Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: ESP#1 Jak má vypadat oborový e-shop v B2B? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 16.01.2019
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

ESP#1 Jak má vypadat oborový e-shop v B2B?


ESP#1 Jak má vypadat oborový e-shop v B2B?
Elektronické nakupování ovládá spotřebitelský svět. E-shopů existují tisíce, ovšem těch, které se opravdu zaměřují na své klienty ve sféře B2B správnými obchodními službami zase mnoho není. Výchozím bodem provedení takového obchodu by měly být základní parametry obchodu spotřebitelského, ovšem pak musí provozovatel přihlédnout na konkrétní zákonitosti B2B té oblasti, ve které chce podnikat. Ve videoseriálu ESP# rozebereme základní části e-shopů a pomocí dotazů na provozovatele a nakupující vykreslíme přibližný obraz u nás funkčního elektronického obchodu B2B. Pokud chcete znát tajemná zákoutí některých prodejců a třeba i nevyslovená přání odběratelů, sledujte tento reportážně-diskusní pořad!
Miroslav Minařík, ze dne: 16.01.2019



Pohybuji se v prostředí B2B prakticky každý den již od roku 1995. Cítím se odchovaný tímto prostředím a na spotřebitelskou sféru obchodování (B2C) se dívám jako na "podstatně jednodušší variantu". Jednodušší snad proto, že je rozšířenější. Odborníků na B2C je všude mnoho. Ať již v obchodě, obecném nebo digitálním marketingu. Pokud se však podíváme podrobně na jejich práci, můžeme v mnoha případech odhalit zásadní neznalost a nepochopení rozdílů mezi B2C a B2B. Tento pořad pomůže pochopit prodejní strukturu na jedné straně a na straně druhé odběratelská očekávání. Co myslíte? Za jak dlouho se obě strany shodnou?





Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...

Jak má vypadat oborově zaměřený e-shop? Na internetu je dnes e-shopů opravdu bezpočet. Liší se způsobem, zaměřením a kvalitou poskytovaných služeb. Pojďme se podívat na některé názory provozovatelů elektronických obchodů a pohledy jejich možných zákazníků.
Josef Lasovský, SCHRACK Technik dodavatel zařízení do elektrotechniky, IT, osvětlení a elektromobility 
Rychle dostupné informace. Dostupné informace, i když nejsme v pracovním vytížení, v pracovní době. Ať už se jedná o dostupnost, ceny … i menší zákazníci potřebují vědět tyto ceny a vlastně dělají pořád, od pondělí do neděle, což my bohužel nemůžeme. Takže získají alespoň tyto informace.
-
Lukáš Marek, K&V ELEKTRO velkoobchod elektroinstalačním materiálem
Myslím, že jednoduchost, rychlý nákup a lepší cena díky konkurenčnímu prostředí internetu.
-
Ludvík Málek, A-LIGHT dodavatel svítidel, osvětlení
Budu brát sebe, rychle, jednoduše nakoupím. To, co jsem řekl jako prodejce nebo provozovatel, to stejné čeká i klient. Rychle a jednoduše nakoupit.
-
Adéla Richterová, nakupující (v B2C)

Pro mě je důležité, aby byly velice jasně napsané podmínky e-shopu, platba, doručení, způsob doručení a aby to bylo intuitivní a jednoduché. Aby bylo na první pohled jasné kde si to kupuji, platím atd.


S počátky elektronického nakupování se také živila myšlenka, že e-shop musí být levnější, protože provozovatel neplatí za nájmy prodejny a mzdy prodavačů. Opravdu musí být e-shop levnější?

Ludvík Málek, A-LIGHT dodavatel svítidel, osvětlení
E-shop mají všichni spojený se slevami a do jisté míry se to zvrátilo tak, jak to vidíme v hypermarketech, za slevy vydávají to, co ve slevě není. Ale lidem v České republice nejspíš toto primitivní schéma nejspíš stačí.

Nyní obraťme list a podívejme se do sféry B2B, Business to Business, čili prodej dalšímu prodejci. Ačkoliv slýcháme od některých odborníků na digitální marketing, že už žádné hranice mezi obchodní a spotřebitelskou sférou nejsou, patrně znají svět B2B jen z doslechu. Poslechněme si některé zkušené elektrotechniky, kteří nakupují v e-shopech.
Radek Červený, ELEKTRIKA BRNO elektroinstalační služby
Já nenakupuji v e-shopech, kde bych si kupoval střevíčky, takže vzhledem k tomu, v jakém jsem oboru, navštěvuji specializované e-shopy, takže obecně vzato očekávám technickou podporu, která bude fungovat s určitou reakční dobou. Očekávám přístup v případě reklamací nebo potíží, že bude e-shop fungovat. Pro mě důležitá zasílací služba, protože pokud e-shop nabízí pouze zásilku Českou poštou, to je sebevražda. Raději nakoupím někde jinde než se rozčilovat s pošťáky, takže aby byla alternativa více dopravců.
-
Milan Karvánek, Elektroinstalační služby PRAHA
Já to spíš vidím tak, že když beru od nějakého velkoobchodu a on provozuje e-shop a provozuje-li takový, který mi vyhovuje, tak bych ho rád používal nebo ho aktivně používám. Není to úplně tak, že bych obecně všechen materiál nakupoval po celém internetu. Taková nabídka kvalitních e-shopů s tolika službami si myslím vůbec neexistuje. Něco jiného je, když člověk chce koupit domácí spotřebiče, bílou techniku. Tam to asi funguje dobře, je asi jedno, u kterého e-shopu nakupuji a konkrétně si vybírám výrobek a podmínky. Pokud chci po celý rok kupovat materiál, zásobovat si stavby, nebude asi moc výhodné přeskakovat od jednoho obchodu k druhému. Hodně záleží na obchodní politice velkoobchodu, co mi k e-shopu nabídne ještě.

Elektronické nakupování ve spotřebitelském světě ovládlo obchod. V B2B je situace odlišná. Sledujte seriál ESP, v dalším díle se budeme ptát, co je na elektronickém nakupování opravdu TOP.
Zcela určitě neexistuje žádný jediný, zaručený model elektronického obchodování. Zvláště ve sféře B2B, kde stále budou mít rozhodující vliv kromě obchodních podmínek také osobní vztahy. Pokud si dokážeme představit, že každý dodavatel má zcela jiné obchodní portfólio, jiné obchodní zvyklosti a služby, jiného dodavatele sw a designéra, pak nelze očekávat od všech e-shopů to stejné.  



POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
ke službám e-shopu B2B,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!




TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.