Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

VTU: Dron jako specializovaný technik


Document Actions
VTU: Dron jako specializovaný technik
Víte, jak vypada profesionální dron? Kdo je ten, kdo dron může chtít využívat? Opravdu máme jistotu, že dron poletí tam, kam letět má a vše bude v souladu se zamýšleným plánem? Je možné detekovat letící dron a určit, zda jde o oficiální, komerční nebo soukromý s mírou bezpečnosti neznámý letící objekt? Sledujte tento rozhovor. Dozvíte se, že seriózní dron má o bezpečnost postaráno. Nejen vlastním navigačním systémem, ale i dalšími konstrukčními prvky.
Tým portálu Elektrika, ze dne: 11.09.2017
reklama


Na stánku vojenského technického ústavu jsme uviděli krásný dron. Je něčím neobvyklý. Rozhodně velikostí ano. Kdybychom viděli něco takového na zahradě nad sebou, tak se asi vyděsíme. Na podrobnosti se zeptáme osoby, která o tom bude určitě vědět něco víc.
Co je to za velikost dronu?





Textový přepis rozhovoru ...

Jiří Protiva
Řekněme, že drony mají nejrůznější velikost, neřekl bych, že tohle je úplně ta největší, ale není ani nejmenší. Pro nás je to dron, který vyhovuje našim požadavkům na nejrůznější aplikace, které implementujeme do dronu.

E: A co umí taková aplikace?
Jiří Protiva
Například snímkovat různé defekty, nebo nedostatky stavebních celků, např. chladících věží, jaderných elektráren, přehrad, vedení vysokého napětí.

E: Jak byste popsal skupinu odborníků co to bude zajímat?
Jiří Protiva
Jedná se zejména o problematiku jaderné bezpečnosti, obecně energetiky, tzn., pro nás jsou zajímaví zákazníci právě z této branže, ale myslím si, že to mohou využít i soukromé subjekty, které potřebují něco zmonitorovat a zjistit, v jakém stavu mají konkrétní zařízení.

E: Takže zařízení co vidíme je svým způsobem bezpečné, nespadne to a nepoletí to jinam než chceme.
Jiří Protiva
Vzhledem k tomu, že jsme k tomu vyvinuli i vlastní řídící systém a máme i vlastního autopilota, tzn., námi vyvinutý software, tak si troufnu říct, že je to bezpečné a ovládáme to my, což je velmi důležité, našimi zkušenými piloty a odborníky.

E: Protože jak veřejnost zná drony, zná je ve zcela jiné podobě, stroje jsou naprosto nespolehlivé.
Jiří Protiva
My využíváme k označení takových strojů bezpilotní prostředek, protože dron malinko zavání tím, že to nese nějakou zbraň, nebo zbraňovou stanici, ale my drony vyvíjíme zejména pro integrovaný záchranný systém a neaplikujeme zbraně. My jsme spíš pro užití monitorování a pozorování.

E: Zajímavé, kde se dozvíme technické podrobnosti?
Jiří Protiva
Technické podrobnosti se můžete dozvědět od našich odborníků, kteří jsou tady na stánku a i od odborníků nejen vojenského technického ústavu, ale i od společnosti CC Praha, se kterou na těchto zařízeních pracujeme a společně vyvíjíme.

E: Pokud se mám zeptat na technickou problematiku, tak se zeptám Miroslava Pohana, na to, jak my jako uživatelé jsme schopni rozeznat dron, který letí nad námi, jestli je to ten dron, který je oficiální, neoficiální..

Miroslav Pohan
To se vám nikdy nepodaří zjistit, zda je dron legální nebo nelegální. Ten náš je dron dělník. Ten nemá za úkol někde pořizovat atraktivní snímky, ale je to technická záležitost, která slouží k vyhodnocování, třeba zrovna v tomhle provedení k vyhodnocování deformací stavebních konstrukcí, tady je to konkrétně na chladící věži, když si představíte chladící věž, obrovská plocha, samozřejmě každá betonová konstrukce podléhá zubu času a je třeba její povrch a neměnnost povrchu vyhodnotit. Proto je tu ten dron.

