Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: R4M: Digitalizace dopravního podniku jako příkladná ukázka nasazení Internetu věcí (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 6.11.2019
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

R4M: Digitalizace dopravního podniku jako příkladná ukázka nasazení Internetu věcí


R4M: Digitalizace dopravního podniku jako příkladná ukázka nasazení Internetu věcí
Co má dopravní podnik společného s avízovanou kybernetickou dobou? Dobou, která se skloňuje ve všech pádech a objevuje se pod hesly Průmysl 40, digitalizace, internet věcí, internet lidí a strojů ... Problém obecných médií spočívá v nutnosti stručných sdělení. V mnohých případech chybí prostor ukázat souvislosti. Dopravní podnik je dobrým příkladem pro inspiraci a analogii pro jiná odvětví. Elektrotechnik si následující popis změn určitě živě představí jako množiny instalovaných senzorů ve strojích ...
Tým portálu Elektrika, ze dne: 6.11.2019



Ku příležitosti živého vysílání Digitální továrny 2.0 při MSV 2019 jsme uvedli několik našich reportáží na téma digitalizace kolem nás. Aniž si to uvědomujeme, digitalizace probíhá již léta. Není to tedy žádný revoluční proces. Změny přichází postupně tak, jak se objevují nové technologie. 

S kamerou jsme nemuseli daleko, hned vedle brněnského výstaviště je legendární točna Dopravního podniku v Pisárkách.  Problematiku digitalizace jednotlivých segmentů nám ochotně popsal
Jan Havíř ... V tehdejší době byli dispečeři odkázáni jen na telefonní linky, neznali polohu vozidel, řidiči jezdili podle papírových jízdních řádů. Existovali v Brně kontrolní body, kde seděli dispečeři v terénu, kontrolovali průjezdy, měli spojení s dispečinkem právě pomocí telefonní linky. Kontrola průjezdu a provozu byla, ale s dnešní dobou je to nesrovnatelné.

Pro analogové vzpomínky jsme zamířili také na hlavní dispečink. Jiří Drdlík popisuje dávnou a dnešní komunikaci s dopravním vozovým parkem. 
Jiří Drdlík ... Dřív jsme byli odkázáni na to, co oni nám řekli a byli jsme slepí. Dnešní digitalizace přinesla posun, že na mapě vidíme přesně, kde se vůz nachází a není tam žádná odchylka, která by dávala nepřesnost a víme, kde se řidič nachází, třeba v místě, kde má nehodu a je ve stresu, hned vidíme kde je, což nám opravdu hodně pomohlo.
Nebo třeba i informace o dopravních linkách na které čekáme. pokud srovnáme dnešní servis poskytovaný cestujícím s tím, co bylo kdysi, je přínost digitalizace zřejmý.

Ovšem žádná jediná skoková změna modernizace se nekonala. Technologie se obměňovaly synchronně s ostatními částmi infrastruktury státu.
Jan Havíř ... Informace nabíhaly postupně, k telefonním linkám přibývají v 60. letech minulého století první radiostanice, později došlo k aktualizaci rádiové sítě. Počátkem tohoto tisíciletí je zaváděn první řídicí informační systém, který dispečerům poskytuje polohu vozidel, jejich zpoždění a další provozní informace, které dispečer musí sledovat. Ty jsou dnes zavedením nového řídicího systému, který jsme zavedli v loňském a letošním roce doplněný o další podrobné informace.

Dávné řízení dopravy všech vozů se dá popsat slovy opravdu stěží. Ovšem tento krátký exkurs Miroslava Dresslera je opravdu hodně vypovídající.
Miroslav Dressler ... Dřív v řídicím sále seděl jeden dispečer. Rádiové stanice byly na běžném kmitočtu v otevřeném provozu, všichni jsme se slyšeli a skákali si do řeči bez jakékoliv identifikace. Dnes jsme na naprosto sofistikovaném digitálním provozu, kde je naprosto přesně definováno, kdo s kým bude kdy mluvit, za jakých podmínek a okolností. S hovorem z vozidla přichází informace o stavu vozu, o jeho pozici na mapě a situaci kolem něho.

Pokud nemáte představu o možných funkcích pojmu internet věcí, pak si poslechněte, co vše je dnes běžně k užití pro každého cestujícího. Výsledné informace se tvoří sběrem dat v reálném čase ze všech věcí, tedy prvků dopravního podniku.
Jan Havíř ... Je pravda, že dnes to považujeme za samozřejmost, ale to, že mi přijede na zastávku vozidlo a je na něm napsáno, že se jedná o linku Modřice, zastaví, ohlásí zastávku, budu-li slepec, zmáčknu si ovladačem příslušné tlačítko, linka se mi ohlásí ústně, jiným tlačítkem sdělím řidiči, že budu nastupovat, nebo to, že na zastávce je informační panel, na kterém uvidím, že linka 2, na kterou čekám přijede za 3 minuty, pokud budu slepec, mohu si tuto sadu informací přečíst hlasově.

