ELEKTROTECHNICKÝ SVAZ ČESKÝ
Zelený
pruh 1294/52, 147 08 Praha
4
Telefon: 244 464 649 Fax: 244 464 072 E-mail: esc@elektrosvaz.cz
Připomínky ESČ k návrhu zákona
(květen 2007),
kterým se mění zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony.
Připomínky ESČ jsou
zpracovány na základě projednání předložených materiálů v rámci
zasedání presidiální rady ESČ dne 22.5.2007 a vyhodnocení názorů a
připomínek členů a spolupracovníků ESČ, zejména:
1.
2.
Ing.
Milan Kaucký, člen HK ČR,
3.
4.
Dipl.
tech.
5.
6.
Pokud jde o principy navrhované právní úpravy, lze konstatovat, že obsahuje celou řadu
pozitivních opatření pokud jde o vstup do podnikání a omezení množství
povinností podnikatelů vůči živnostenským úřadům v průběhu podnikání.
Na druhé straně nelze souhlasit s některými návrhy
v oblasti změn týkajících se nových názvů a zařazení živností. Vzhledem
k odbornému zaměření Elektrotechnického svazu českého se zaměříme pouze na
živnosti související s podnikáním v oblasti elektrických zařízení.
Návrh zákona, pokud se jedná
o elektrotechnické živnosti, v řadě případů nerespektuje platnou ani
připravovanou legislativu týkající se bezpečnosti práce a bezpečnosti
technických zařízení
(viz např. zákon č. 174/1968 Sb., v platném znění, zákon č. 309/2006 Sb.,
zákon č. 251/2005 Sb., Věcný záměr zákona o bezpečnosti provozu vyhrazených
technických zařízení ze dne 16. května 2007).
V Důvodové
zprávě se uvádí, že:
I.
živnost
„Montáž, opravy, revize a zkoušky vyhrazených elektrických
zařízení“ se přeřazuje ze živností vázaných do živností řemeslných
s odůvodněním, že tyto činnosti mají charakter řemeslné živnosti. Bez
jakéhokoli zdůvodnění dochází ke změně názvu živnosti na
„Elektroinstalatérství“.
II.
požadované
oprávnění dle zákona č. 174/1968 Sb. nebo zákona č. 61/1988 Sb.,
které je podle současně platné právní úpravy podmínkou pro získání
živnostenského oprávnění, je vázáno na způsobilost subjektu z hlediska
zabezpečení provozu živnosti, nikoliv na odbornou způsobilost podnikatele. Není
proto důvodné vázat na tyto podmínky vznik živnostenského oprávnění.
III. požadavek je vhodné uplatnit až při
vlastním provozování živnosti.
IV. odborná způsobilost pro řemeslné
živnosti tedy i „Elektroinstalatérství“ se podle Návrhu bude
prokazovat podle §
Ve
stručnosti: v případě ukončeného vzdělání v příslušném oboru se
nevyžaduje doklad o odborné praxi (§ 21), pro vzdělání v příbuzném oboru
nebo rekvalifikaci pro příslušnou pracovní činnost se vyžaduje doklad o
vykonání jednoroční praxe v oboru, pokud žadatel o živnostenský list nemá
vzdělání ani v příbuzném oboru, postačí doklad o vykonání šestileté praxe
v oboru (§22).
Dle našeho
názoru Důvodová zpráva v těchto bodech vychází z nepřesných nebo
neúplných informací.
K bodu I.: Pokud vezmeme za
axiom, že řemeslo je prioritně to čím se člověk vyučí, pak je nutno
konstatovat, že výuční obory „revize“ ani „zkoušky“
vyhrazených elektrických zařízení v českém školním systému neexistují
K bodu II.: Toto tvrzení je
v rozporu se současnou právní úpravou – Zákon č. 338/2005 Sb. -
úplné znění zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností
práce, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 575/1990 Sb., zákonem č.
159/1992 Sb., zákonem č. 47/1994 Sb., zákonem č. 71/2000 Sb., zákonem č.
124/2000 Sb., zákonem č. 151/2002 Sb., zákonem č. 309/2002 Sb., zákonem č.
320/2002 Sb., zákonem č. 362/2003 Sb., zákonem č. 436/2004 Sb. a zákonem č.
253/2005 Sb.
Ten v § 6a
říká, že:
(1) Organizace státního odborného dozoru podle
§ 1 při provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení
c) ve stanovených případech prověřují odbornou
způsobilost organizací a podnikajících fyzických osob k výrobě, montáži,
opravám, revizím, zkouškám vyhrazených technických zařízení a k plnění nádob
plyny a vydávají jim k tomu oprávnění,
d) prověřují odbornou způsobilost fyzických osob ke
zkouškám, revizím, opravám, montážím nebo obsluze vyhrazených technických
zařízení a vydávají jim o tom osvědčení.
Dále
v § 6c) uvádí v odstavcích:
(2)
Předpoklady odborné způsobilosti organizací a podnikajících fyzických osob jsou
potřebné technické vybavení a odborná způsobilost jejich pracovníků.
