme kdy vydali, takže to je chvályhodné. Celé nakladatelství je vlastně postaveno na tom, že těch knížek vydáváme málo. Zaměřujeme se na kvalitu. Náš tým je relativně malý. Soustředíme se na to, abychom vybírali jenom tituly, které jsou opravdu mimořádně zajímavé a mohou být přínosné pro našeho čtenáře a vlastně, které jsou přínosné pro nás osobně. Když se ptáte na Honzu Melvila, asi nejsem oprávněn se vyjadřovat k tomu, zda se někdy potkáváme. Každopádně Jan Melvil je opravdu významná osobnost.


Elektrika.tv:
No já znám určitě tuším jednoho takového našeho velikána českého, kterého jsme nikdy neviděli.

Tomáš Baránek:
Oni se znají.

Elektrika.tv:
Znají se, aha, takže už tuším, dobře. Ale kdybyste se potkali, tak asi si tykáte, že?

Tomáš Baránek:
Velice bych si to považoval.

Elektrika.tv:
Aha, dobře. Takže ta filozofie té vaší společnosti není teda o tom množství a zaplavit knihkupectví knihami, ale vydávat teda ty dobré tituly. A dá se to ekonomicky zvládnout?

Tomáš Baránek:
Tak naše filozofie je zaplavit knihkupectví knihami, ale klidně třeba jenom jedním titulem, který za to stojí. Nikoliv třeba s padesáti tituly ročně. Každopádně z ekonomického hlediska to fungovat může právě tehdy, když máte titul, který si koupí dostatečně velké množství lidí a tomu se snažíme všemi prostředky pomáhat, což začíná už právě volbou toho titulu a autora nebo i toho tématu, ale také vlastně přípravou čtenáře. Protože řekněme, že řada témat, která nás zajímá, a které dneska znáte z našich knížek, tak v době, kdy jsme tu knihu vybírali nebo jsme se domlouvali s autorem, tak ta témata známá mediálně nebyla. Takže my se snažíme být krok napřed před našim čtenářem a přinést mu právě témata, která jsou jakoby z jeho budoucnosti, která by ho v budoucnu mohla zajímat a prostě pracujeme s tím tématem jako takovým. Vybereme nejlepší titul k danému tématu, začneme ho vysvětlovat, proč je důležité a až potom zpracujeme tu knihu, což trvá třeba několik měsíců, tak náš čtenář už je připraven. Ví, že je to důležité téma, ví, že tato kniha je důležitá, a že je pro něj důležitá a potom vlastně se to dostane i do médií, jako něco, co je třeba mainstream, přesto, že to vznikalo kdesi dávno.

Elektrika.tv:
No, musím říci, že když už jsem si já koupil osm knížek, tak to už je co říci, protože to jsou fakt asi né bestsellery, ale je to knížka, která u mě znamená cennost nebo něco, co bych měl znát. Já když se podívám třeba na ty, třeba tady vybereme náhodně, "nastavení mysli, od nuly k jedničce, skečnouting, práce na dálku, proměna, restart, mít vše hotovo". To mít vše hotovo to bylo asi první, možná, co jsem koupil. A co šlo tak jaksi dovednost toho člověka, kterého posouvají dále. A teďka vy plánujete, jak to děláte? Máte tu filozofii toho výběru těch titulů. To je takové know how.

Tomáš Baránek:
Jasně. Jsou tam dvě roviny. Za prvé, převaha našich titulů je zatím překladová, byť náš nejúspěšnější titul je od českého autora, jmenuje se konec prokrastinace a je od pana Ludwiga. Ale vlastně většina titulů je překladových, to znamená, že my jsme v kontaktu s agenturami, sledujeme spoustu médií, článků v zahraničí na téma osobního rozvoje, psychologie, nejnovějších poznatků z neurověd, ze společenských věd a vlastně tato témata neustále monitorujeme. Sledujeme jakoby jejich možná do jisté míry i jakoby atraktivitu mediální, ale taky sledujeme, jestli mají nějaký fundament, jestli se opravdu vyjadřují k důležitým věcem. No a prostě jak jsem říkal, hledáme k nim pak ty autory a někdy mám pocit, že se třeba nic neurodí další rok, ale pak se nakonec ukáže, že jako těch kvalitních knížek se pár vždycky najde.


Elektrika.tv:
Dá se nějak definovat váš typický čtenář, uživatel nebo jak to nazvat? Kdo to je, kdo by to měl být podle vás?

