Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Poselství laickým provozovatelům elektroinstalací! Elektrické zásuvky mohou vypadat bezproblémově, ale jejich oprava má svá pravidla. V českém právním systému platí zákon č. 250/2021 Sb., který vymezuje pravidla pro práci s technickými zařízeními ...
  • Koho kdy samotného napadlo jaké preventivní opatření by elektromontéři a elektroúdržbáři měli provádět, aby předešli úrazům při používání ručního nářadí? Asi nikdy a nikoho, tedy vyjma bezpečáka. Ten naopak přesně ví, jaké příčiny nejčastěji vedou k ...

Nová řada příruček pro zkoušky elektrotechniků


Document Actions
lojkink_2.jpg
V říjnu 2003 jsme vydali již třetí příručku pro zkoušky elektrotechniků, tentokrát Příručku pro zkoušky projektantů elektrických instalací. Ta navazuje na Příručku pro zkoušky elektrotechniků – požadavky na základní odbornou způsobilost, jejíž třetí – aktualizované vydání je k dispozici od února 2004. Jaké novinky jsou připraveny?
Jan Lojkásek, ze dne: 26.02.2004
reklama

V říjnu 2003 jsme vydali již třetí příručku pro zkoušky elektrotechniků, tentokrát Příručku pro zkoušky projektantů elektrických instalací (svazek 63). Ta navazuje na Příručku pro zkoušky elektrotechniků – požadavky na základní odbornou způsobilost, jejíž třetí – aktualizované vydání (svazek 70) je k dispozici od února 2004. Pro zkoušky vedoucích elektrotechniků jsme vydali Příručku pro zkoušky vedoucích elektrotechniků – všeobecná část (svazek 65). Tím je ukončena řada základních učebních textů pro zkoušky a přezkušování elektrotechniků podle stávající vyhlášky č. 50/1978 Sb. v platném znění.

K tomuto úvodu dvě poznámky:

  • a) k úplnosti základních učebních textů schází zpracovat příručku pro zkoušky revizních techniků, které jsou v současné době v pravomoci organizace státního odborného dozoru – ITI,
  • b) pod pojmem „základní učební texty“ si je nutno představit všeobecné požadavky kladené na odbornou způsobilost elektrotechniků bez ohledu na druh a napětí elektrických zařízení. Pro jednotlivé druhy a napětí elektrických zařízení, tak jak je v současné době navrženo jejich rozdělení (viz www.in-el.cz), buď další příručky z našeho vydavatelství již existují, nebo budou zpracovány.

Obsah stávajících příruček vychází ze znalostních standardů, které byly zpracovány komisí ESČ. Diskuse, která k novému, modulárnímu uspořádání odborné způsobilosti doposud proběhla, ukazuje, že tato koncepce je správná. To nakonec potvrzuje i platná evropská specifikace ES 59004. (Návrh převést tuto specifikaci na úroveň evropské normy – EN 50349 – nebyl některými členskými státy CENELECu v roce 2003 schválen.)

V současné době se diskutuje znalostní standard pro revizní techniky elektro. Nehledě na diskusi o úloze a postavení revizního technika, případně o jeho opodstatnění vůbec, je dle mého názoru třeba vycházet jednak z platných českých technických norem a českých legislativních předpisů, jednak z evropských směrnic i připravovaných evropských norem. Z toho, co v současné době v oblasti legislativy a technické normalizace existuje, je možno, dle mého názoru, učinit jediný závěr: revize a tudíž i revizní technici mají nezastupitelné místo především na poli bezpečnosti provozu elektrických zařízení. Nic nenasvědčuje tomu, že by se v budoucnu mělo na tom něco měnit. Téměř bych si dovolil trochu spekulace, a to, že stávající úloha revizí a revizních techniků se v budoucnu rozšíří. S jedinou výhradou. Revize se totiž nemusí nutně nazývat revizemi a revizní technici revizními techniky. To proto, že v některých zemích EU existuje pro stejné pojmy rozdílné pojmenování.

