Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Co má DRAKA společného s DIXI (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 31.03.2009
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Co má DRAKA společného s DIXI


Co má DRAKA společného s DIXI
Co má DRAKA společného s DIXI, jsem se zeptal člověka nezávislého, však toho, který stál od počátku s DIXI i Drakou. Zdeněk Rajmont vzpomíná na svých deset let strávených instalacemi a spouštěním výrobních linek vodičů a kabelů. Seznamte se s historií, která se již nebude opakovat.
Miroslav Minařík, ze dne: 31.03.2009

Mohl bys zavzpomínat do doby, jak jsi v DRACE s nimi spolupracoval, kdy jste dělali Draku, jak to probíhalo?


Vzpomíná Zdeněk Rajmont ...

DRAKA Holding kdysi po revoluci chtěla koupit meziříčskou kabelovnu. Byli tam dva vedoucí, ti zpracovali privatizační projekt na prodej kabelovny v Meziříčí DRACE. Ovšem tehdy se proti tomu postavilo Občanské fórum a de facto ten projekt zabili a ty dva vyhodili. Oni si za 100.000 založili s.r.o. a v Meziříčí si zřídili malou kancelář. Věnovali se prodeji dovážených kabelů Draky.

A když se jim dařilo, po nějaké době jednoho z nich napadlo (Ing. Trojan), když už mají vypracovaný privatizační projekt, který jim neprošel, že jej upraví a postaví továrnu na zelené louce. Předložili  holdingu návrh, holding to schválil a postavila se nahoře první část DRAKY. Pak se poprvé kontaktovalo DIXI. DRAKA z Holandska uvolnila nějaké starší stroje, DIXI je tam převezlo, namontovalo. Postavila se tam jedna úplně nová jednožilová linku a DIXI to všechno montovalo. Tím vlastně DRAKA rozjela výrobu CYKY instalačních kabelů a do toho tam ještě sehnali nějaké pracovnice a rozjeli výrobu svazků do aut. A takto tam žili.

A pak se stalo, že měští konšelé v Berlíně se rozhodli uzavřít místní průmyslovou zónu a fabriky zbourat. A tam byla i DRAKA, ve které byla tehdy velká výroba autovodičů, se 4 linkami na tehdejší dobu velice moderní. Záměr byl přesunout velkovýrobu autovodičů do Meziříčí.
Vyhráli výběrové řízení s tím, že se linky přestěhují a se záměrem, že se v Berlíně provoz definitivně zruší, skončí a rozjede se výroba autovodičů na prvních 4 výrobních linkách v Meziříčí
.

Tam začal vznikat kromě jiného velký informační systém. Každá ta linka se doplnila počítačem a sběrem dat a automatem ... bylo to šílený.
Cílem bylo to, že obsluha dostávala zakázky přímo na linku, věděla okamžitě, co má vyrábět, každý buben byl evidovaný čárovým kódem, automatické doskladňování ...
Bylo to asi 16MB zdrojového kódu v Pascalu, co jsme tenkrát naprogramovali. Trvalo několik let, než jsme ten systém dali do chodu.

Draka pak začala expandovat dál a rozjížděla výrobu autovodičů. K těm prvním 4 linkám, které byly původně z Německa, začal holding přidávat další, které jsme s DIXI repasovali, opravovali. Tak do dnešního dne je tam linek na výroby kolem 28. Dneska v době velké ekonomické krize stojí.

Draka expandovala a dostali jsme zakázku přímo v Holandsku, kde jsme taky dělali rekonstrukce linek plus nějaké linky nové, ale to už nebyly autovodičové, ale běžné instalační kabely. DRAKA obrovským způsobem rozšířila výrobu instalačních kabelů CYKY, halu vybavila velice výkonnými linkami. Nyní jsou schopni výrobu CYKY chrlit takovým způsobem, o kterém se nám ani nezdá.

Nakonec ještě přišel rozkaz z holdingu, že se přesune z Holandska výroba flexibilních kabelů. Z Holandska se stěhovaly linky, všechno se upravovalo a dělal se nový software, zavedlo se to do systému, naplnilo se všechno. Teď již není co dělat, protože Draka je plná. Její kapacita je v podstatě naplněná. Známe tam každý stroj. Nebyl tam ten, který bychom neinstalovali my.

DRAKA naučila DIXI novou branži, tzn. výrobu autovodičů. Pak dodávali do Vrchlabí nějaké převíjecí linky na autovodiče, což byla další velká zkušenost. Managment hromadné výroby, díky tomu softwaru, informačnímu systému, který vybudovali. Pochopili logiku a managment celého procesu. Petr Novák řešil věci jednoduše, dokázal si poradit, vyrobil kabel prakticky i na šicím stroji.
V podstatě tehdy ta jejich kabelovnička v Děčíně vznikla na strojích původně určených úplně na jinou výrobu. Díky Petrovi Novákovi, který tvrdil, že to prostě musí fungovat, se tam rozjela výroba nehořlavých kabelů.

Ještě mi řekni, oni považují DIXI za konkurenci?
To je tak. Zrod haly DIXI v Děčíně měl ještě jeden důvod. Díky tomu, že je tam ta výroba kabelů, se tam stroje začaly testovat, začaly se zkoušet a přišly k zákazníkovi už vyzkoušené. Na těch strojích, které byly určeny pro někoho, se dalo normálně vyrábět a tím se ty stroje dotáhly do konce, že byly skutečně funkční a ne že se ladilo u zákazníka.
A co se týká konkurence ... tak DRACE to nebylo po chuti, "Místo toho, abyste vyráběli stroje, vyrábíte kabely" říkali jim, nelíbilo se to, ale že by tam vyloženě byl nějaký boj mezi nimi nebo že by využili nějaký vliv a snažili se je zadupat nebo něco, to ne. Pak zjistili, že to je malý konkurent, že DIXI sbírá drobky ze stolu. O nějakém otevřeném střetu nevím.

Takže Dixi je odbornou veřejností přijímáno jako plus, které sbírá drobky ze stolu, vychytává nedostatky na trhu, když trh není schopen dodat?
Představ si, že projektant zapomene v projektu kus kabelu a montéři tam stojí a přemýšlí "Proč nemáme nehořlák?".
Tak ho v DIXI přes noc vyrobí a ráno ho tam mají.
Samozřejmě si za to řeknou peníze. Ale takovou flexibilitu žádná velká kabelovna neumí. Pokud si někdo vymyslí, že potřebuje nějaký šílený mnohožilák, který chybí, DIXI je zachrání ....

Takže takto oni dělají ...

Více o DIXI Transport s jeho majitelem zde ...

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.