Tomáš Baránek:
Jako neřekl bych, že jsme nakladatelství pro každého. Jsme pro chytré lidi, kteří se chtějí vzdělávat nebo respektive nějak rozvíjet a věří na ten potenciál toho vzdělávání. To znamená, věří, že když si přečtou knížku, tak že to může k něčemu přispět. To znamená, že to zaměření je od prostě patnáctiletých chytrých mladých lidí pro neomezený věk čtenáře, dokud může číst. A myslíme si, že součástí té naší filozofie vlastně je, že skutečně jakoby kniha může člověka významně v životě posunout. Neznamená to, že se musíte řídit vším, co je v té knize napsáno a že ji musíte brát doslova, ale vemte si, že ta knížka stojí třeba dvě nebo tři stovky. Někomu to přijde hodně, ale když si z knížky za tři stovky odnesete věc, kterou do svého života začleníte tak, že to budete používat každý den, jenom jednu věc, a to v té knížce je většinou více jako dobrých rad, tak ta jedna věc, která vám zlepší život za tři stovky, jako to byste nedostali od dobrého psychoterapeuta takovou radu tak levně.

Elektrika.tv:
To je pravda. Mám tady poznamenáno, že se Vás musím zeptat, to je moje osobní otázka. Já se sám v tom nemůžu přesně orientovat. Máme papírové vydání, elektronické knížky a audio knížky. A já to používám tak trochu vyrovnaně nějak. Co podle Vašeho pohledu dneska vede z těch možností?

Tomáš Baránek:
Tak dneska se říká, že audiokniha je nová e-kniha a před pár lety e-kniha byla nová papírová kniha. Takže ten trend je vlastně takový, že mluvím teď o světové situaci, kterou český trh kopíruje, ale v mnohem menších procentech pro ta nová média. V Americe se po několikaletém, možná desetiletém nárůstu počtu procenta prodaných e-knih na celém trhu ve srovnání s papírovými knihami, ten růst zastavil, ten procentuální. To znamená, že elektronická kniha je tam já nevím, jestli na 20 procent, možná 25 procent, v Británii je to víc dokonce. Nicméně to stagnuje už asi rok. A na jejich pozice začaly vlastně útočit audioknihy, které začaly jakoby brát těm papírovým knihám, vlastně spíš elektronickým ten jejich trend, ten růst. Čehož si všímáme a připravujeme sami, vlastně teďka jsme si pořídili taky jakoby vlastní produkci a budeme vyrábět e-knih, tedy audioknih k našim knihám. Elektronické knihy jsme vlastně začali dělat jako jedni z prvních v České republice.

Elektrika.tv:
Protože mohu potvrdit, já jsem strávník audioknížek a opravdu takový Steve Jobs nebo T. G. Masaryk v těch hodinách se dá poslouchat jedině v autě.

Tomáš Baránek:
Je to tak.

Elektrika.tv:
Patnáct hodin, dvacet hodin, to se nedá jinak. Ještě musím se Vás zeptat, to je otázka ne moje, ale kolegů. Jak si na tom stojí Vaše osobní kniha, která se jmenuje Jak Sbalit ženu 2.0. Pro ty, kteří to neznají, tak je to prosím vás praktická příručka technologie lovu. Já to říkám, protože elektrikáři jsou hlavně chlapi. A tak se Vás ptám, je ta kniha úspěšná taky u žen? Jakože studují strategii?

Tomáš Baránek:
Překvapivě ano. Já jsem sám vystudoval informatiku, takže proto ta technologie v názvu a taky technologie trošičku i v tom konceptu té knihy. Mám rád věci, když jsou pěkně roztříděné, mají nějakou strukturu. Dokonce v knížce se vyskytuje spousta vzorců a grafů. Ta knížka je mi těžko jako se příliš vytahovat, ale řekněme, že je spousta knížek o seznamování a o té předvztahové komunikaci. Já jsem se soustředil na trošku jinou část toho seznamovacího procesu. Soustředil jsem se hlavně, nejen, ale hlavně na takzvanou fázi dobývání, což je okamžik, kdy muž již navázal nějaký počáteční kontakt se ženou a pak se to nějak zasekne. V podstatě, proč ten důraz na tuto část? Většina lidí si představuje, že to seznamování a takzvané balení teda je vlastně takové to, co vidíme v těch filmech, ta nejzábavnější část, kdy já někam přijdu a něco řeknu. Toto je samozřejmě jakoby velmi obtížně předatelná zkušenost, zvláště knihou. Jedna z těch mála věcí, které knihou s obtížemi předáte. Je to jakoby hard skill. Musíte si to fakt jakoby, musíte to trénovat fyzicky. A nicméně je taky nejkratší a v podstatě sice nejzábavnější, nejokatější, ale ona jakoby nerozhoduje. Ve finále rozhodne, to co následuje po této fázi. A to už je jemná hra nervů a myslím si, že právě muži. Řekněme jako s takovým tím trochu inženýrským uvažováním, což jsou možná vaši posluchači nebo diváci, tak mají sklon tu fázi malinko jako algoritmizovat v tom špatném slova smyslu. To znamená, domnívají se, že by se měli chovat jakoby úplně vlastně racionálně. Problém je, že v této fázi dochází k tomu, že ženy taktizují a pokud muž není schopen taktizovat, což je v podstatě pro něho jakoby velice iracionální chování. On by se nejradši domluvil, vyjednal podmínky atd. Tak pokud to neumí a myslí si, že se nějak domluvíme, tak neuspěje. Takže ta knížka vlastně jakoby není pro muže, kterým to jde, který se seznámí snadno. Je to pro ty, kteří se zadrhávají a neví, co dělají špatně.


