Zákony a vyhlášky vztahující se k navrhování, zkoušení a k údržbě elektrických rozvodů.
Zákonné předpisy v praxi revizního technika jsou velice důležité, ale pro podstatnou většinu revizních techniků absolutní tabu. Tuto skutečnost jednoznačně ukazují testy používané při zkouškách a následných přezkoušeních revizních techniků a případné prezentace lektory na aktivech.
Názor je z pohovorů s jednotlivými revizními techniky jednoznačný „nikdo zákony nerespektuje, tak proč bych měl já“.
Při tvoření revizí jsou spíše používány normy, ale i v této oblasti se dostáváme do úzkých. Podíl na této skutečnosti má vysoká cena norem a rychlý přechod do oblasti evropské a případně mimoevropské normalizace. Když si představíme situaci, že každá zájmová skupina si do norem prosazuje své vysvětlení překladu z anglického jazyka a né vždy je výsledkem norma totožná s evropským zněním.
Přesto ale nebudeme brečet nad rozlitou kaší a podíváme se alespoň krátce na nejdůležitější právní produkty, s kterými se revizní technik musí poprat.
a) Zajišťování revizí na vyhrazených elektrických zařízeních stále předepisuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce v platném znění. Tento zákon také předepisuje, že organizace a podnikající fyzické osoby zajistí při uvádění do provozu a při provozování vyhrazených technických zařízení bezpečnostní opatření a provedení prohlídek, revizí a zkoušek ve stanovených případech. Na tento zákon navazují zatím stařičké, ale stále platné vyhlášky č. 20/1979 Sb. a č. 50/1978 Sb. v platných zněních. Použijeme ale pouze velice zkrácené výtahy ze zákonů a vyhlášek v platném znění potřebné pro revizního technika.
1) zákon 174/1968 Sb. o státním odborném dozoru nad bezpečností práce v platném znění
§6c (1) Organizace a podnikající fyzické osoby
zajistí při uvádění do provozu a při provozování vyhrazených technických zařízení bezpečnostní opatření a provedení prohlídek, revizí a zkoušek ve stanovených případech; při výrobě vyhrazených tlakových zařízení, nevztahuje-li se na ně platné nařízení vlády vydané k provedení zvláštního zákona,
mohou montovat, opravovat, provádět revize a zkoušky vyhrazených technických zařízení, plnit nádoby plyny a vyrábět vyhrazená tlaková zařízení, nevztahuje-li se na ně platné nařízení vlády vydané k provedení zvláštního zákona, jen pokud jsou odborně způsobilé a jsou držiteli oprávnění podle §6a odst. 1 písm. c),
zajistí, aby ve stanovených případech zkoušky, revize, opravy, montáž nebo obsluhu vyhrazených technických zařízení vykonávaly jen fyzické osoby, které jsou odborně způsobilé, a ve stanovených případech jsou též držiteli osvědčení.
§6c (2) Předpoklady odborné způsobilosti organizací a podnikajících fyzických osob jsou potřebné technické vybavení a odborná způsobilost jejich pracovníků.
§6c (3) Předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob podle odstavce 1 písm. c) jsou
dosažení věku 18 let,
zdravotní způsobilost podle zvláštních předpisů,
předepsaná kvalifikace,
doba praxe v oboru,
osvědčení podle §6a odst. 1 písm. d), provádějí-li revize a zkoušky vyhrazených technických zařízení, opravy, montáž vyhrazených plynových zařízení 1. třídy nebo obsluhu vyhrazených tlakových zařízení – kotlů.
§6c (4) Osvědčení k činnostem na vyhrazených technických zařízeních vydané organizací státního odborného dozoru má platnost pět let ode dne vydání.
2) VYHLÁŠKA ČÚBP a ČBÚ č. 20/1979 Sb. kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti v platném znění.
§4 (1) Dodavatelská organizace je povinna před předáním zařízení odběrateli zajistit v rozsahu a za podmínek stanovených předpisy kontrolu zařízení (revize, zkoušky apod.) a pořídit o tom doklady (zprávy o revizích, protokoly o zkouškách, osvědčení o jakosti a kompletnosti apod.) a odevzdat je spolu se zařízením odběrateli.
§4 (2) Organizace, která vykonává montáž zařízení
a) na výrobu, přeměnu a rozvod elektrické energie
1. v elektrárnách se jmenovitým výkonem větším než 5MW,
2. ve spínacích stanicích vysokého, velmi vysokého a zvlášť vysokého napětí,
3. v transformovnách se jmenovitým výkonem jednotlivých transformátorů větším než 1MW;
b) na přeměnu, rozvod a odběr elektrické energie
1. s celkovým jmenovitým výkonem větším než 0,3MW,
2. instalovaného v prostředí s nebezpečím výbuchu nebo v prostorách z hlediska úrazu elektrickým proudem zvlášť nebezpečných,[4]
3. v objektech určených ke shromažďování více než 250 osob,
je povinna oznámit nejméně 15 dnů předem příslušnému orgánu dozoru, v jehož obvodu působnosti byly montážní práce vykonány, ukončení montáže jako celku.