Pro zpracování znalostního standardu revizního technika bude nezbytné jednoznačně určit, jaké jiné znalosti než elektrotechnik a vedoucí elektrotechnik by měl mít. Vycházím totiž z toho, že požadavky na znalosti elektrotechniků a vedoucích elektrotechniků jsou poměrně vysoké – viz příslušné znalostní standardy, resp. obsah v úvodu zmíněných příruček. Zdůrazňuji, že požadované znalosti jsou vysoké. Skutečné znalosti však již tak vysoké zřejmě být nemusí. Možná, že právě pro velký rozdíl mezi tím, co by měl pracovník s odbornou způsobilostí dle § 8 vyhlášky č. 50/1978 Sb. znát a co skutečně zná, je předmětem zkoušek revizních techniků (na ITI) i ověřování znalostí téměř triviálních, které by měl mít elektrotechnik s odbornou způsobilostí nejen dle uvedeného paragrafu (8), ale i paragrafu nižšího. Na druhou stranu se však obávám, že znalosti, které jsou nezbytné právě a pouze pro revizního technika, se u zkoušek neověřují. Jaké to tedy jsou, nebo lépe řečeno by měly být ty specifické znalosti revizního technika, kterými se odlišuje od ostatních elektrotechniků? Podle mého názoru mnohé naznačuje diskuse na téma měření. Měření, chyby při měření, výběr správného měřicího přístroje pro určité měření, správné používání těch správných, resp. relevantních výsledků měření, schopnost využít (správných) výsledků (správného) měření k objektivnímu posouzení míry bezpečnosti revidovaného zařízení a totéž (v „bleděmodrém“) v oblasti zkoušení elektrických zařízení, to je, dle mého názoru, oblast, ve které se revizní technik při své činnosti pohybuje a kterou by měl perfektně znát. Že tomu tak vždy není, vyplývá z různých dotazníků, anket a nakonec i z diskusí a dotazů, na které naše firma elektrotechnikům odpovídá.

To je však jen část toho, co by měl revizní technik znát a umět. Revizní technik, řekl bych v kontextu dále uvedeného, systémový technik, musí být i analytik. Při revizi konkrétního elektrického zařízení musí nejdříve získat, a to prohlídkou, měřením, případně zkoušením, velké množství informací. Jejich porovnáním s řadou dokumentů a podkladů (nejen písemných, resp. výkresových, ale např. i pohovorem s různými pracovníky provozovatele – u výchozích revizí dodavatele a projektanta) i se zněním technických norem a předpisů může teprve dojít k obhajitelnému závěru, že revidované elektrické zařízení je bezpečné, případně co je třeba udělat pro to, aby bezpečné bylo.
Tolik, pokud se jedná o všeobecné znalosti a schopnosti revizních techniků. Navíc k tomu nepochybně přistoupí znalosti potřebné pro revidování elektrických zařízení určitých druhů a napětí, jejichž potenciální bezpečnostní rizika jsou specifická a tedy i rozdílná. Tady si prozatím nejsem úplně jistý, zda by tyto znalosti měly být odlišné (hlavně v čem) od znalostí vedoucích elektrotechniků pro elektrická zařízení stejných druhů a napětí.

V kontextu s modulárním uspořádáním odborné způsobilosti elektrotechniků pak jde o to, jak objektivně zajistit ověřování požadovaných znalostí elektrotechniků pro jednotlivé stupně odborné způsobilosti. Současná praxe totiž nezaručuje objektivní a srovnatelné výsledky. Podle mého názoru je jedním z možných řešení certifikace pracovníků akreditovaným subjektem. Přičemž certifikace by se nemusela nutně vztahovat na nižší stupně odborné způsobilosti.

O způsobech a formách zajištění objektivity a srovnatelnosti ověřování znalostí elektrotechniků při zkouškách jejich odborné způsobilosti lze v současné době diskutovat. Ukazuje se však, že v některých případech bude certifikát již v nejbližší budoucnosti nezbytnou podmínkou. Např. zákon o veřejných zakázkách předpokládá, že jednou z podmínek účasti ve veřejné soutěži bude doložení certifikátu pracovníka odpovědného za činnost, o kterou se subjekt v soutěži uchází. Zákon o veřejných zakázkách je kompatibilní s právem EU. Zákon se sice vztahuje na zakázky financované z veřejných rozpočtů, lze však předpokládat, že jej budou uplatňovat i privátní investoři.

 

Příručka je již vyprodána!

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ


FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Po dvanácti letech jsme si s Janem Lojkáskem sedli u kávy a zavzpomínali na dobu, kdy jsme byli oba označováni za snílky. Server iiSEL a portál Elektrika.cz se v mnohém liší. Každý má zcela jiné zaměření. Pokud chcete vědět více podrobností, poslechněte si autora sami v tomto videospotu!
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933