Turbo v taxíku - objev Ameriky....
reklama
Název: Turbo roztáčí brněnské taxametry
Datum: 11.12.2000
BRNO. Chystáte-li se v Brně použít taxíku, pak je na místě zvýšená opatrnost. O nepříjemná překvapení se pasažérům starají přídavná zařízení k taxametrům zvaná turbo.
Jak uvedl brněnský
kriminalista Radek Krejčí, turba nejsou žádnou novinkou. Například v Praze se
o jejich používání ví přibližně pět let. Velice složitě se však prokazují a
tři odhalené případy brněnských taxikářů jsou republikovým unikátem.
"Turbo je jednoduchá elektronická součástka. Impulsy, které přes ni procházejí
z motoru do taxametru, jsou násobeny podle přání řidiče," uvedl Krejčí.
Turba, která policie zabavila na základě kontrolních jízd pracovníků Magistrátu
města Brna, nadhodnocovala skutečně ujetou vzdálenost o více než polovinu. Podle
Krejčího se tímto způsobem vypečený řidič denně snadno obohatí až o 600 korun.
K tomu, aby mohl být
trestně stíhán, mu ovšem musí být prokázána škoda přesahující částku dvou tisíc
korun, jinak se jedná o pouhý. přestupek.
Ohroženou skupinou jsou podle kapitána Krejčího zejména přespolní, především
cizinci, riziko se zvyšuje také úměrně s rostoucí vzdáleností. Pracovnice odboru
dopravy magistrátu Edita Kopečková ale upozornila na to, že turbo patřičně upravuje
i krátké trasy. Tehdy se podle ní naskýtá šance k odhalení. "Pokud zákazníci
znají přibližnou vzdálenost a doklad z taxametru jí neodpovídá, mohou se na
mne kdykoliv obrátit," řekla Kopečková.
Sami taxikáři o "chytré krabičce", ovládané jediným, očím zákazníka
dobře skrytým tlačítkem, pochopitelně nic nevědí. "Turbo? Samozřejmě, že
vím, co to je. Sám mám Audi turbodiesel," bagatelizoval položenou otázku
řidič Lido taxi Josef Okurek. Krejčí i Kopečková jsou shodně přesvědčeni o tom,
že zařízení v hodnotě do 1 500 korun se nacházejí minimálně v šedesáti procentech
z asi 450 brněnských vozidel taxislužby.
Rovnost
Bratr bývalého
taxikáře prozradil:
Je pěkné,
že se tato skutečnost objeví na veřejnosti až v roce 2000! Žádná novinka. Princip
takového turba je asi takový: na náhon (mechanický nebo elektrický) přimontuje
autorizovaný technik snímač, který vede do taxametru. Snímač posílá impulzy
do taxametru, který je počítá a přepočítává na km a Kč. Pokud vřadíte ještě
mezi sondu a taxametr násobič napětí (tzv. turbo), dokážete z jednoho impulsu
udělat dva (u některých taxametrů i tři) impulsy. Trošku problémem byla halova
sonda, která trošku zkomplikovala toto, tak jednoduché zařízení. Ovšem "české,
zlaté ručičky" si poradí se vším. Ještě k plombám. Plomba bývá na snímači
a na taxametru, nikoliv však na konektorech a tam bývá často slabé místo, kde
je vhodné toto turbo umístit. Prakticky to znamená, že naturbováním se okrade
jedoucí zákazník, bohužel nejen on. Stát přijde zkrátka také. Naturbovaná částka
se sice objeví na displeji, tudíž se musí přiznat FÚ, ovšem způsobů jak vytvořit
náklady u Taxi služby je opravdu nespočet. Ovšem to asi sem nepatří.
Můj bratr kdysi používal sám, než si zřídil vlastní podnik. Já taxíkem jezdím
poměrně často a znám své trasy. Když jezdím svým autem, přesně mi na displeji
ukazuje vzdálenost, kterou vynásobím sazbou a připočítám nástupné (prdelné)
a vyjde mi 212,-Kč. Věřte nebo ne, přesně tuto cenu mi řekne pouze 15% taxikářů.
Nejvíce mne dokáže naštvat, když jedu s jedním vozidlem taxi tuto trasu za měsíc
5x a cena není nikdy stejná (poz. případná stání beru v úvahu). Protože jsem
věděl zač je toho loket (jezdit s taxíkem), toleroval jsem hodně, ale s úsměvem.
Ovšem, když jsem měl platit 650.-Kč za tuto trasu, a jen proto, že jsem celou
cestu mluvil se svým zákazníkem anglicky, to mne opravdu už zvedlo tlak. Když
jsem se česky zeptal "proč taková neobvyklá cena", řidič se na mne
obořil, že nemám co mluvit anglicky. Protože jsem velmi dobře znal jeho legislativní
nadřízené (pí.Kopečkovou), ještě rád přijal 200,-Kč.
Rád jezdím pořádnými vozy (mercedes, audi, vw), a dobře vím kolik je třeba odložit
na leasing, palivo, nájmy, telefon, .... a ještě za dobré jízdy odsypávat recepčním
za zprostředkování. Co zákazník jiná nálada, jiná vůně, jiné zpropitné.
Náhodná kontrola těžko turbo odhalí, protože by ve většině případů musela rozebrat
část palubní desky. Jak se tedy bránit? Když jedete taxíkem vezměte si vždy
vytištěnou (nikoliv vypsanou stvrzenku), zapište si číslo taxi na dveřích, ovšem
celé! Všímejte si displeje jak rychle narůstá cena, málokdy totiž turbo bývá
puštěné po celou dobu jízdy. Ovládá se vypínačem, který ovšem může být kdekoliv. Jedno turbo se dokonce ovládalo pouhým opřením hlavou do opěrky a opětovným
opřením se vypnulo. Takto dobře skrytý systém pak, těžko někdo odhalí. Jízdu ovšem vždy zaplaťte a se stvrzenou a podrobnostmi spěchejte na příslušný Magistrát.
Své jméno z důvodu bezpečnosti mé rodiny ovšem neprozradím, taxikáři snad prominou....