Elektrika.tv:
Já tu knihu mohu jenom doporučit. Protože, není to proto, že by někdo potřeboval najít partnera, ale chápu to jako další zdroj jakýchsi dovedností, komunikačních dovedností. Ono asi i v tom obchodě potřebujete někoho ovlivnit. A možná ta kniha vás trošku navede k tomu, jak se vlastně chovat, co vy děláte, jak to děláte. Takže to je inspirační kniha určitě taky. A na závěr bych se Vás zeptal, samozřejmě knihy najdeme na Melvil.cz, to máte v titulku, ale co byste teďka doporučil za poslední knihu, anebo co vyjde aktuálně? Elon Musk, ten musí být asi trhákem, že?

Tomáš Baránek:
Elon Musk je trhák a téma hodně i jakoby vaše částečně. Jakoby nej, teďka hodně jakoby trenduje téma mikrobiomu a mikrobioty, což je vlastně mimo jiné vlastně taky velmi zajímavé téma související s technologií, protože sekvence DNA byly v posledních letech zlevněny natolik, že se mnohem více institucí, včetně škol, začalo zabývat jakoby analýzou obsahu a povrchu lidských těl a mikrobů vlastně. Jejich DNA. A začalo se teprve v posledních několika, třeba dvou letech, zjišťovat ve velkém měřítku jakoby neuvěřitelné věci o našem soužití s mikroby, a zejména o soužití nebo vlastně těmi triliony mikrobů, co máme ve střevech. Takže knížka, kterou jsme teď vydali, se jmenuje Zdravá střeva. Mimořádně důležité dílo v této oblasti a doporučil bych ho každému, kdo má třeba jenom jako trochu náznak nějakého dlouhodobého chronického problému. Ale i jenom pro lidi, kteří se zajímají o vědu v této oblasti. A co připravujeme, tak je knížka Mít vše hotovo 2, i když ona se jmenuje pořád stejně. Mít vše hotovo je o způsobech a metodách organizace práce. A z osobní agendy, David Allen, který tuto knihu před několika lety vlastně vydal v prvním vydání, ji aktualizoval a nyní kniha vychází ve vydání dalším. Vyjde asi za měsíc a doporučuji ji všem, kteří to vlastně se svojí produktivitou myslí vážně.

Elektrika.tv:
Fajn. Pane Baránku díky moc za objasnění některých pojmů. Samozřejmě já jsem váš fanoušek velký a myslím si, že teďka tady máte už další. Takže přátelé Melvil.cz. Díky za rozhovor.

Tomáš Baránek:
Děkuji vám za pozvání, nashledanou.

Krátce o Jan Melvil Publishing
Jan Melvil Publishing je nakladatelství literatury osobního rozvoje. Přináší svým čtenářům důležitá témata, která se mnohdy teprve klubou na povrch a jejichž včasná znalost ovlivní váš úspěch v budoucnosti. Nakladatelství vydalo bezmála čtyři desítky knižních titulů, z nichž se drtivá většina opakovaně dotiskuje. Mezi jeho autory patří Daniel Kahneman, Jared Diamond, Daniel Goleman, David Allen, Seth Godin, Martin E. P. Seligman, Jon Kabat-Zinn, Daniel Lieberman, Susan Cainová, Robert Cialdini, Timothy Ferriss, Petr Ludwig, Austin Kleon, Simon Sinek či Daniel Pink.



Aktuální tituly Jan Melvil Publishing
sledujte zde!

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Podívejte se, jak vypadá nová linka! Videospot ukazuje výrobu nosných systému na nové lince! Stavba nové výrobní haly a nákup technologie na výrobu kabelových žlabů dovoluje Koposu Kolín nabídnout zákazníkům kabelové nosné systémy vyráběné na vlastním výrobním zařízení. Jde především o nové kabelové žlaby Jupiter s mnoha technickými přednostmi a inovované kabelové žlaby Mars přizpůsobené potřebám montážníků ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933