Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...

REALITA: Velkoobchod dostal padáka.


Document Actions
REALITA: Velkoobchod dostal padáka.
O tom, jak může dostat velkoobchod jednoduše výpověď. Příběh řemeslníka, který jednoduše vyslovil svému obchodnímu partnerovi nedůvěru a vypisuje výběrové řízení na spolehlivějšího. Skončí již nepodložená nadřazenost některých obchodníků?
Miroslav Minařík, ze dne: 4.08.2007
reklama

Zdánlivé klišé, že je náš zákazník náš pán stále platí. Pro každého je někdo zákazníkem a sami jsme také zákazníky pro někoho jiného. Pokud takto sami svět vnímáte, pak jste na dobré cestě se stát dobrým obchodníkem.

Pro velkoobchod je zákazníkem montážní firma a řemeslník. Každodenní nákupy zajišťují obraty, kterými se podmiňují lepší nákupní kondice u výrobce. Tím se zvětšuje obchodní prostor a může to ovlivnit i průměrnou marži velkoobchodu. Zkráceně řečeno, velkoobchod si má každého zákazníka opečovávat tak, aby byl motivován k opakovaným a vyšším odběrům.

Příběh Marka se stal nedávno.
Výsledkem je ztráta důvěry ve svého velkoobchodního partnera. Proč?

Tomu, kdo kdy vydělával jako OSVČ není dvakrát potřebné vysvětlovat jak nesnadno se získávají zakázky. A následně jak je často nejisté datum připsání fakturované částky na účet. Marek takto podniká již několik roků a mnohokrát prošel krizí. Dnes se však dá považovat za ostříleného elektrotechnického harcovníka, kterého české poměry již nepřekvapují.

Na časy, kdy se odebralo zboží a zaplatilo za půl roku, již můžeme téměř zapomenout. I když nevylučuji, že se nemohou opakovat splatnosti firem typu Vojenské Stavby, EZO, Elma-Therm a pod., však pro řemeslníka je to nereálné. Ti, co přežili poslední desetiletí, dnes již pracují na své image!
Marek zboží, které nakoupí platí řádně ve splatnosti již mnohá léta. Je věrný svému velkoobchodu. Je ovšem otázkou, zda si této věrnosti všiml!

Marek vyhrál tendr na dodávku především svými referencemi z minulé doby. Nikoliv pouze pro nízkou cenu. Celá zakázka byla vázaná na dodržení přísných termínů. Marek ve svém velkoobchodě zboží objednal a současně prověřil, zda je dodávka v termínu reálná. Blížilo se období prázdnin. 

Vynechávám nepodstatnou část příběhu o zakládání stavby ...

Zboží se v očekávaný den a hodinu na stavbě neobjevilo. Ono se tedy neobjevilo ani za týden. Nekonstruktivní hovory s obchodníkem velkoobchodu vynechávám ... Pohovor se zástupcem investora nebyl příliš potěšující. Ztráty z nesplněného termínu byly značné. Marek zvládl minimalizovat škody za pomocí svých přátel. Dodávka VO měla skluz 28 dnů. Pohledem na zcela standardní položky, je podivující, kde vznikl problém.

Markův výsledek
Zakázka předána za cenu zvýšených nákladů o 14 dnů později. Nesplněný termín včetně zvýšených nákladů dostal celou akci na hranici rentability.

Markův dodavatel
Zboží dodal o 28 dnů později. Svou marži nesnížil. Splatnost neprodloužil. Nijak neprojevil svou účast na pokažené investici svého partnera. Všimněte si, že je zcela bezpředmětné řešit, co bylo příčinou pozdní dodávky. VO je partnerský článek řemeslníka, který má na starosti dodávku.

Jaké je Markovo řešení?
Hledá nového partnera. Partnera, který si bude jeho dlouhodobé loajality více vážit a podobném případě vyvine více úsilí pro zajištění obchodního případu.

Samozřejmě mnozí smetou tento případ slovy, že jde o smluvní vztah. Otázky, které zůstávají nezodpovězeny.

  • Existuje u nás vůbec morální právo přenést škodu za pozdní dodávku na dodavatele?
  • V plné výši ztráty nebo dalším pouze symbolickým % rabatu z objednávky?

Sám vím, že to není ojedinělý případ. Jedná se o obyčejné pochybení pracovníka VO, který místo zdvořilé omluvy neopomene upozornit na blížící se splatnost. Pokud se nebude přenášet odpovědnost dále, nemůžeme čekat od obsluhujících úředníků žádné zlepšení.

Tento příběh má svá jména osob, firem i jejich fotografie. Není však předmětem sdělení ukazovat prstem ale pochopit princip. Co vy na to?

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933