Elektrika.cz, portál o silnoproudé elektrotechnice, elektroinstalace, vyhlášky, schémata zapojení.

PLC NEXT převede ...

Digitalizace hýbe světem. Stále se však zapomíná na potřebu programátorů. ...

Videomonitorování ...

Rozdíl mezi domácí a průmyslovou digitalizací bývá často nikoliv ...
 
Oddíly
reklama
Bleskovky
12.12.2019 ISMET vyrábí zákaznicky specifické cívky, popř. vzduchové cívky až do průměru 1.800 mm a celkové váhy 2t. Vzduchové cívky mohou být vyrobeny až do třídy izolace H a mohou být opatřeny ponornou, vakuovou nebo postřikovou impregnací. Vzduchové cívky pro omezení proudu navíjíme specificky pro zákazníka podle výkresu. Vzduchové cívky určené přímo pro dané použití jsou navíjeny na vysoce precizní kostru cívky z ...
11.12.2019 Výroba a návrh rozvaděčů s podporou firmy Eaton. V části 10 normy ČSN EN 61439-1 ed.2 je uvedeno, že u rozvaděče, který byl ověřený původním výrobcem a vyrobený jiným výrobcem není třeba opakovat ověření původního návrhu, pokud jsou splněny všechny požadavky a pokyny poskytnuté původním výrobcem. Tohoto principu firma Eaton využila a nechala na Elektrotechnickém zkušebním ústavu (EZÚ) odzkoušet řadu rozvaděčů DBP a ...
10.12.2019 Kabelová oka a spojky s trhacími šrouby. Kabelová oka se používají pro ukončení hliníkových nebo měděných vodičů v aplikacích do 12kV. Výhody: Technologie trhacího šroubu umožňuje snadnou instalaci kabelových ok bez potřeby použití speciálního nářadí. Úzká typová řada kabelových ok s trhacími šrouby pokryje celou škálu průřezů vodičů. Speciálně navržená hliníková těla ok jsou vyrobena z vysokopevnostní ...
9.12.2019 Elektrické vytápění rodinných domů má budoucnost i po roce 2020. Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT vypracovalo studii, jejímž cílem bylo najít pro dům s elektrickým vytápěním vhodnou kombinaci obnovitelných zdrojů splňující legislativní požadavky na budovy s téměř nulovou spotřebou energie. Její závěry prokázaly, že s elektrickým vytápěním lze splnit požadovaná kritéria. Objektivně ...
6.12.2019 Spínač, který ví o každém pohybu Slunce. Systém SC 18.24 easy od společnosti Hugo Müller bdí 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu. Nabízí přitom dva bezpotenciálové přepínací kanály s nezávislým řízením, které s odporovou zátěží pokaždé zvládají až 16A / 250VAC. Jádro časového spínače je sice napájeno přímo ze sítě, ale díky vlastní baterii s výdrží 10 let se může obsluha s jednotlivými funkcemi důkladně ...
5.12.2019 Pro ty, co navrhují vzduchotechniku jsou nyní k dispozici ventilátory JETLINE. Jde o potrubní ventilátory se shodnou charakteristikou s radiálními ventilátory RM-N, ale s výhodou využívající několik technických detailů z řady TD-Mixvent / TD-Silent. Ventilátory JETLINE se mohou pochlubit velkým dispozičním tlakem, vysokou kompaktností a nízkým emitovaným hlukem. Ventilátory jsou v tuto chvíli dostupné ve ...
4.12.2019 Méně požárů kvůli poruchám v elektroinstalaci, díky 5SM6. Zařízení analyzuje vysokofrekvenční šum. Integrovaný mikroprocesor okamžitě rozpozná nežádoucí poruchové oblouky. Neškodné zdroje rušení, jako je například provoz vrtaček nebo vysavačů, dokáže spínač od nebezpečného poruchového oblouku odlišit. Funkce samočinného testu průběžně kontroluje jeho funkčnost. V kombinaci s proudovými chrániči a ...
Za které tři funkce rádi zaplatíte korunu denně?
Za které tři funkce rádi zaplatíte korunu denně?
Původní nestříhaný záznam
Výběr toho podstatného
Stopáž záznamu
Audioverze - podcast
Textový přepis záznamu
Souvislosti záznamu
Diskutovat k záznamu
Výsledky budou zveřejněny později

