Futuremotion: Použité baterie z elektromobilů – budoucí zdroj elektrické energie získané z obnovitelných zdrojů
reklama
Využití elektromobilů pro dopravu ve městech je v současnosti téměř samozřejmostí. Elektrická vozidla by však měla v budoucnu nalézt daleko širší uplatnění, a to zejména ve spojení s moderními technologiemi, jako jsou například chytré sítě. Do nich bude z elektromobilů napojených do nabíjecích stanic proudit elektrická energie, kterou lze v případě nutnosti bez problémů využít. Elektromobily tak převezmou funkci většího zásobníku energie. Vědci však již v současnosti pracují na tom, jak elektřinu efektivně použít bez závislosti na provozu auta.
Většina vývojářů baterií pro automobilový průmysl považuje za neefektivnější řešení používat staré baterie z elektromobilů, které by sloužily pro ukládávání elektrické energie z obnovitelných zdrojů, konkrétně ze solárních panelů. Získanou energii ze slunce, kterou lze napájet domácí spotřebiče, je potřeba někde uchovávat, aby se dala použít i v nočních hodinách. Vyřazený akumulátor z elektrických aut však může plnit ještě jeden podstatný úkol – při nedostatku nebo přebytku elektrické energie ovlivněného počasím vyrovná její množství tak, aby se dala efektivně zužitkovat.
A jak silnou autobaterii použít, aby byly zajištěny dodávky elektrické energie v domácnosti v případě potřeby po celý den? Například vývojáři v japonské automobilce Nissan zjistili, že k napájení elektrických spotřebičů v domácnosti, která bydlí v třípokojovém bytu, stačí akumulátor o výkonu pouhých 8kW.
Pro domácí využití mohou spotřebitelé podle odborníků použít téměř všechny typy autobaterií určené pro elektromobily. V současnosti se pro provoz elektrických aut běžně používají například lithiové akumulátory. Z hlediska životnosti a dojezdové vzdálenosti (která se dnes u komerčně prodávaných elektromobilů průměrně pohybuje kolem 160 kilometrů) jsou však zatím nejúčinnější lithium-polymerové baterie. Jejich měrná kapacita je vyšší než 300kW na kilogram – to je téměř dvojnásobek než u olověných baterií.
Vyšší je tedy i účinnost pro použití akumulátorů pro napájení domácí sítě. V praxi bude celý proces fungovat tak, že do solárního systému bude napojena dobíjecí stanice – podle odborníků může být jak pro normální, tak i pro rychlé nabíjení. Skrz ní bude proudit elektrický proud přímo do akumulátorů v elektromobilech. Ty se připojí na systém chytrých sítí a energii z nich lze čerpat v případě okamžité potřeby.
Celý systém tohoto využívání elektrické energie bude však velmi náročný z pohledu nákladů na pořízení. Baterie pro elektromobily jsou zatím samostatně neprodejné a jejich použití je možné skrz elektromobil. Jeho pořizovací cena je zatím velmi vysoká (v přepočtu se pohybuje mezi 700 až 800 tisíci korunami) a to samé lze říct také u dobíjecích stanic – v současnosti ve světě existuje velmi omezené množství domácnosti či podniků, které mají pro vlastní účely soukromou dobíjecí stanici pro elektromobily. Obvyklejší způsob dobíjení je tak z běžné sítě.
Vývojáři pracující pro automobilový průmysl však předpokládají, že baterie mohou spotřebitelé pro domácí použití získávat z aut, která již nesplňují technické předpoklady pro další provoz nebo jsou vyřazeny z důvodu automobilového nehody. Tím se také nabízí ekologické a efektivní řešení pro automobilky, které si nebudou vědět rady s umístěním akumulátorů po vyřazení elektrických vozů.
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 10)TEXT Z OBLASTÍ |
---|