Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Zapojení po kapkách (1.část) (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 9.01.2001
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Zapojení po kapkách (1.část)


Při své praxi projektanta a revizního technika se často setkávám s velmi nepodařenými pokusy o zapojení libovolného zařízení. Zapojit zásuvku nebo zářivku dokáže každý zručnější elektrikář, i když i zde se najdou vyjímky! Do redakce chodí ovšem dotazy, jak zapojit složitější zařízení, třeba motor.
Jirka Š. Svejkovský, ze dne: 9.01.2001

Při své praxi projektanta a revizního technika se často setkávám s velmi nepodařenými pokusy o zapojení libovolného zařízení. Zapojit zásuvku nebo zářivku dokáže každý zručnější elektrikář, i když i zde se najdou vyjímky! Do redakce chodí ovšem dotazy, jak zapojit složitější zařízení, třeba motor. Zapojení se stykači, ochranami a tlačítky nemusí být pro někoho jednoduchou záležitostí, ne každý je zkušený projektant elektrického zařízení strojů.

Pro začátek zvolím jednoduché zapojení asynchronního motoru.

schéma zapojení motoru

Silové obvody

Motor je jištěn proti zkratu pojistkami FU. Je vhodné použít charakteristiku aM, to znamená pojistky s motorovou charakteristikou. Hodnota pojistek by měla odpovídat jmenovitému proudu motoru. Ten najdete na štítku motoru jako In.

Jmenovitému proudu musí odpovídat i hodnota stykače. Je třeba poznamenat, že všechny přístroje, tedy i stykač musí být určeny pro kategorii použití AC-3. To znamená, že musí vydržet rozběhové proudy asynchronního motoru. Instalační stykač je tedy nevhodný. V některých případech, například při velmi těžkém rozběhu (setrvačníky a pod.) je nutno zvolit stykač o řadu výš.

Proti přetížení motoru je za stykačem vřazena tepelná ochrana. Většinou jí tvoří bimetal, který je ohříván protékajícím proudem. Je vybavena zařízením pro nastavení jmenovitého proudu motoru (In). Je třeba poznamenat, že norma dovoluje vyřadit ochranu proti přetížení u motorů s výkonem menším než 0,5 kW.

Při volbě typu a průřezu vodičů je třeba respektovat určité zásady. V tomto článku není prostor pro obsáhlejší vysvětlení. Jenom poznamenám, že průřez by měl odpovídat proudu, barva se volí dle napětí (nejčastěji černá/hnědá pro střídavou soustavu) a typ pro průmyslové provedení (CYA, CY, CYKY, CMSM), tedy nikoliv dvojlinka nebo dokonce zvonkový drát.

Ovládací obvody

Podle nové normy musí strojní zařízení, které obsahuje elektromagnetické přístroje v ovládacích obvodech, obsahovat oddělovací transformátor pro ovládací obvody. V našem případě jsem použil trafo 400V/230VAC. Sekundární strana transformátoru je z jedné strany ukostřena jako ochrana proti samovolnému spuštění připoruše (požadavek normy). Proto je primární strana připojena na sdružené napětí 400V, aby byl zachován požadavek oddělení vinutí (vodič N je také ukostřen - v našem případě není nakreslen).

Jištění ovládacích obvodů může být provedeno pojistkami nebo jističi. Časté použití motorových spouštěčů je celkem nevhodné vzhledem k jejich vypínací charakteristice. Velikost jističů volíme vzhledem k výkonu ovládacího trafa. Lze koupit transformátor, který je již jištěním vybaven.

V ovládacích obvodech je zapojen kontakt ochrany, který zajistí vypnutí při poruše. Ochrana má samozřejmě chránit motor. Její přenastavení při častém vybavení není nejvhodnější druh opravy. Lacinější než nový motor bývá změření izolačního stavu motoru nebo vysušení.

Norma na strojní předepisuje v ovládacích obvodech pro střídavé obvody barvu vodiče rudou a pro stejnosměrné obvody tmavě modrou. Světlemodrá tedy v ovládacích obvodech stroje nemá co dělat!

V příští části se budeme zabývat reverzací a rozběhem motoru, případně druhy jištění.

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.