Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

Jak a proč vznikl Elvos?


Document Actions
elvos_vl1.jpg
Kdo by neznal brněnské Elvo, český elektroinstalační gigant, který se postupně rozpíná po České republice. Domnívá se snad Rudolf Vodička, že začnou montážníci nakupovat přes internetový obchod? Zeptali jsme se Petra Vlašánka, (člověka pověřeného realizací tohoto projektu) na zásadní fakta.
Miroslav Minařík, ze dne: 24.02.2003
reklama

Kdo přišel na myšlenku tohoto projektu?
P.Vlašánek: Náš tým pracuje neustále na nových možnostech jak usnadnit orientaci ve velkém spektru elektroinstalačního materiálu. Prvotní myšlenka systému Elvos přišla přímo od Rudolfa Vodičky.

Elvo nikdy nevydalo papírový katalog, proč?
P.Vlašánek: Měli jsme již zkušenosti s katalogem na CD ROM. Chtěli jsme udělat ovšem tuto pomůcku netradiční. CD ROM je pouze nosič informací, který staticky nabízí v něm uvedená data, která jsou po krátkém čase již neaktuální. Naším záměrem byla služba zákazníkovi, která vypoví o hledaném sortimentu maximální aktuální údaje a tím jej přesvědčí o dynamice našeho velkoobchodu, což se samozřejmě odráží v pozitivní důvěře.

Odkud jste čerpali inspiraci?
P.Vlašánek: Než jsme si vybrali realizační společnost, absolvovali jsme řadu seminářů na téma elektronický obchod a studovali jsme iShopy v jiných oborech. Většina tzv. iShopů u nás jsou založeny na vědomostech nakupujícího, protože bývají často uvedeny pouze základní údaje, což některým zákazníkům nemusí stačit pro správný výběr. Např. pokud máte u jističe uvedeno pouze typové označení, objednací číslo a koncovou cenu, tak se předpokládá, že zákazník má buď přesnou představu o tom, co se za uvedeným číslem skrývá, nebo má před sebou otevřený katalog. My vycházíme, že usedl k monitoru bez těchto vědomostí a katalogu.

Ishop elektroinstalačním materiálem, to znamená přenášet hodně informací. Jak?
P.Vlašánek:
Chtěli bychom se vyvarovat aby se v tomto projektu objevil pouze stručný popis a název, protože se jedná o odborný sortiment, který v tom množství, ve kterém jej vedeme my, jej nemůže znát jeden člověk. S obecným popisem bychom uspěli možná pouze u našich stávajících odběratelů, které by ovšem nic nemotivovalo k práci s tímto projektem. Proto bychom chtěli využít znalosti našich odborných prodejců tak, aby své vědomosti o dílčím sortimentu přenášeli do tohoto systému a tak znásobili jejich užitek na maximu.

S takovým množstvím informací to můžete nazývat spíše katalogem vědomostí než pouhým obchodem.
P.Vlašánek:
Ano, v prvé řadě se má uživatel nejdřív orientovat a vůbec nemusí nakupovat. Měl by to být katalog zboží, přes který můžete provést i objednávku. Prakticky nebude moci udělat každý objednávku, pouze ten, který má již s námi uzavřenu obchodní smlouvu a který si bude přát tuto možnost aktivovat.

Můžete objasnit autorizaci při přístupu k těmto informacím?
P.Vlašánek:
Klient, který bude chtít pracovat s katalogem, bude používat pouze login a heslo. Ten, kdo bude chtít i nakupovat bude mít navíc další autorizační klíč, ovšem prozatím jsme ještě neurčili konkrétní typ. To je v ranném stádiu.

Na českém Internetu se používá mnoho hotových iShopů, proč jste sáhli po provedení na zakázku?
P.Vlašánek:
Po zhodnocení možností, které se nabízejí od hotových "balíčků" internetových prodejen, jsme se rozhodli pro vlastní řešení, které nás v budoucnu neomezí v případě potřeby rozšíření iShopu v jednom z jeho rozměrů. Museli jsme vzít v potaz fakt, že báze s kterou se pracuje, obsahuje několik set dodavatelů, potažmo několik set tisíc položek, které se musí intuitivním způsobem ovládat. Třídy zboží a jejich technické údaje nelze jednoduše paušalizovat do jednoduchého menu, které nabízí hotové iShopy. Náš projekt je sestaven z několika dimenzionálních modulů. které se navzájem prolínají.

Pouštíte se do hry, ve kterou málokterý váš konkurent věří. Kde se bere to přesvědčení k realizaci?
P.Vlašánek: Ano, ať se ptáte kdekoliv, vždy očekávejte otázky typu: "kolik bude stát zřízení, provoz, jaká bude návratnost". Právě proto, že Internet jako komunikační kanál je otázkou generací a jedná se opět o obchod, nelze na takové otázky mít odpověď. Stejně jako při stavbě kamenného obchodu by měl investor vědět kde stavět, co stavět a co prodávat. Ovšem vždy se jedná o určité riziko, které snižujete svými zkušenostmi a vědomostmi. A proto k velké osvícenosti a předvídavosti Rudolfa Vodičky se v Elvu našly finanční prostředky na vývoj tohoto projektu.

Vzhledem k připravované synchronizaci s EU počítáte s jazykovou mutací?
P.Vlašánek: Ano, například slovenská verze může být dostupná jako první, s dalšími mutacemi se dle potřeby počítá v budoucnu. Ovšem vše má svůj čas.

Na závěr ještě prozraďte s kterými internetovými prohlížeči budete kompatibilní?
P.Vlašánek: Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby nás mohly používat všechny dostupné platformy a jejich prohlížeče.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
Kam se v budovách vyvíjí uplatnění vysokorychlostních dat optickými vlákny? Příchod elektroinstalačních podomítkových trubek Fraenkische se zabudovaným optickým vláknem se datoval dřív než známost standardů datových přenosů Industry 4.0. Trubky s označením FFKuS DATALIGHT se v českých e-shopech objevují, ale na běžných stavbách určitě ne. Jde o speciálku, říkají dataři, v běžném obydlí stačí spotřebiteli Wi-Fi. Jiná situace může ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933