Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Chování při bouřce (4/8) (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 22.07.2004
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Chování při bouřce (4/8)


bleskmustrper.jpg
Jaká nebezpečí vznikají v silničním provozu při bouřce? Jakkoliv se zdá být jízda autem v bouřce bezpečná, tak je důležité mít v podvědomí určité zásady a být si vědom jistých rizik, která mohou vzniknout, když se stáváte účastníkem silničního provozu za těchto okolností.
Tomáš Pexidr, ze dne: 22.07.2004

Za relativně bezpečný lze v bouřce považovat pobyt v autě s uzavřenou celokovovou karoserií, který vytváří "Faradayovou klec" (tzn. že uvnitř je intenzita vnějšího elektrického pole nulová) a tak poskytuje osádce jistou ochranu před přímým úderem blesku. Avšak mějme všechna okna v autě dobře zavřená, protože vzhledem k fyzikálním závislostem platí, že vodiče fungují bezpečně i při poměrně značné velikosti otvorů v "kleci", tedy pokud jde o okno auta, vnější elektrické pole působí na jeho okrajích stejně jako na materiálu mřížoví klece, je tedy riskantní se o okno opírat, ale vnitřek vozu zůstává nadále bezpečný. Ještě jednou si připomeňme, že kabriolety bez kovové střešní kostry nebo rámu jsou i při zavřené střeše méně bezpečné. Při přímém úderu blesku proteče bleskový proud vnější karoserií do země.

Další problémy vznikají při přechodu bleskového proudu z kovového pláště do dobře izolovaných ploch pneumatik. Mnohé experimenty dokázaly, že v důsledku enormního oteplení mohou vznikat na pneumatikách značné škody.
A pokud jsme v blízkosti bouřky, může být nebezpečným i pouhé vystupování z auta, zejména jsou-li pneumatiky a půda ještě suché. V okamžiku vystoupení se totiž můžeme stát "uzemněním" našeho auta a tím iniciovat blesk. Za mokra by toto riziko mělo být výrazně nižší.
Silné elektromagnetické pole provázející bleskový proud může také ovlivnit citlivé elektronické konstrukční celky a za určitých okolností způsobit poruchu. Avšak moderní motorová vozidla jsou již vybavena ochrannými zařízeními, které zabrání funkčním poruchám při blízkém úderu blesku.

Další nečekané potíže mohou vzniknout například oslněním řidiče prudkým zábleskem. Nezapomeňme také, že ?.......elektrická ? zařízení mohou působením blesku vypadnout či nespolehlivě pracovat a proto je na místě zvýšená opatrnost jak na světelných křižovatkách, na železničních přejezdech tak i na jiných signalizačních zařízeních.

Z těchto důvodů je lepší, pokud je to možné, se exponovaným místům vyhnout a zvolit bezpečnější trasu či jízdu přerušit. Pokud však nejsou na blízku žádná chráněná místa (např. motorest) neměli byste vozidlo opustit. Což ovšem neplatí pro řidiče jednostopých vozidel, ti mohou být v otevřené krajině přímo zasaženi bleskem a proto by měli jízdu při bouřce bezpodmínečně přerušit, vozidlo odstavit a vzdálit se. Doporučujeme najít úkryt v domě nebo pod ocelovým, popř. železobetonovým mostem.
Než pokračujete v jízdě, proveďte kontrolu vozidla.

Zdroje: Scienceworld, Český hydrometeorologický ústav, Dehn+Soehne

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
HROMOSVODNÍ TECHNIKA MP, s.r.o. - Sokolovská 205, Praha 9 - 283 892 668 - proepster@proepster.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.