Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: ČSO 2012: Zásady nasvětlování cyklostezek (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 18.03.2013
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

ČSO 2012: Zásady nasvětlování cyklostezek


ČSO 2012: Zásady nasvětlování cyklostezek
Ve většině případů lze jízdu po cyklostezce přirovnat k adrenalinovým sportům. I přesto, že dle vyhlášky má cyklista povinnost mít v rámci výbavy zadní i přední světlomet, které se neustále zdokonalují, je cyklista při jízdě v noci pro řidiče lehce přehlédnutelným účastníkem provozu. Proto ve většině měst a obcí je snaha budovat samostatné a osvětlené komunikace určené pro jízdu na ...
Komerční sdělení, ze dne: 18.03.2013


Ve většině případů lze jízdu po cyklostezce přirovnat k adrenalinovým sportům.
I přesto, že dle vyhlášky má cyklista povinnost mít v rámci výbavy zadní i přední světlomet, které se neustále
zdokonalují, je cyklista při jízdě v noci pro řidiče lehce přehlédnutelným účastníkem provozu.
Proto ve většině měst a obcí je snaha budovat samostatné a osvětlené komunikace určené pro jízdu na
kole. Pro osvětlení cyklostezky se využívá třídy osvětlení S v rámci norem ČSN CEN/TR 13201-1 2004.
Ve většině případů se jedná o třídu S5 a S4.



Ukázka typů osvětlení (spol. Hellux Elektra, s.r.o.) určené pro cyklostezky:

Dosud využívané světelné systémy:

NSB 152 - 6


NSB 152 - 6 detail


Elipse 130 - 6


Elipse 130 - 6 detail

Nové trendy v rámci světelných systémů:


PURO 770 LED


PURO 770 detail


Srovnání dosavadních osvětlovacích soustav s novými trendy

Z hlediska požadavků investorů a ekologie je žádoucí co největší rozteč mezi světelnými body, aniž by
docházelo k narušení rovnoměrnosti osvětlení nebo zbytečnému osvětlení okolních ploch a noční oblohy.
Proto jsou pro cyklostezky vyvíjeny speciální typy světel, které se snaží v ideálním případě osvětlit pouze
žádoucí úzký pás komunikace s co největší roztečí mezi světelnými body.


Cyklostezka Vyškov, ul. Tyršova typ: PURO 770


Cyklostezka Brno, ul. Křenová typ: NSB 152 - 6


Ekonomická situace:

Vezmeme-li v úvahu 1km dlouhou cyklostezku, uložení světel ve výšce 5m:




Závěr:
Fotografie dvou cyklostezek ukazují rozdíl mezi LED technologií a sodíkovou výbojkou. Při nasvícení
světlem typu: PURO 770 mají dotázaní lepší subjektivní pocit bezpečí / rozpoznávání tváří, lepší rozlišovací
vlastnosti, věrohodnost barev se zdá velice dobrá. Při využití sodíkové výbojky s typem: 152_6 se ukazuje
horší rozlišení barev, nezřetelné rozpoznání tváří, pocitově se dotázaní necítí příliš bezpečně.

Lukáš Zelinka, HELLUX ELEKTRA s.r.o.

Zdroj:
- Tabulka norem, upraveno dle ČSN CEN/TR 13201-1 2004
- Zdroj fotografií společnosti Hellux Elektra, s.r.o.: www.hellux.cz
- Autor fotografií světelných situací: Ladislav Pavlíček
TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.