Nabíjecí agregáty (rok 1913)
Nabíjecí agregáty
Nabíjení baterie dynamkou zařízenou pro zvyšování napětí má tu nevýhodu, že dynamka nemůže současně s nabíjením dávati proud do sítě a že musí býti stavěna na nejvyšší nabíjecí napětí, ač většinou času pracuje pouze s normálním napětím síťovým. Přirozeně, že stroj na 180 V jest dražší nežli stroj pouze na 120 V zařízený. V elektrárnách, kde dynamo má nepřerušeně pracovati s normálním napětím na síť a není tudíž přípustno napětí její za účelem nabíjení baterie zvyšovati, slouží ku zvyšování napětí zvláštní malá dynamka, t. zv. přísadné dynamo nebo zvyšovač napětí. Napětí tohoto stroje se pak přiřadí k napětí síťovému, čímž docílí se napětí zvýšeného, potřebného k nabíjení baterie. Napětí přísadné dynamky musí se dáti v širokých mezích regulovati, tak ku př. v našem případu od 0 do 60 voltů. Řadění jest tak provedeno, aby se napětí přísadné dynamky s napětim dynamky hlavní sčítalo. Na počátku nabíjení bude napětí přísadní dynamky asi 10 V, takže se baterie bude nabíjeti s 10 plus 120 t. j. 130 volty. Ku konci nabíjení bude zapotřebí napětí přísadní dynamky zvýšiti až na 60 voltů, takže se baterie bude dobíjeti napětím 60 plus 120 t. j. 180 voltů (obr. 84.).
Po celou dobu nabíjení může hlavní stroj pracovati s konstantním napětím 120 V do sítě. Pohon přísadní dynamky děje se buď zvláštním stejnosměrným, s dynamkou přímo spojeným motorem, anebo řemenem od transmise.
Magnety přísadní dynamky připojí se tak, aby se buzení dělo nabíjecím napětím baterie, takže se stoupajícím napětím baterie se samočinně zvyšuje též napětí přísadní dynamky. Úplná schema pro řadění stejnosměrné dynamky baterií, přísadní dynamkou a příslušným stejnosměrným motorem naznačeno jest na obr. 85.
K odepínání článků při nabíjení, po př. připínání těchto při vybíjení baterie slouží opět dvojitý zařaďovač článků. Přísadné čili nabíjecí dynamo s motorem nazýváme přísadním nebo nabíjecím agregátem. Je-li nabíjecí proud baterie ku př. 9 A, bude v našem maximálním případu výkon nabíjecího agregátu 60 V X 9 A t. j. 540 wattů. Maximální výkon příslušného motoru bude:
540 wattů
-------------------- = asi 1KS,
736 x 0,8
přičemž 0,8 značí stupeň účinnosti přísadní dynamky.