[ Výsledky | Hlasování ]
Hlasů : 126
Bazar
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Osobní nástroje

R4M: Digitalizace dopravního podniku jako příkladná ukázka nasazení Internetu věcí


Document Actions
R4M: Digitalizace dopravního podniku jako příkladná ukázka nasazení Internetu věcí
Co má dopravní podnik společného s avízovanou kybernetickou dobou? Dobou, která se skloňuje ve všech pádech a objevuje se pod hesly Průmysl 40, digitalizace, internet věcí, internet lidí a strojů ... Problém obecných médií spočívá v nutnosti stručných sdělení. V mnohých případech chybí prostor ukázat souvislosti. Dopravní podnik je dobrým příkladem pro inspiraci a analogii pro jiná odvětví. Elektrotechnik si následující popis změn určitě živě představí jako množiny instalovaných senzorů ve strojích ...
Redakce portálu Elektrika.cz, ze dne: 6.11.2019
reklama


Ku příležitosti živého vysílání Digitální továrny 2.0 při MSV 2019 jsme uvedli několik našich reportáží na téma digitalizace kolem nás. Aniž si to uvědomujeme, digitalizace probíhá již léta. Není to tedy žádný revoluční proces. Změny přichází postupně tak, jak se objevují nové technologie. 

S kamerou jsme nemuseli daleko, hned vedle brněnského výstaviště je legendární točna Dopravního podniku v Pisárkách.  Problematiku digitalizace jednotlivých segmentů nám ochotně popsal
Jan Havíř ... V tehdejší době byli dispečeři odkázáni jen na telefonní linky, neznali polohu vozidel, řidiči jezdili podle papírových jízdních řádů. Existovali v Brně kontrolní body, kde seděli dispečeři v terénu, kontrolovali průjezdy, měli spojení s dispečinkem právě pomocí telefonní linky. Kontrola průjezdu a provozu byla, ale s dnešní dobou je to nesrovnatelné.

Pro analogové vzpomínky jsme zamířili také na hlavní dispečink. Jiří Drdlík popisuje dávnou a dnešní komunikaci s dopravním vozovým parkem. 
Jiří Drdlík ... Dřív jsme byli odkázáni na to, co oni nám řekli a byli jsme slepí. Dnešní digitalizace přinesla posun, že na mapě vidíme přesně, kde se vůz nachází a není tam žádná odchylka, která by dávala nepřesnost a víme, kde se řidič nachází, třeba v místě, kde má nehodu a je ve stresu, hned vidíme kde je, což nám opravdu hodně pomohlo.
Nebo třeba i informace o dopravních linkách na které čekáme. pokud srovnáme dnešní servis poskytovaný cestujícím s tím, co bylo kdysi, je přínost digitalizace zřejmý.

Ovšem žádná jediná skoková změna modernizace se nekonala. Technologie se obměňovaly synchronně s ostatními částmi infrastruktury státu.
Jan Havíř ... Informace nabíhaly postupně, k telefonním linkám přibývají v 60. letech minulého století první radiostanice, později došlo k aktualizaci rádiové sítě. Počátkem tohoto tisíciletí je zaváděn první řídicí informační systém, který dispečerům poskytuje polohu vozidel, jejich zpoždění a další provozní informace, které dispečer musí sledovat. Ty jsou dnes zavedením nového řídicího systému, který jsme zavedli v loňském a letošním roce doplněný o další podrobné informace.

Dávné řízení dopravy všech vozů se dá popsat slovy opravdu stěží. Ovšem tento krátký exkurs Miroslava Dresslera je opravdu hodně vypovídající.
Miroslav Dressler ... Dřív v řídicím sále seděl jeden dispečer. Rádiové stanice byly na běžném kmitočtu v otevřeném provozu, všichni jsme se slyšeli a skákali si do řeči bez jakékoliv identifikace. Dnes jsme na naprosto sofistikovaném digitálním provozu, kde je naprosto přesně definováno, kdo s kým bude kdy mluvit, za jakých podmínek a okolností. S hovorem z vozidla přichází informace o stavu vozu, o jeho pozici na mapě a situaci kolem něho.

