Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Poselství laickým provozovatelům elektroinstalací! Elektrické zásuvky mohou vypadat bezproblémově, ale jejich oprava má svá pravidla. V českém právním systému platí zákon č. 250/2021 Sb., který vymezuje pravidla pro práci s technickými zařízeními ...
  • Koho kdy samotného napadlo jaké preventivní opatření by elektromontéři a elektroúdržbáři měli provádět, aby předešli úrazům při používání ručního nářadí? Asi nikdy a nikoho, tedy vyjma bezpečáka. Ten naopak přesně ví, jaké příčiny nejčastěji vedou k ...

Mám si koupit chytrý dům v akci na BLACK FRIDAY?


Document Actions
Mám si koupit chytrý dům v akci na BLACK FRIDAY?
Kam se ubírá prodej elektroinstalačních prvků přímým spotřebitelům? Žijeme ve společnosti, kde je volný pohyb zboží, tedy zboží, na které nepamatuje nějaké ustanovení zákona. Kdy jindy, když ne tedy právě nyní, lze pořídit cokoliv. Jenže ouha, musím si dát pozor, abych se nespálil! Orientace podle akční ceny, může být jedním z lákadel, která nás mohou přivést k zoufalství. O čem píšu? Osoba mě blízká nakoupila v e-shopu "chytrá relé" za účelem "výroby chytré elektroinstalace" a očekávala, že se jí budu věnovat. Pokusil jsem se o ...
Igor Nováček, ze dne: 6.12.2021


... objasnění pojmu "chytrá elektroinstalace". Dozvěděl jsem se, že na to, co se nabízí oficiálně (KNX, Foxtrot, Loxone, xComfort, INELs, free@home ...) za to peníze nedá, protože tolik nemá. A když jedno "chytré relé" stojí 400 korun, tak pak násobilkou se dostane na zcela jiná čísla. Po té, co pochopil, že bude potřebovat cizí pomoc, pochopil, že cena v e-shopu za "krabičku" je pouze zlomek celkové ceny. A co je horší, že svůj zamýšlený sen "inteligentní elektroinstalace" vůbec těmito levnými "krabičkami" nesestaví.



Z hlediska prodeje zboží, respektive volného pohybu zboží o tom diskuse není. Něco nabízet a prodávat jasně vymezuje naše legislativa. Vzniká ovšem hluché místo, kdy si spotřebitel pořídí prvek elektroinstalace za zlomek skutečné celkové ceny v případě finální realizace.

U některých zařízení je uvedeno, že odbornou montáž musí provádět odborně způsobilá osoba u jiných nikoliv. Ovšem kromě toho, že spotřebitel nemusí tušit, že si to sám nezapojí, může se domnívat, že způsob zapojení bude obsažen v návodu. Buď přibaleném nebo ke stažení z www. V návodu je základní popis a na internetu nic jasného k pochopení. Co dál? Chvíli hledá na internetu a po dvaceti e-shopech s identickými daty upadá v zoufalství.



Bohužel se nezřídka takoví klienti různých stavebních supermarketů nebo elektronických obchodů dožadují právně nezávazné technické podpory v diskusních fórech. Portál Elektrika je určen pro osoby znalé s vyšší kvalifikací, které základní informace rutinně ovládají. Pohled na schéma zapojení spolu s případným upřesněním v návodu odborníkovi postačuje ke správnému nasazení prvku do systému. Nahrazovat výrobce, dodavatelé zboží tohoto charakteru, zastupovat podporu osobám neznalým nebo podobnýmimi službami toto médium nepočítá. Jak to tedy výrobci a jejich dodavatelé zamýšlí? Že něco vyrobí a odběratelům někdo pomůže?

A co se radí zájemcům o tzv. "chytrou domácnost"?
Určitě se spotřebiteli nevysvětluje, že na takovém zařízení není nic chytrého a inteligentního už vůbec ne. E-shopy radí především to, co prodávají (router, mobilní telefon, kamery, detektory, řízené zámky, řízené spínací prvky domácí automatizace ...). Pozorný čtenář si může všimnout často opakovaného přívlastku "chytrá, chytrá, chytré" ale seriózní radu ani mezi řádky nenajde.



Jak se má chovat člověk, který v dobré víře nakoupí zařízení,
které mu nakonec zůstane ležet na stole? Uživatel až doma zjistí, že krabičku za 300,-Kč mu přijede zapojit odborník za 1500,-Kč. O takových situacích víme, jen se o tom nikdo preventivně nezmiňuje. Dejme stranou, zda jde nebo nejde o ochotu někomu poradit. V tomto smyslu si dokáže spotřebitel předpřipravit elektroinstalaci v domnění, že "se to tak nějak dělá" a nakonec přivolaný odborník mu vše vytrhá a uloží správně.

Sám jsem také spotřebitelem a navštěvuji stejné obchody. Některé na skutečnost potřebných znalostí a dovedností upozorní ještě před nákupem, jiné prodají "kus", inkasují svou marži a hotovo. V které rovině se nachází etika?

Myslím, zda:
  • radit neznámé osobě, jak má něco zapojovat, když nevím zda mu radou neublížím
  • radit osobě za někoho jiného. Za toho, kdo vyrobil nebo prodal
  • radit osobě, která chce ušetřit na mě samém. Radit seriózně znamená věnovat pozornost. V práci mi za mou pozornost zaměstnavatel a doma bych věnoval pozornost asi něčemu zcela jinému 



Nutno poznamenat, že ne každý nakupující je zdatný bastlíř, fanda do zapojování elektroniky a v mnohých případech o rozvodech nízkého napětí ví především, že to je jen několik barevných drátů. Úsudek před nakoupením (zvláště na černé pátky) mu udělají propracované texty copywriterů. Ti sami o problematice také nic neví a sdělení jsou mnohdy nejen nepřesná, neúplná, ale také často nesmyslná. Tak co tedy s radou pro neštastníky, kteří v dobré víře nakoupili?




CO PORADÍTE NAKUPUJÍCÍM ELEKTROINSTALAČNÍ PRVKY
NA
BLACK FRIDAY?


 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 12)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT



Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933