Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Pohony

O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?

  • 27.08.2015
O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Koupit si zařízení a následně na něj za účelem zvýšení otáček napojit frekvenční měnič, je hitem posledních let. Následkem toho se ale elektromotor může spálit. V dnešní době je totiž důležité již při nákupu motoru zvážit, zda motor budete pohánět frekvenčním měničem, aby byl na to konstrukčně uzpůsoben. Zároveň záleží i na konkrétní aplikaci. Více nám k tomuto tématu řekl odborník Lubomír Kastner.

ABB: Měnič frekvence ACS355 Solar

  • 24.08.2015
ABB: Měnič frekvence ACS355 Solar
Společnost ABB se mimo jiné specializuje na komplexní řešení pohonů pro nejrůznější aplikace. Jednou z novinek je pohon čerpadla s využitím nového měniče frekvence ACS355 Solar, který řídí otáčky asynchronního motoru pohánějícího čerpadlo. Tento systém je schopen pracovat s napájením ze sítě nebo ze solárního panelu. Více nám o novince na AMPERu 2015 řekla Naděžda Pavelková.

O motorech #13: Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?

  • 14.08.2015
O motorech #13: Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
Poškození dosedacích ploch ložisek, jejich narušení, vibrování elektromotoru, rozpad ložiska a v důsledku toho nenávratné poškození elektromotoru. To jsou účinky vířivých proudů. K problému dochází především u elektromotorů, které jsou poháněné přes frekvenční měniče nebo u motorů na stejnosměrný proud. Spolehlivý způsob, jak tento problém ošetřit, u nás přitom zatím neexistuje.

ABB: Proč mají regulované pohony tak dramatický vliv na svět?

  • 10.08.2015
ABB: Proč mají regulované pohony tak dramatický vliv na svět?
Instalovaná báze ABB pohonů dokázala v roce 2014 ušetřit tolik elektřiny, kolik by jí spotřebovalo 110 milionů domácností. Regulované pohony fungují přesně tak, jak plynový pedál v autě, s jehož pomocí zvyšujeme nebo snižujeme rychlost auta podle podmínek na silnici. Dokáží tedy velice přesně regulovat chod motorů, a protože právě motory spotřebují nejvíce energie určené pro průmysl, šetří instalovaná báze pohonů energii a udržuje množství emisí CO2 v naší atmosféře mimo dramatická čísla.

O motorech #12: Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?

  • 31.07.2015
O motorech #12: Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
Reakce motoru při zatížení na hřídeli či při brzdění je dána jeho konstrukcí. Pokud dojde ke zbrzdění a snížení otáček elektromotoru, tak se točivé magnetické pole snaží dorovnat síly. Jak by měla být správně nastavena ochrana motoru a co se stane, pokud správně nastavena není? O tom jsme hovořili s Lubomírem Kastnerem ve dvanáctém díle seriálu o elektromotorech.

O motorech #11: Kdy se jedná o lehký a těžký rozběh?

  • 16.07.2015
O motorech #11: Kdy se jedná o lehký a těžký rozběh?
Víte, jak se od sebe liší lehký a těžký rozběh elektromotoru? O lehký rozběh se jedná v případě, že motor nejde do plné zátěže, jako by na něm nebylo nic připojené. U těžkého rozběhu motor již od začátku musí zabírat. Příkladem může být například pohánění čerpadla, které čerpá již první otáčkou. Více nám o lehkém a těžkém rozběhu prozradil odborník Lubomír Kastner.

O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?

  • 10.07.2015
O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
Připojení vodiče N na uzel ve hvězdě může mít devastující následky, nezkoušejte to! Říká odborník na elektromotory Lubomír Kastner. Při takovém připojení podle něj reálně hrozí zkrat. Mohou existovat konkrétní aplikace, kdy k problémům nedojde. Bezpečnost takového připojení ovlivní zatížení, výkon, otáčky, konstrukce motoru i další faktory. Doporučit takové připojení ale podle něj rozhodně nelze.

O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?

  • 26.06.2015
O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
Mluvíme-li o připojení elektromotoru, je třeba rozlišovat mezi připojením mechanickým a elektrickým. Elektrické napojení je věcí konstruktéra, který musí spočítat, jaký typ vodiče se pro elektromotor hodí. Vše přitom závisí na tom, pro jakou aplikaci bude motor určen. Roli hraje především četnost spínání motoru. U často spínaného motoru může u nedostatečně dimenzovaného vodiče dojít k poškozování izolace. Důležitá je ale také délka přívodního kabelu a s ní spojený faktor úbytku napětí na délce vodiče.