To vše je využití moderních technologií, kdy když se podívám zpátky, některá vozidla měla laminátové cedule, podle kterých se dalo orientovat. Na zastávkách byl papírový jízdní řád, ještě navíc tak, že tam byly odjezdy z konečné a cestující se musel trénovat v matematice a dopočítávat si odjezd ze zastávky. Dnes vidím přesně odjezd zastávky v reálném čase, včetně započítaného zpoždění. Přijede mi vůz, podívám se co je to za vůz, nastoupím do něj, ohlásí mi jaká je další zastávka a kam pojede.

Co Miroslav Dressler označuje za klíčovou výhodu digitalizace? V čem spatřuje tu obrovskou úlevu od stresu při řízení dopravy?
Miroslav Dressler ... Jednoznačně sdílení dat, tzn., že jednotlivé městské organizace mají přístup do městského kamerového dohledového systému a komunikujeme se správcem komunikace BKOM, díky tomu můžeme pružně reagovat na různé problémy v dopravě. Typickým příkladem může být linka 61 na cestě k Dolnímu nádraží, kde dispečeři můžou podle stupňů dopravy v ulicích zvolit až 3 objízdné trasy, abychom cestující dovezli co nejdříve.

Většina z nás má svou banku v kapse. A víte o tom, že stejně tak můžete mít pod kontrolou i veřejnou dopravu, kterou chcete využít?
Jan Havíř ... Naším cílem je osadit hlavně tramvajové tratě a samostatná tramvajová tělesa, kde pokud je nějaká mimořádná událost, tak cestující ani nemá šanci se dozvědět, že mu tramvaj nepřijede a má jít na autobus. Dnes je osazená přibližně polovina tramvajových zastávek, tady po Brně máme necelou stovku panelů a počet se bude rozšiřovat. Pokud se podívám z pohledu celého Jihomoravského kraje, tak je na zastávkách různě osazeno přes 300 panelů.

Zastávek je mnohem víc a málokdo z cestujících si uvědomuje, že malý informační panel může mít v kapse na jakékoliv zastávce, byť se jedná o opuštěnou zastávku uprostřed lesů, na turistické značce, protože existuje mobilní aplikace DPMB info, která zobrazuje informace nejen z Brna, ale celého Jihomoravského kraje, dá se zobrazit virtuální panel na kterékoliv zastávce, je tam vidět poloha všech vozidel v JMK. Jsou v reálném čase informace o výlukách, nehodách, poruchách vozidla, zpoždění apod. cestující pokud má chytrý telefon, nainstaluje si tuto aplikaci a má všechny informace v reálném čase.

Ani dokonalá digitalizace nenahradí rychlost metra avšak určitě mnohonásobně zvýší schopnost stávající infrastruktury dopravovat cestující. Co si tedy pod digitalizací představit?
Jan Havíř ... Dá se pod tím představit ledasco a myslím si, že celý projekt, který se zavádí po celé Evropě pod souhrným názvem C-ROADS má do budoucna veliké možnosti. Jsme první Dopravní podnik v České republice, který zavádí ve spolupráci s brněnskými komunikacemi toto i do reálného života a už na prvních křižovatkách testuje funkce protokolu v rámci preferencí, tedy možnosti, kdy vozidlo hromadné dopravy, především tramvaj, když se blíží ke křižovatce, vyšle požadavek na řadič křižovatky, který potom pokud je to technicky možné dá vozidlu hromadné dopravy přednost, aby pokud možno projelo plynule bez zdržování.



Nezaměňujme ale digitalizaci, algoritmizaci s inteligencí. Jak vidíte, dopravní podnik digitalizuje mnoho procesů, ovšem  inteligence rozhodování spočívá stále na dispečerech, nikoliv na chytrých instalacích, žárovkách nebo relé. Z této reportáže je patrné, co oceňují sami provozovatelé dopravního podniku a také proč se v Brně chytil název "mám šalinu v kapse".

Toto byla krátký pohled za digitalizací dopravního podniku. Z této popisované dopravní, rozsáhlé sítě internetu věcí lze snadno dovodit mnohá další inspirativní řešení pro jiná odvětví. Záleží na znalosti aktuálních možností a také na vlastní fantazii.  Svět nemění lidé. Svět mění technologie, a ty tvoří lidé.

Videoseriál R4M (Ready for Matrix) nejen o digitalizaci sledujte zde!
TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.