Pokud nemáte představu o možných funkcích pojmu internet věcí, pak si poslechněte, co vše je dnes běžně k užití pro každého cestujícího. Výsledné informace se tvoří sběrem dat v reálném čase ze všech věcí, tedy prvků dopravního podniku.
Jan Havíř ... Je pravda, že dnes to považujeme za samozřejmost, ale to, že mi přijede na zastávku vozidlo a je na něm napsáno, že se jedná o linku Modřice, zastaví, ohlásí zastávku, budu-li slepec, zmáčknu si ovladačem příslušné tlačítko, linka se mi ohlásí ústně, jiným tlačítkem sdělím řidiči, že budu nastupovat, nebo to, že na zastávce je informační panel, na kterém uvidím, že linka 2, na kterou čekám přijede za 3 minuty, pokud budu slepec, mohu si tuto sadu informací přečíst hlasově.

To vše je využití moderních technologií, kdy když se podívám zpátky, některá vozidla měla laminátové cedule, podle kterých se dalo orientovat. Na zastávkách byl papírový jízdní řád, ještě navíc tak, že tam byly odjezdy z konečné a cestující se musel trénovat v matematice a dopočítávat si odjezd ze zastávky. Dnes vidím přesně odjezd zastávky v reálném čase, včetně započítaného zpoždění. Přijede mi vůz, podívám se co je to za vůz, nastoupím do něj, ohlásí mi jaká je další zastávka a kam pojede.

Co Miroslav Dressler označuje za klíčovou výhodu digitalizace? V čem spatřuje tu obrovskou úlevu od stresu při řízení dopravy?
Miroslav Dressler ... Jednoznačně sdílení dat, tzn., že jednotlivé městské organizace mají přístup do městského kamerového dohledového systému a komunikujeme se správcem komunikace BKOM, díky tomu můžeme pružně reagovat na různé problémy v dopravě. Typickým příkladem může být linka 61 na cestě k Dolnímu nádraží, kde dispečeři můžou podle stupňů dopravy v ulicích zvolit až 3 objízdné trasy, abychom cestující dovezli co nejdříve.

Většina z nás má svou banku v kapse. A víte o tom, že stejně tak můžete mít pod kontrolou i veřejnou dopravu, kterou chcete využít?
Jan Havíř ... Naším cílem je osadit hlavně tramvajové tratě a samostatná tramvajová tělesa, kde pokud je nějaká mimořádná událost, tak cestující ani nemá šanci se dozvědět, že mu tramvaj nepřijede a má jít na autobus. Dnes je osazená přibližně polovina tramvajových zastávek, tady po Brně máme necelou stovku panelů a počet se bude rozšiřovat. Pokud se podívám z pohledu celého Jihomoravského kraje, tak je na zastávkách různě osazeno přes 300 panelů.

Zastávek je mnohem víc a málokdo z cestujících si uvědomuje, že malý informační panel může mít v kapse na jakékoliv zastávce, byť se jedná o opuštěnou zastávku uprostřed lesů, na turistické značce, protože existuje mobilní aplikace DPMB info, která zobrazuje informace nejen z Brna, ale celého Jihomoravského kraje, dá se zobrazit virtuální panel na kterékoliv zastávce, je tam vidět poloha všech vozidel v JMK. Jsou v reálném čase informace o výlukách, nehodách, poruchách vozidla, zpoždění apod. cestující pokud má chytrý telefon, nainstaluje si tuto aplikaci a má všechny informace v reálném čase.

Ani dokonalá digitalizace nenahradí rychlost metra avšak určitě mnohonásobně zvýší schopnost stávající infrastruktury dopravovat cestující. Co si tedy pod digitalizací představit?
Jan Havíř ... Dá se pod tím představit ledasco a myslím si, že celý projekt, který se zavádí po celé Evropě pod souhrným názvem C-ROADS má do budoucna veliké možnosti. Jsme první Dopravní podnik v České republice, který zavádí ve spolupráci s brněnskými komunikacemi toto i do reálného života a už na prvních křižovatkách testuje funkce protokolu v rámci preferencí, tedy možnosti, kdy vozidlo hromadné dopravy, především tramvaj, když se blíží ke křižovatce, vyšle požadavek na řadič křižovatky, který potom pokud je to technicky možné dá vozidlu hromadné dopravy přednost, aby pokud možno projelo plynule bez zdržování.