(3) Předpoklady odborné způsobilosti
fyzických osob podle odstavce 1 písm. c) a mezi nimi, provádějí-li revize
a zkoušky vyhrazených technických zařízení, v písmenu e) jmenuje osvědčení
podle § 6a odst. 1 písm. d).
K bodu III.: Tento názor je vskutku
absurdní a dal by se přirovnat např. k tomu, že řidičský průkaz je možné
vydat tomu, komu je 18 let a požadavek odborné způsobilosti k řízení motorových
vozidel je vhodné uplatnit až při silniční kontrole.
K bodu IV.: Představa, že revize
elektrických zařízení by mohl provádět podle § 21 např. ten, kdo se prokáže jen
řádným ukončením středního vzdělání s výučním listem v příslušném
oboru vzdělání, je zcela nepřijatelná.
Za závažný nedostatek Návrhu
považujeme jeho neprovázanost se stávající a připravovanou legislativou.
Kupříkladu
zákon č. 309/2006 Sb. v § 11 „Zvláštní odborná
způsobilost“ stanoví:
(1)
Na technických zařízeních, která představují zvýšenou míru ohrožení
života a zdraví zaměstnanců, pokud jde o jejich obsluhu, montáž, kontrolu nebo
opravy, mohou práce a činnosti samostatně vykonávat a samostatně je
obsluhovat jen zvlášť odborně způsobilí zaměstnanci.
(2)
Předpokladem zvláštní odborné způsobilosti zaměstnance je
a) zdravotní způsobilost podle zvláštního právního
předpisu,
b) dosažení věku stanoveného zvláštním právním
předpisem; tento věk však nesmí být nižší než 18 let,
c) odborné vzdělání stanovené prováděcím právním
předpisem,
d) odborná praxe v délce stanovené prováděcím právním
předpisem,
e) splnění požadavků podle odstavce (3) určených osobou,
která uvádí na trh nebo distribuuje, popřípadě uvádí do provozu výrobky, které
by mohly ve zvýšené míře ohrozit oprávněný zájem,
f) doklad o úspěšně vykonané zkoušce ze zvláštní odborné
způsobilosti (§ 20).
|
|
|
|
|
Zákon č. 251/2005 Sb.
v § 20 „Přestupky na úseku vyhrazených technických zařízení“
v odst. (1) písm. b) definuje přestupek: „Bez oprávnění nebo
osvědčení vydaného organizací státního odborného dozoru na provádění prohlídek,
revizí nebo zkoušek při provozování vyhrazených technických zařízení provádí ve
stanovených případech prohlídky, revize nebo zkoušky“. Stejným
způsobem definuje správní delikt právnických osob v § 33. V obou případech
se tento zákon odvolává na zákon č. 174/1968 Sb., v platném znění, a na
vyhlášky, kterými se určují vyhrazená technická zařízení (pro vyhrazená
elektrická zařízení konkrétně vyhl. č. 20/1979 Sb.)
Věcný
záměr zákona o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení ze dne 16. května 2007 v bodě 7 stanoví 3
kategorie vyhrazených technických zařízení podle úrovně jejich nebezpečnosti:
7.1
Podle úrovně nebezpečnosti, vyplývající z hodnocení rizik zařízení při
provozu, tj. míry ohrožení specifickým rizikem při jeho provozování, budou tato
zařízení rozdělena do tří kategorií:
7.1.1 I – vysoce
riziková - zařízení, u nichž selhání ochranných a bezpečnostních prvků nebo
předepsaných postupů představuje vysoké riziko ohrožení života a závažného
poškození zdraví osob, majetku a životního prostředí,
7.1.2
II
– riziková –
zařízení, u nichž selhání ochranných a bezpečnostních prvků nebo předepsaných
provozních postupů představuje riziko ohrožení života a zdraví osob, majetku a
životního prostředí,
7.1.3
III
– ostatní –
zařízení, nepředstavující při provozování vyšší než přijatelné riziko.
V odůvodnění k tomuto
bodu se uvádí:
„Jedná se zároveň o zařízení, u nichž je vyžadováno, aby
jejich připojení (instalaci) a předání do používání prováděla osoba se
zvláštní odbornou způsobilostí, ......“
V odůvodnění
k bodu 8 Ověřování stavu bezpečnosti provozu vyhrazených technických
zařízení se uvádí:
Oprávněná osoba je podnikajících fyzická osoba nebo právnická osoby
s vázanou živností k provádění revizí a zkoušek vyhrazených
technických zařízení I. a II. kategorie, která má jednoho nebo více zaměstnanců odborně
způsobilých k provádění revizí a zkoušek nebo je sama odborně způsobilá
k příslušným činnostem při ověřování stavu bezpečnosti provozu vyhrazených
technických zařízení.