§4 (3) Skládá-li se zařízení z více částí, které lze samostatně provozovat, může organizace oznámit ukončení montáže takových částí jednotlivě.
§4 (4) Organizace provozující zařízení (dále jen "provozovatel") jsou povinny zajistit v rámci preventivní údržby vykonání předepsaných kontrol zařízení (revize, zkoušky, prohlídky apod.) se zřetelem k podmínkám, za nichž je zařízení provozováno.
Pro účely revizí se objekty dělí na
A - objekty bez nebezpečí výbuchu,
B - objekty s nebezpečím výbuchu,
zrušeno
§4 (5) Záznamy a doklady, které je provozovatel povinen pořizovat o provozu, revizích, zjištěných závadách, opravách a rekonstrukcích zařízení, musí uschovat, pokud není stanoveno jinak, do doby odstranění závad, nejméně však do příští revize či kontroly stejného rozsahu.
§4 (6) Výchozí a pravidelné revize smějí vykonávat jen revizní technici. Požadavky na jejich odbornou způsobilost stanoví zvláštní předpis.
§4 (7) Zařízení uvedená v odstavci 2 písm. b) bod č. 2. a 3. může montážní organizace odevzdat odběrateli jen se souhlasem orgánu dozoru. Tato povinnost se považuje za splněnou u výrobků, které jsou výrobky stanovenými k posuzování shody podle zvláštního zákona[3a] a nařízení vlády[3b] a o kterých bylo vydáno prohlášení o shodě.
3) Vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice v platném znění.
§9 (1) Pracovníci pro provádění revizí elektrických zařízení (dále jen "revizní technici") jsou pracovníci znalí s vyšší kvalifikací, kteří mají ukončené odborné vzdělání uvedené v přílohách 1 a 2, praxi uvedenou v příloze 1 a na žádost organizace složili zkoušku před některým z příslušných orgánů dozoru.
§9 (2) Pro provádění zkoušek a přezkoušení revizních techniků platí zvláštní předpisy vydané příslušnými orgány dozoru.
b) Tato skupina předpisů nám jednoznačně předepisuje, jak se má k uvádění zařízení do provozu chovat zřizovatel, ale následně i provozovatel. Tyto předpisy budou samozřejmě ovlivňovat předpisy z řady zákonů a vyhlášek navázaných na zákoník práce.
Jedná se o:
zákon č. 262/2006 Sb. zákoník práce, kde ne rozebrána prevence rizik (§102) a stanovení předpisů pro bezpečnost a ochranu zdraví (§349).
zákon č. 251/2005 Sb. o inspekci práce, který zavádí podmínky dozoru a sankce
zákon č. 309/2006 Sb. kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy
nařízení vlády č. 591/2006 Sb. o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích
nařízení vlády č. 494/2001 Sb. kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu
nařízení vlády č. 495/2001 Sb. kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků
nařízení vlády č. 378/2001 Sb. kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
nařízení vlády č. 406/2004 Sb. o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu
nařízení vlády č. 11/2002 Sb. kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů
nařízení vlády č. 101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí – dokument velice vhodný pro obecnou praxi revizního technika
c) Když pomineme oblast podnikání, tak se nám nabízí další skupina zákonů a to je oblast výrobková. V této oblasti dochází u revizních techniků k situacím, že z titulu neznalosti předpisů jsou pro provedení revize vyžadovány doklady, které poslední znění zákonů a nařízení vlády již neznají. Jedná se hlavně o doklady o jakosti a kompletnosti výrobků, ujištění o prohlášení o shodě a další.
Zde se jedná o:
zákon č. 22//1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky spojený s řadou prováděcích nařízení vlády (17/2003 Sb., 21/2003 Sb., 23/2003 Sb., 24/2003 Sb., 179/1997 Sb., 616/2006 Sb. atd.)
zákon č. č. 102/2001 Sb. (úplné znění 348/2004 Sb.) o obecné bezpečnosti výrobků
zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
zákon č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku
ale lze sem při troše dobré vůle zařadit i zákon č. 505/1990 Sb. o metrologii
d) V poslední řadě bychom neměli opomenout ještě oblast stavebnictví, kde je velice důležitá oblast projektování.
Jedná se o:
zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
vyhlášku č. 137/1998 Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu
vyhlášku č. 499/2006 Sb. o dokumentaci staveb v platném znění
Samozřejmě bychom se mohli dále zabývat ještě dalšími předpisy, které upravují legislativně podmínky bezpečnosti a provozu elektrických zařízení, a jsou důležité pro praxi revizního techniky, ale to necháme až na další příspěvek.
Ing. Josef Vozobule