Tyto existují díky své nezměrné kvalitě, aby se udržely na konkurenčním trhu. Samy z vlastní vůle touží dodržovat zásady z norem. Jejich prvořadým cílem je a bude ohromovat kvalitou práce a dbáním o bezpečnost.
Dnes a denně se přesvědčuji o tom, jak je tento názor scestný. Pravdou je a tak to i zůstane, že složitým zařízením bude hovět vždy jen úzký okruh lidí. Přirozeně to budou lidé několika specializovaných firem. Není možné, aby jeden člověk byl odborníkem přes měření a regulaci a zároveň specialistou na vn trafa. Aby měl někdo v malíčku pekařské stroje a zároveň vysokozdvižné vozíky. Pravdou, kterou nic nezmění je ale i to, že technické normy a bezpečnost je náročný obor sám o sobě a málokterý servisní technik v něm má přehled, který bych hodnotil alespoň jako dobrý. Mám možnost doslova každý den sledovat práci těchto servisních organizací a rozhodně většinu z nich považuji za odborníky. Nejsou to supermani (nenosí červené slipy a modré silonky), ale tím, že určité zařízení dobře znají, mají k němu diagnostické prostředky a denně s ním pracují, stali se z nich profíci.
Na druhou stranu, odborník na kamerový systém s přehledem vede sdělovací vodiče po hromosvodu.
Firma vyrábějící potravinářské stroje napojí stroj na 400V do dvou zásuvek 230V dvěmi šňůrami s vidlicí. Pokud by se na topných spirálách připojených konektorem přepálil střední vodič a vytáhli byste jednu vidlici, bylo by to možná to poslední, co jste v životě udělali. Neuklidnilo mě ani to, že si na dané zařízení vystavili prohlášení o shodě.
Vrcholem důvtipu bylo zapojení třífázového přívodu pomocí dvou 3C kabelů. V jednom je fáze, střední a ochranný vodič a ve druhém fáze po černém a další fáze po zelenožlutém. Koupě kabelu 5C by stálo 30 minut času, který si nemohli dovolit.
Popravdě řečeno, z části to chápu.
Hlavním cílem firmy je uživit se a to není jednoduché. Být pečlivý a zkrachovat je k ničemu. A jak často připomínám: "zoufalství dělá s lidmi divy." Ani klient nestojí o zdlouhavou práci. Sám potřebuje hlavně vyrábět, prodávat, prostě fungovat. Klienti jsou také firmami, které potřebují vydělat, a proto nemohou dát na přehnané obavy nějakého "univerzálního" revizáka.
To, co popisuji je tvrdá realita a nezmění ji ani květnaté představy kohokoliv. Osobně si myslím, že jediným funkčním řešením je rozdělení práce a kontroly na dva nezávislé subjekty. Pokud má být kontrola dodržování norem účinná, musí ji provádět nezávislá, osobně zodpovědná osoba, byť by obě byly z jedné firmy. Tak to dnes většinou funguje. Revizní technik nemusí umět zapojit a nastavit kamery, nebo opravit pekárenskou pec, ale musí vědět vše o připojení a bezpečnostním okruhu daného zařízení. Revizního technika ani nesmí ovlivňovat výsledek revize – jestli najde nebo nenajde nějaké závady.
Případné zrušení nebo nahrazení člověka, který provádí a osobně nese zodpovědnost za vykonanou revizi vychýlí rovnovážný stav misek vah a potom – bůh nám pomoz. Děsím se doby, kdy za bezpečnost budou zodpovídat pouze podnikající firmy, nebo nedej bože nějaký ouřada sedící u vzdáleného korýtka.
Revizní technici ANO, ale ......