V bodě 9 Oprávnění k výkonu činností na vyhrazených
technických zařízeních I. a II. kategorie se uvádí:
9.1. Obsluhu, montáž, instalace a s tím
spojené řízení prací na vyhrazeném technickém zařízení I. a II. kategorie
mohou v případech stanovených zvláštním právním předpisem vykonávat jen
fyzické osoby, které splní předpoklady vzdělání, praxe v oboru a
úspěšné vykonání zkoušky ze zvláštní odborné způsobilosti.
V případech, kdy tak stanoví zvláštní právní předpis, musí tyto osoby
splňovat i předpoklady zdravotní způsobilosti (národní standard). Pro účely
„přenositelnosti“ dokladu o úspěšné zkoušce zvláštní odborné
způsobilosti stanoví příloha prováděcího předpisu k tomuto zákonu požadavky
na zvláštní odborné znalosti a dovednosti fyzických osob včetně tematických
okruhů ke složení zkoušek.
Je tedy zřejmé, že i Věcný záměr zákona o bezpečnosti provozu
vyhrazených technických zařízení i nadále předpokládá existenci vyhrazených
elektrických zařízení, zvláštní odborné způsobilosti k činnostem na těchto
zařízeních a příslušné vázané živnosti.
ZÁVĚR:
Elektrotechnický svaz český doporučuje ponechat v příloze č. 2 vázanou živnost
„Montáž, opravy, revize a zkoušky vyhrazených elektrických
zařízení“ s tím, že by se zahrnovala činnosti na vyhrazených
elektrických zařízeních I. a II. kategorie.
Přijatelné by bylo zavedení řemeslné živnosti
„Elektroinstalérství“ s tím, že za řemeslnou živnost by byly
považovány jen montáže a opravy vyhrazených elektrických zařízení III. kategorie.
Při této příležitosti bychom ještě rádi upozornili na
dle našeho názoru neodpovídající zařazení další elektrotechnické živnosti, a
sice „Projektování elektrických zařízení“. Jsme si vědomi,
že už ve stávajícím znění je tato živnost deklarována jako živnost volná, tedy
živnost opravňující k výkonu činností, pro jejichž provozování tento zákon
nevyžaduje prokazování odborné ani jiné způsobilosti. K získání
živnostenského oprávnění pro živnost volnou musí být splněny všeobecné podmínky
(§ 6 odst. 1).
Je to ve zřejmém rozporu s ustanoveními jiných
legislativních předpisů, např. zákona č. 174/1968 Sb., o SOD – úplné
znění zák. č. 338/2005 Sb., § 6a):
(1) Organizace státního odborného dozoru podle
§ 1 při provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení
a) podávají odborná a závazná stanoviska o tom,
zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze,
opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky
bezpečnosti technických zařízení,
nebo zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, § 5
odst. (1), písm. i):
Inspektorát se
vyjadřuje k vybraným projektovým dokumentacím staveb určených pro užívání ve
veřejném zájmu nebo jako
pracoviště fyzických osob, zda splňují požadavky právních předpisů k
zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení
Takže je veřejným zájmem, aby se projekty
elektrických zařízení posuzovaly, ale není veřejným zájmem, aby vlastní
projety EZ dělal odborně způsobilý projektant!
Elektrotechnický svaz český doporučuje zvážit možnost přeřazení živnosti „Projektování
elektrických zařízení“ z živností volných zpět mezi živnosti vázané
s požadavkem na odbornou způsobilost analogicky jako pro živnost
„Projektování ve výstavbě“, tj. vázat získání živnostenského
oprávnění buď na autorizaci podle zákona č. 360/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, nebo na odborné vzdělání v elektrotechnice a příslušnou odbornou
praxi dle stupně vzdělání.
Elektrotechnický svaz český dále doporučuje, aby jak u živností volných, tak především u živností
řemeslných zákon v příslušných přílohách uváděl odkazy alespoň na
nejdůležitější požadavky jiných legislativních předpisů.
Chápeme snahu autorů návrhu novely ŽZ o zjednodušení
vstupu do podnikání, ale k čemu bude mladým a začínajícím podnikatelům snadno
získané živnostenské oprávnění, když nebude splňovat další potřebné náležitosti
dané jinými legislativními předpisy, např. osvědčení o odborné způsobilosti
v elektrotechnice dle stále platné vyhl. č. 50/1978 Sb., doklad o
příslušné délce odborné praxe, požadavky na vybavení pracovními a ochrannými
prostředky atp.? Dle našeho názoru by to mohlo vést až k porušování zákonů
(byť z nevědomosti), nehledě na možné klamání laické veřejnosti.
ESČ nabízí spolupráci při vytipování zákonů, vládních nařízení a vyhlášek
pro oblast elektrotechniky, které by mohly být využity pro navrhované odkazy u
elektrotechnických živností v příslušných přílohách ŽZ.
V Praze dne 25.5.2007
president ESČ
Z připomínek
zasedání prezidiální rady ESČ sestavil:
Elektrotechnický
svaz český, Zelený pruh 1294/52, 147 08 Praha 4, telefon:
244 464 649, 244 464 071, fax: 244 464 072
e-mail: esc@elektrosvaz.cz