V prostoru opuštěné vojenské pevnosti Fort IV v blízkosti Olomouce se v pátek 7. září konal celodenní seminář zaměřený na světelný design. Světelní designéři a architekti z ČR i zahraničí měli možnost setkat se zde s významnými osobnostmi francouzského a španělského architekturního světelného designu – Vincentem Laganierem a Rafaelem Gallegem. Seminář uvedl Rafael Gallego krátkou přednáškou na téma Práce nezávislého světelného designéra.
Rozhovor s Rafaelem Gallegem na Festivalu světla 2012 v Olomouci
Vzhledem k tomu, že v Čechách tato profese v podstatě neexistuje a k zdejšímu poměrně žalostnému stavu vzdělávání v oboru architekturního světelného designu, bylo pro přítomné zjištění, že obdobná situace je i na západ od našich hranic (kromě Francie a Německa, kde je situace výrazně lepší), překvapením. Následovala krátká diskuse o profesních podmínkách v oboru, z níž vyplývalo, že jak ve Španělsku, tak i v Čechách jsou světelní designéři většinou spojeni s konkrétními prodejci svítidel a "nezávislí" profesionálové téměř neexistují.
Po přednášce a diskusi měli účastníci příležitost "na vlastní kůži" si vyzkoušet vlastnosti a možnosti architekturních svítidel společnosti Philips. Ta k tomuto účelu poskytla 200 různých architekturních svítidel a elektroinstalační materiál. Přítomní (celkem 25) se rozdělili do skupin, našli si v pevnosti vhodné místo a pod vedením Vincenta a Raphaela a s pomocí zástupců společnosti Philips Filipa Müllera a Jakuba Wittlicha se pokusili podle svých představ tato místa světlem "dotvořit". Bylo velmi zajímavé sledovat, jak se studené kamenné prostory prostřednictvím světla postupně mění. Výsledné světelné koncepty pak zástupci jednotlivých skupin "obhajovali". Ke každému z nich proběhla diskuse zakončená hodnocením Rafaela Gallega.
a Františka Fabiana. "Pro mne osobně to bylo první takové setkání s "archi" LED svítidly a jejich řídicími systémy a bylo to setkání velice zajímavé. Vzhledem k velikosti našeho vybraného prostoru jsme měli trochu problém dosáhnout požadované minimální intenzity, ale taková aplikace je v reálných podmínkách téměř nepotřebná. Bylo zajímavé vidět rozdílné postupy světelných designérů z oblasti performing arts, kteří byli pozváni pražským Institutem světelného designu, a profesionálních architektů. První skupina se snažila vytvářet světlem komplexní prostředí (scény) s pozměněným významem, kdežto u architektů byla patrná spíše tendence k dekoru či podepření vlastností samotného prostoru. Workshop se podle mého názoru vydařil a účastníci byli potěšeni, že mohli strávit tak krásný slunečný den v temném uzavřeném prostoru a xperimentovat se světlem," řekl Jan K. Rolník.
Jeho kolega František Fabián k tomu dodal: "Já mohu jen souhlasit s kolegou Rolníkem, možná bych jen doplnil, že architekti pracovali s akcenty v minimalistickém pojetí (už několikrát jsem měl možnost cítit podobný přístup od architektů) a že mě osobně překvapila "nekompatibilta" (spíše způsobená nedostatkem adekvátního technického materiálu než nekompatibilitou světel) mezi jednotlivými typy zdrojů a svítidel. Pod vedením obou zmíněných zahraničních designérů a Filipa Müllera a Jakuba Wittlicha jsme jako "archi" laici objevili poměrně zajímavý svět této "archi" LED techniky a technologie. Zejména nás překvapil výkon zdrojů, na druhou stranu jsme se se všemi shodli, že nám stále nevyhovuje vizuální dojem z přímého pohledu do (RGB) LED zdroje – ideální je zdroj skrýt mimo zorné pole, což je často problém z důvodu stavebních úprav.