Nezaměňujme ale digitalizaci, algoritmizaci s inteligencí. Jak vidíte, dopravní podnik digitalizuje mnoho procesů, ovšem  inteligence rozhodování spočívá stále na dispečerech, nikoliv na chytrých instalacích, žárovkách nebo relé. Z této reportáže je patrné, co oceňují sami provozovatelé dopravního podniku a také proč se v Brně chytil název "mám šalinu v kapse".

Toto byla krátký pohled za digitalizací dopravního podniku. Z této popisované dopravní, rozsáhlé sítě internetu věcí lze snadno dovodit mnohá další inspirativní řešení pro jiná odvětví. Záleží na znalosti aktuálních možností a také na vlastní fantazii.  Svět nemění lidé. Svět mění technologie, a ty tvoří lidé.

Videoseriál R4M (Ready for Matrix) nejen o digitalizaci sledujte zde!
 

Pravidelný sobotní přehled novinek a bonusů
z celého portálu Elektrika získáte přihlášením

 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 3)
TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
V následujícím záznamu Leoš Blažek popisuje svou představu o digitalizačním procesu ve společnosti RITTAL. Vysvětluje, proč je tento proces klíčový. Digitalizace není pouze o možnosti sdílení dat, ale také o možnosti využití různých softwarových aplikací. Ty uživatel ocení zejména v případě různých specifických úprav nakupovaných produktů. Tím se logicky zkracuje zadávací proces a i v takové malé výseči přináší digitalizace přidanou hodnotu. V dalších návaznostech se pak využívá již jednou použitých dat pro další plánování výroby a přichází další úspory ...
Tak to avízuje brněnská veletržní správa. Co si pod tím představit? Jak se může na výstavní ploše představovat virtuální projekt? Výstavnictví prožívá vlivem digitalizace také velké změny. Někteří pořadatelé jsou si souvisejících okolností vědomí a investují do netradičních forem. Letos se připravuje v pavilonu A nový formát představení filozofie nastupujících technologií, které ovlivňují dosavadní vývojové, výrobní a také obchodní zvyklosti. Hlavním důvodem, proč se o tuto nově vznikající část veletrhu zajímat je potřeba a také inspirace vlastního růstu. Ať již osobního nebo firemního ...
Všichni jsme zasypáni novinkami ze všech možných zdrojů. Ale pouze některých si všimneme podrobněji. Víte které? Ty, které nám projdou rukama. Ty, které si sami vyzkoušíme. A tak nakonec z toho obrovského množství nových vychytávek se k samotným praktikům dostává pouze několik z mnoha. Letos jsme na Elektrické spojce zkoušeli několik avízovaných vylepšení naživo. Formou hry, soutěže. Oč šlo a jaký byl závěr? Soutěžilo se o rychlejší zapojení vodičů do přístrojů se správným utažením spoje. Závěr si udělal ze svého výkonu každý účastník sám ...
O přípravách projektu Digitální továrna 2.0 jsme hovořili také s Jiřím Holoubkem. Tentokrát v našem brněnském studiu. O novém veletržním projektu se začíná již psát i v obecných médiích. U nás, jak je zvykem, rozebíráme obecné pojmy do technických podrobností. Proč se o digitalizaci stále mluví především v souvislosti se strojírenským veletrhem Brně? Proč není MSV už především o mechanických částech strojů? Kam se rozplynul legendární INVEX když dnes, v době tak vysoké poptávky programátorů je téma software v průmyslu tak "horkým bramborem"?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Po dvanácti letech jsme si s Janem Lojkáskem sedli u kávy a zavzpomínali na dobu, kdy jsme byli oba označováni za snílky. Server iiSEL a portál Elektrika.cz se v mnohém liší. Každý má zcela jiné zaměření. Pokud chcete vědět více podrobností, poslechněte si autora sami v tomto videospotu!
Terminolog
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933