Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Jednofázové motory (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 30.07.2008
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Jednofázové motory


Jednofázové motory
Které výkony motorů se často objevují jako jednofázové? Na co je trvale u dvoufázově zapojených motorů připojena hlavní fáze statorového vinutí? Jak volíme velikost rozběhového kondenzátoru? Čím vzniká u motoru eliptické točivé magnetické pole? O kolik procent je snížen výkon motoru je-li třetí fáze použita pouze jako rozběhová, za chodu odpojená?
Přednášející, ze dne: 30.07.2008

Jednofázové motory
Malé motory (výkonu asi do 1kW) se často vyskytují jako jednofázové. Mají vždy klecový rotor. Jejich magnetické pole je střídavé pulzační, takže z klidu se jako takové nemohou rozběhnout. Bývají dvou typů, s pomocnou fází nebo se stíněnými póly.

Motory s pomocnou fází se rozbíhají jako dvoufázové. Hlavní fáze statorového vinutí je trvale připojena na jednofázové napětí. Druhá, pomocná fáze stejného provedení, popř. s jiným počtem závitů, se připojuje na stejné jednofázové napětí přes vhodnou impedanci (nejlépe se hodí kondenzátor, zajišťující největší záběrový moment). Pomocná fáze, navinutá jiným vodičem s větším odporem, se připojuje přímo. Podle provedení může být pomocná fáze připojena trvale nebo pouze po dobu rozběhu. Spínání pomocné fáze je bezkontaktní.

Rozběhový kondenzátor s kapacitou nejméně 70nF/W výkonu (v síti 230V, 50Hz), ale pro dosažení dostatečného záběrového momentu i mnohonásobně větší, může mít kapacitu až řádu stovek IJF. Obvykle bývá elektrolytický.

Motory s trvale připojeným suchým kondenzátorem mají lepší vlastnosti.

Jako jednofázový může pracovat i běžný trojfázový motor, jestliže vinutí jeho třetí fáze má předřazenu vhodnou impedanci. Podle použité impedance má pak motor někdy plný, většinou však asi o 20 až 40% zmenšený výkon. Je-li třetí fáze použita pouze jako rozběhová, za chodu odpojená, je výkon motoru asi 45 až 50% jmenovitého a záběrový moment okolo 90 až 150% jmenovitého točivého momentu v trojfázovém chodu.

Motory se stíněnými póly mají stator s vyniklými póly.


Pro větší náhled kliknout.
 

Část průřezu každého pólu je obepnuta závitem nakrátko z neizolovaného měděného vodiče, vytvářejícím v magnetickém poli motoru zpožděnou složku. Jejím přispěním vzniká eliptické točivé magnetické pole, takže motor vyvozuje jistý, poměrně malý záběrový moment, postačující k rozběhu s přiměřenou zátěží.

Ing. Ota Roubíček

Více o motorech zde ...

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
BEN - technická literatura s.r.o. - Věšínova 5, Praha 10 - 274 820 211 - ben@ben.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.