Část druhá DOPLNĚNÍ NĚKTERÝCH ZÁKONŮ
Část třetí ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Uvedení kostry zákona je zde uvedeno pro
představu co zákon 22/97 Sb. řeší, dále bych chtěl vypíchnout a komentovat
změny, které vstoupili v platnost od 1.5.2004, to je vstupem ČR do EU.
§ 2 – Základní pojmy
V §. 2 došlo k několika podstatným
změnám
- Trhem je rozuměn
trh Evropského společenství na rozdíl od trhu České republiky. Z
tohoto vyplynuly změny v definici bodu b) který zní:
b) uvedením výrobku na trh okamžik, kdy je výrobek na trhu Evropského
společenství poprvé úplatně nebo bezúplatně předán nebo nabídnut k předání za
účelem distribuce nebo používání nebo kdy jsou k němu poprvé převedena
vlastnická práva, nestanoví-li zvláštní zákon jinak. Za uvedené na trh se
považují i výrobky vyrobené nebo dovezené pro provozní potřeby při vlastním
podnikání výrobců nebo dovozců a výrobky poskytnuté k opakovanému použití,
je-li u nich před opakovaným použitím posuzována shoda s právními předpisy,
pokud to stanoví nařízení vlády. Je-li to nezbytné, vláda nařízením blíže
vymezí pojem uvedení na trh pro výrobky, na které se tento technický předpis
vztahuje, a bodu e) dovozce který zní
e) dovozcem je ten, kdo uvede na trh výrobek z jiného než členského státu
Evropské unie nebo uvedení takového výrobku na trh zprostředkuje,
- Paragraf byl
rozšířen o tři definice – definici uvedení do provozu, definici zplnomocněného
zástupce a definici notifikované osoby
c) uvedením výrobku do provozu okamžik, kdy je výrobek poprvé použit
uživatelem v členských státech Evropské unie k účelu, ke kterému byl zhotoven;
pokud tak stanoví nařízení vlády, je výrobek uveden do provozu v okamžiku, kdy
je k tomuto použití připraven nebo poskytnut. Pokud je výrobek uveden do
provozu na pracovišti, uživatelem se rozumí zaměstnavatel
f) zplnomocněným zástupcem osoba usazená v
členském státě Evropské unie, která je výrobcem písemně pověřena k jednání za
něj se zřetelem na požadavky vyplývající pro výrobce z tohoto zákona,
i) notifikovanou osobou právnická osoba, která
byla členským státem Evropské unie oznámena orgánům Evropského společenství a
všem členským státům Evropské unie jako osoba pověřená členským státem Evropské
unie k činnostem při posuzování shody výrobků s technickými požadavky.
výrobcem je míněna osoba kdekoliv na světě
§ 11 - Autorizace
Nové znění odstavce 7
- 7) Autorizované osoby se oznámením podle § 7
odst. 7 písm. b) stávají notifikovanými osobami.
Zrušeno ustanovení dřívějšího §7 o tom, že pokud není pro posuzování shody
stanového výrobku určena autorizovaná osoba zabezpečí posouzení shody ÚNMZ
§ 11a – Autorizované osoby
V odst.2 písmeno c) autorizovaným
osobám v rozsahu stanoveném nařízením vlády
- dána možnost omezit, popřípadě pozastavit
platnost jimi vydaných certifikátů
- uložena povinnost poskytovat kopie
certifikátů a informace o nich též všem věcně příslušným notifikovaným osobám
, popřípadě dalším osobám
§13 – byl kompletně přepracován doznění
- (1)
Stanovené výrobky mohou výrobci nebo dovozci uvést na trh nebo, stanoví-li tak
nařízení vlády, mohou být tyto výrobky uvedeny do provozu, jen splňují-li
technické požadavky stanovené podle § 12 odst. 1 písm. b) a po posouzení shody
postupem posuzování shody stanoveným podle § 12 odst. 3, a jsou-li splněny
podmínky uvedené v odstavci 2.
- (2)
Stanovený výrobek, má-li být uveden na trh, popřípadě do provozu, musí nebo
může být v rozsahu a za podmínek stanovených nařízením vlády opatřen
stanoveným označením, a pokud tak stanoví nařízení vlády, musí být k němu
vydáno nebo přiloženo ES prohlášení o shodě nebo jiný dokument.
- (3)
Označení CE na stanoveném výrobku vyjadřuje, že výrobek splňuje technické
požadavky stanovené ve všech nařízeních vlády, které se na něj vztahují a
které toto označení stanovují nebo umožňují, a že byl při posouzení jeho shody
dodržen stanovený postup.