Má samozřejmě nějaký svůj navigační systém, který je tam vestavěný, ale ten není na takové práce dostatečně přesný. Vy s tím dronem musíte nasnímkovat plochu třeba chladící věže, objevit nějaké trhliny pokud tam jsou, ale musíte místo, kde trhlina je identifikovat. Proto jsme volili unikátní kombinaci, tento dron je sledovaný automatizovanou totální stanicí, která kontinuálně velmi přesně určuje jeho prostorovou polohu. Vidíte zavěšený odrazný hranol, na který je ta stanice zacílená a neustále ho sleduje. Když vám s tím někdo zahýbe, tak uvidíte, že totální stanice ho automaticky sleduje a vyhodnocuje jeho prostorovou polohu. S přesností, pánové, v milimetrech!

Je to i potřeba, protože když si představíte, pořídíme snímky povrchu chladící věže a my díky tomu víme v jakém čase byl snímek pořízený, je synchronizován čas totální stanice a kamery,  my snímek můžeme definovat a určit případnou trhlinku v souřadnicích. Když si představíte chladící věž, která má obrovskou plochu, než byste tam někde našel nějakou trhlinku, tak tam někdo musí přijít a musí jí identifikovat, musí jí i nějakým způsobem ošetřit. Takže ano, my budeme znát souřadnice trhliny a jsme potom schopní pracovat s těmi informacemi dál, aby došlo k nápravě.

E: Mě napadá, zeptal bych se leteckou terminologií... Má takový dron nějaký svůj navigační štítek?
Miroslav Pohan
On má svůj navigační systém zabudovaný systém GPS, jeho dráha se dá naplánovat, rychlost, výška se nechá naplánovat. Umí létat v automatickém provozu a právě drony VTU jsou úplně někde jinde než co se tady prodává cizí provedience. Je tam vlastní autopilot, navigační systém a z bezpečnostních důvodů VTU docílil toho, že to má svůj padák, kdyby náhodou došlo ke kolapsu nebo selhání nějakých systémů, tak automaticky je padák vystřelen a dron přistane, aniž by někoho zranil.

E: Z toho vyplývá, že dron dodržuje i nějaké plánovaný letecký koridor?
Miroslav Pohan
Samozřejmě, dron se nechá velice dobře naprogramovat, udělá se plán snímkového letu, tzn., že s ním můžete kontinuálně mapovat terén, je to unikátní technologie pro pořizování podkladů pro projektování. Když si představíte, že budete stavět dálnici, tak tímto způsobem si zmapujete terén s vysokou přesností, žádná jiná metoda nemůže poskytnout informace, které poskytuje tento systém.

Je důležité to, že naše spolupráce s VUT spočívá v tom, že spolupracujeme nejen na vojenských aplikacích, ale tady jednoznačně vidíte civilní aplikaci, která má jistým způsobem cenu zlata.

Elektrika.tv
Díky moc za vyčerpávající informaci, to chce … To bylo zpestření z naší elektrotechnické branže.

Více informací o VTÚ zde.





Našli byste ve své branži pro smysluplné využití profesionálního dronu?
Diskutujte s námi v níže otevřené diskusi také!

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 9)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Vojenský technický ústav, s.p. - ředitelství
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Univerzálnost a efektivnost, spolu s velmi kompaktním provedením jsou hlavními přednostmi nového programovatelného mikro-PLC Simatic S7-1200 od společnosti Siemens, který lze využít pro široké spektrum aplikací. Čím se odlišuje od předchozích modelů a co nového dokáže nabídnout?
Podívejte se, jak vypadá nová linka! Videospot ukazuje výrobu nosných systému na nové lince! Stavba nové výrobní haly a nákup technologie na výrobu kabelových žlabů dovoluje Koposu Kolín nabídnout zákazníkům kabelové nosné systémy vyráběné na vlastním výrobním zařízení. Jde především o nové kabelové žlaby Jupiter s mnoha technickými přednostmi a inovované kabelové žlaby Mars přizpůsobené potřebám montážníků ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933