Energetický informační magazín EEIKA jaro 2012
reklama
Horkou technologickou novinkou je trafostanice PET® MINI 210. Nový typ trafostanice o půdorysném rozměru 2100 x 3000mm je reakcí EEIKA Brno, s.r.o. na poptávku po menších a levnějších trafostanicích. Trafostanice je na trh uváděna v distribuční i odběratelské verzi, kompletně osazený prototyp v distribuční verzi je magnetem expozice 20. mezinárodního veletrhu elektrotechniky, elektroniky, automatizace a komunikace AMPER 2012. V tomto čísle EEIKA info je trafostanici věnovaná samostatná příloha.
Na veletrh AMPER se EEIKA Brno, s.r.o. vrací s plnohodnotnou expozicí po roční přestávce. Loni jsme spíše vyhodnocovali obě odborné akce a získávali odezvu od našich zákazníků, abychom letos připravili efektivní prezentaci.
Bezpečnost trafostanic je vedle jejich efektivity a ekonomiky provozu jedním z nejdůležitějších kritérií. Historie distribučních sítí zná množství vážných i smrtelných úrazů a materiálních škod způsobených provozem rozvodných zařízení. S technologickým rozvojem stoupá spolehlivost rozvodných zařízení a počet škod a škodných událostí postupně klesá. Blokové kioskové trafostanice jsou nejmodernějším typem trafostanic s bezesporu nejvyššími bezpečnostními parametry. Přesto je i u nich bezpečnosti provozu potřeba věnovat maximální pozornost už při volbě trafostanice. Podmínky navrhování, výroby a provozu blokových trafostanic jsou upraveny normou ČSN EN 62271-202, která stanovuje pro bezpečnost trafostanic velmi přísná kritéria a předepisuje typové zkoušky k jejich ověření (skladbě zkoušek a jejich průběhu u trafostanic PET® ve zkratovně společnosti Zkušebnictví, a.s. v Praze - Běchovicích jsme se podrobněji věnovali již v EEIKA info 2010/1, s nadsázkou je průběh zkoušek popsán v komiksu "BEZPEČNÉ TRAFOSTANICE").
Průběh zkoušek i letitá praxe ukázaly, že zdaleka nejde o pouhou byrokratickou záležitost. Trafostanice jsou umisťovány na běžně přístupných místech - na veřejných prostranstvích, u cest i chodníků, v parcích, firemních areálech. V okolí trafostanic není obvykle budováno žádné nepřístupné ochranné pásmo, v jejich bezprostřední blízkosti se odehrává běžný život - denně okolo nich chodíme, sportujeme, hrají si u nich děti, jezdíme kolem nich auty, běžně parkujeme. Ve všech těchto případech počítáme s tím, že trafostanice je bezpečná a nemůže se nám, našim dětem ani přátelům nic stát. Bohužel ne vždy tomu tak je. Důsledky poruchových dějů by mohly znamenat přímé ohrožení kolemjdoucích, nemluvě o zdraví a životech obsluhy.
Nejvýraznějším příkladem je situace, kdy uvnitř trafostanic vznikne obloukový zkrat. Při něm dochází k uvolnění velkého množství energie - především tlakové a tepelné. Celý děj lze přirovnat k výbuchu. Trafostanice musí být konstruována tak, aby dokázala uvolněnou energii odvést a eliminovat. U trafostanice se nesmí otevřít dveře (natož vytrhnout z pantů či vyletět i se zárubní), nesmí z ní vyletět nebezpečné úlomky či součástky (nad 60g), je nepřípustné, aby z trafostanice vyšlehly ohrožující žhavé plyny. To vše by mohlo kohokoliv v okolí trafostanice zranit či dokonce zabít.
Nejexponovanějšími a technologicky nejnáročnějšími místy jsou zejména větrací žaluzie a dveře. Například u žaluzií je nutné použít řešení, které dokáže skloubit dvě zdánlivě protichůdné funkce: prostupnost - žaluzie slouží primárně k prostupu vzduchu stěnou, aby docházelo k odpovídající cirkulaci a ochlazování transformátoru, s neprostupností - žaluzie nesmí propustit výše zmíněné (částečky, úlomky apod.) ven z trafostanice ani dešťovou vodu dovnitř trafostanice. Konstrukce dveří musí umožnit odpovídající vstup do trafostanice pro manipulaci i případnou výměnu technologických zařízení. Na druhou stranu musí dveře být v uzavřené poloze dostatečně pevné a neprostupné, aby poskytovaly odpovídající ochranu.
Splnění požadavků ČSN EN 62271-202 na bezpečnost trafostanic vyžaduje od výrobce při jejich vývoji, navrhování a výrobě kvalitní odborné a technologické zázemí včetně použití kvalitních materiálů. Samotné zkoušky jsou náročné technicky i finančně. Spolu s ověřením splnění požadovaných parametrů poskytují rozsáhlou sadu dat o chování zkoušených trafostanic. Vedle garance bezpečnosti trafostanic se investice vrací i při modernizaci typové řady a vývoji nových typů.
Za bezpečný provoz trafostanice odpovídá její majitel - provozovatel, včetně odpovědnosti za škody a případné trestní odpovědnosti. Provozovatel je povinen ustanovit zodpovědnou osobu, jejíž povinností je dbát na dodržování veškerých předpisů a norem. Jejich nedodržením se vystavuje zvýšenému riziku postihu.
Distribuční společnosti ČEZ a E.ON do distribučních sítí zařazují kvůli bezpečnosti blokové trafostanice dodavatelů, jejichž typové trafostanice úspěšně prošly zkouškami dle 62271-202 s důrazem na výše zmíněnou zkoušku obloukovým zkratem.
Pro soukromé odběratele el. energie je volba blokových trafostanic bezpečných typových jejichž parametry jsou ověřeny náročnými zkouškami, jednoznačnou sázkou na jistotu, investice do bezpečnosti a klidu se vyplatí.
Diskutující k tomuto článku
(počet diskutujících: 1)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|
EEIKA Brno, s.r.o. Zaslání vizitky Zobrazit záznam v adresáři |