Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Autotransformátor (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 27.08.2008
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2021 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Autotransformátor


Autotransformátor
Jde o transformátor s galvanicky spojeným primárním a sekundárním vinutím, kdy sekundární vinutí je částí vinutí primárního. Společnou částí o N2 závitech prochází rozdíl proudů I2 - I1. Autotransformátor je zvlášť výhodný při ...
Redakce portálu Elektrika, ze dne: 27.08.2008

Autotransformátor

Jde o transformátor s galvanicky spojeným primárním a sekundárním vinutím, kdy sekundární vinutí je částí vinutí primárního. Společnou částí o N2 závitech prochází rozdíl proudů I2 - I1. Autotransformátor je zvlášť výhodný při malém transformačním převodu, nesmí se používat jako bezpečnostní transformátor.


Pro větší náhled kliknout.
Princip autotransformátoru

Při přerušení společné části vinutí se dostane vyšší vstupní napětí do obvodu nižšího napětí. Proto se autotransformátor smí použít jen k transformaci napětí v téže třídě - v sítích vvn nebo nn.

Řiditelné autotransformátory se používají jako spouštěcí transformátory indukčních a synchronních motorů, ke zvýšení napětí v sítích apod. Řiditelný prstencový autotransformátor používaný v elektrotechnických laboratořích, zkušebnách apod., má vinutí na lamelovaném prstencovém jádru. Žádané napětí se odebírá přes uhlíkovou kladku, která se pohybuje po vinutí s obroušenou izolací. Řízení napětí je velmi jemné.


Pro větší náhled kliknout.
Řiditelný autotransformátor

SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Elektrika.info s.r.o. - Novolíšenská 8a, Brno - +420 773 123 100 - redakce@elektrika.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.