- (4)
Českou značku shody, kterou tvoří písmena CCZ, lze použít pouze u výrobků, na
něž se nevztahují předpisy Evropských společenství. Tato značka vyjadřuje, že
výrobek splňuje technické požadavky stanovené ve všech nařízeních vlády, které
se na něj vztahují a které toto označení stanovují nebo umožňují, a že byl při
posouzení jeho shody dodržen stanovený postup.
- (5)
Pokud je stanovený výrobek opatřen označením CE, nesmí být souběžně označen
českou značkou shody, nebo značkou, která by svým významem nebo podobou mohla
vést k záměně s označením CE nebo s jiným stanoveným označením.
- (6)
Pokud tak stanoví vláda nařízením, je výrobce nebo dovozce nebo jiná osoba
stanovená nařízením vlády povinna poskytovat na základě žádosti kopie
certifikátů nebo jiných dokumentů včetně souvisejících dokladů Úřadu nebo
autorizovaným osobám, popřípadě stanoveným zahraničním osobám.
- (7)
Doklady o posouzení shody v rozsahu stanoveném nařízeními vlády je výrobce
nebo dovozce povinen v období 10 let od ukončení výroby, dovozu nebo uvádění
na trh na vyžádání poskytnout orgánu dozoru. Tato doba může být nařízením
vlády určena odchylně.
- (8)
Povinnosti výrobce nebo dovozce uvedené v § 13, jejichž podrobnosti stanoví
nařízení vlády, může v rozsahu stanoveném nařízením vlády plnit též
zplnomocněný zástupce. Pokud tyto osoby uvedené povinnosti neplní, je povinna
zajistit jejich plnění osoba, která jako poslední uvádí stanovený výrobek na
trh.
- (9)
Distributor je povinen jednat tak, aby zabránil distribuci stanovených
výrobků, které zjevně nesplňují požadavky zákona, zejména výrobků, které
nejsou opatřeny stanoveným označením.
- (10)
Jestliže výrobek splňuje podmínky stanovené v § 12 a 13, nesmí být bráněno
jeho uvedení na trh, popřípadě do provozu, pokud z významných důvodů ochrany
oprávněného zájmu zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Tím nejsou dotčena
ustanovení zvláštních právních předpisů
Nové znění odráží zásadní změnu v tom, že shoda
výrobku s technickými požadavky je vyjádřena označením stanoveným nařízením
vlády (ve většině případů označení CE) a nikoliv původní prohlášení o shodě nebo
ujištění o jeho vydání. Rovněž se zde mimo jiné stanoví povinnost označení
výrobku a poskytování dokladů o posouzení shody.
§13b) nový paragraf ve znění
Pokud nařízení vlády stanoví podle § 12 a 13
požadavky, které nepřejímají požadavky stanovené příslušnými předpisy Evropských
společenství, neuplatní se tyto požadavky na výrobky, které byly vyrobeny anebo
uvedeny na trh v některém členském státě Evropské unie nebo mají původ v
některém ze států Evropského sdružení volného obchodu, které jsou současně
smluvní stranou Evropského hospodářského prostoru, za předpokladu, že takový
výrobek odpovídá
- a) technickým předpisům, které jsou pro
výrobu anebo uvedení na trh, popřípadě pro používání tohoto výrobku v některém
z těchto států závazné,
- b) technickým normám nebo pravidlům správné
praxe, které jsou vydány národním normalizačním orgánem nebo subjektem jemu na
roveň postaveným, v souladu s právními předpisy a požadavky státu, který je
smluvní stranou Evropského hospodářského prostoru,
- c) mezinárodním technickým normám, oprávněně
používaným v některém z těchto států, nebo
- d) tradičním či inovačním výrobním postupům
používaným v některém z těchto států v souladu s jeho právními předpisy, pro
které existuje dostatečně podrobná technická dokumentace zajišťující, že tento
výrobek může být pro daný účel použití posouzen, v případě potřeby i na
základě doplňujících (nikoliv shodných) zkoušek výrobku,
pokud tyto technické předpisy, technické normy,
pravidla správné praxe nebo postupy zaručují míru ochrany oprávněného zájmu
odpovídající míře této ochrany v České republice.
Paragraf vyjadřuje skutečnost, že výrobky
legálně uvedené na trh jednoho státu EU nesmí být odmítnuty k uvedení na trh v
ČR na základě stanovování přísnějších např. legislativních požadavků.
§ 17 umožňující ÚNMZ uznávat zahraniční
dokumenty a značky byl zrušen.