O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?

  • 12.06.2015
O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
Stupeň ochrany elektromotoru určuje konstruktér. Podle čeho se při výběru řídí? Vždy záleží na konkrétní aplikaci zařízení. Musí vycházet z technických údajů daného elektromotoru a daného zařízení. Nemůže přitom brát v potaz pouze výkon, ale počítat musí i s řadou dalších faktorů, jako je napětí sítě či četnost spínání. Více se dozvíte v osmém díle seriálu o elektromotorech s Lubomírem Kastnerem.

O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?

  • 29.05.2015
O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
Před třiceti lety to bylo jednoduché. Žádné spouštěče motorů nebyly. Když byl motor větší, použil se pákový přepínač. V dnešní době už se v motorech používají spouštěče. Rozdělit je můžeme na spouštěče pro lehký rozběh a na spouštěče pro těžký rozběh, tedy pro rozběh motoru se zátěží, který se vyskytuje například v kompresorech nebo čerpadlech. Podle čeho se ještě vybírá vhodný spouštěč? To nám vysvětlil odborník Lubomír Kastner.

O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?

  • 15.05.2015
O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
Poruchu motoru mohou způsobit věci, které s elektromotorem na první pohled vůbec nesouvisí. To je hlavní důvod, proč provádět diagnostiku problému přímo na místě u zákazníka a ne v servisu. Vibrace, které motor poškodí, mohou být způsobené jiným zařízením nebo třeba narušeným prouděním kapaliny v porubí. Další příklady diagnostiky neobvyklých příčin poruch motorů se dozvíte v šestém díle seriálu o motorech.

O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?

  • 17.04.2015
O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
Jak poznáme přetížení motoru způsobené nevhodnou zátěží od přetížení způsobeného chybou motoru? To byla další otázka na Lubomíra Kastnera ze seriálu o motorech. Při diagnostice přetížení je třeba rozlišovat, zda se jedná o nové zařízení, či zařízení, které je již delší dobu v provozu. U nového zařízení může být chyba na straně konstruktéra, který na dané zařízení předepsal slabý elektromotor. Jaké jsou nejčastější důvody přetížení u starších zařízení?

O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?

  • 3.04.2015
O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
Co můžeme měřit obyčejným multimetrem na vinutích, pokud motor nemá výkon? Tuto otázku jsme položili Lubomíru Kastnerovi, zkušebnímu a reklamačnímu technikovi elektromotorů. Multimetrem změříme proud, napětí či odpor. Řadu problémů ale toto jednoduché měření neodhalí. V čtvrtém díle seriálu o elektromotorech se dozvíme, proč raději používat výkonnější měřidla.

AFP KONFERENCE: Průmyslové armatury v energetice

  • 1.04.2015
AFP KONFERENCE: Průmyslové armatury v energetice
Výrobce regulačních uzavíracích ventilů POLNA corp. nedávno absolvoval audit společnosti ČEZ a začal dodávat i pro jadernou energetiku. Obchodní manažer firmy Petr Oravec s námi na konferenci All for Power hovořil nejen o dodávkách pro jadernou elektrárnu Mochovce, ale i o plánech společnosti pro obor energetiky, který tvoří 80% nynějšího obratu firmy. Představil nám i zajímavé novinky z tohoto segmentu.

O motorech #3: Jak vznikají mezizávitové zkraty?

  • 20.03.2015
O motorech #3: Jak vznikají mezizávitové zkraty?
Vniknutí vlhkosti do vnitřku elektromotoru, velké teplotní rozdíly mezi venkovní teplotou a provozní teplotou motoru nebo zaražení kousku rozpadlého ložiska mezi vynutí cívky. To jsou nejčastější příčiny vzniku mezizávitového zkratu. Jak elektromotor před vznikem zkratu ochránit a na co si dát pozor? To se dozvíte ve třetí části seriálu o elektromotorech s Lubomírem Kastnerem.
FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Rakouská pobočka OBO BETTERMANN začíná stavět další objekt! S heslem "Růst potřebuje prostor" startuje výstavba nového kancelářského, logistického a školicího centra v Gramatneusiedlu. Tam vzniká budoucí zázemí OBO Austria. Do konce roku bude nová budova OBO přístřeším pro zhruba třicet pracovníků značky. Do budoucna značka OBO zpevní svou dosavadní síť. A jaké je ohlédnutí za českou pobočkou? V květnu 2019 společnost OBO BETTERMANN oslavila na pražském ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933