Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Technologie LED od L po D - Pokročilý světelný design (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 3.03.2011
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Technologie LED od L po D - Pokročilý světelný design


Technologie LED od L po D - Pokročilý světelný design
Náš šestidílný seriál o LED zdrojích a svítidlech ukončíme praktickou ukázkou několika zajímavých projektů, kde se snoubí kvalitní světelný design a špičková LED svítidla. Více informací zde ...
Komerční sdělení, ze dne: 3.03.2011

Ptáte-li se, co myslíme světelným designem, pak vězte, že se nejedná o nic převratně nového. Roli světelného designéra si někdy v životě vyzkoušel každý z nás, když se rozhodoval, jaké svítidlo si koupit do obýváku a zda "ta úsporka" do koupelny půjde. Ve skutečnosti jste byli nuceni přemýšlet o tom, jakého výsledku dosáhnete, použijete-li ten, nebo onen zdroj světla. Proč je tedy práce světelného designéra tak důležitá, že jí věnujeme tento příspěvek, když ji může dělat každý z nás?

Ať už stavíte rodinný dům, nemocnici nebo rekonstruujete zámek, dříve nebo později budete muset začít řešit jak s osvětlením. Ačkoliv by otázka osvětlení měla vždy stát na samém počátku projektu, v Čechách je nepříjemnou praxí, že se osvětlení řeší až v samotném závěru projektů, a světlo je tak čistě účelovou záležitostí a místem, kde se investor snaží co nejvíce ušetřit. Pojďme se nyní podívat na ukázky toho, kdy je světelný designér k projektu přizván v jeho prvopočátku a sami si tak utvořte názor na to, je-li pomoc světelného designéra pouze vícenáklad, či účelný způsob jak dosáhnout úspor a jak zvýšit hodnotu projektu.


Model struktury od architekta    Fotografie po instalaci               

Světelná studie parametrického modelu
Pozice světelného designéra je nejčastěji po boku architekta. V případě této studie měl architekt pouze představu o tom, že je potřeba jeho parametrickou strukturu prosvětlit modrým světlem. Dílem světelného designéra poté bylo najít vhodné svítidlo, optiku a pozici.


   3D model v nepravých barvách (Dialux)  3D model naznačující reálný stav  

Ačkoliv světelný designér nejčastěji čerpá ze své zkušenosti a z praktické znalosti vlastností konkrétních svítidel, stále se zvyšující kvalita počítačových programů umožňuje odhadnout chování svítidel bez praktické zkoušky. Vhodnými nástroji pro tyto simulace jsou například programy Dialux nebo 3D Studio Max, tedy především ty, které umožňují importovat fotometrické parametry svítidel.

Stánek pro výstavu Světlo v architektuře 2010
Letošní první ročník výstavy Světlo v architektuře přinesl unikátní ztvárnění doslovného pojetí světla v architektuře. Stánek navržený a realizovaný architektem Michalem Kutálkem kombinoval moderní architektonický směr parametrického modelování a možnosti, které nabízejí nejmodernější LED svítidla.


Papír a tužka jsou vždy základem úspěšného projektu

Přirozené spojení těchto dvou architektonických elementů přineslo jedinečný zážitek návštěvníkům výstavy, kteří byli vtaženi do prostoru, který na omezené ploše transformoval svět venkovního osvětlení do prostředí výstavního stánku. Jinými slovy: tento stánek otáčel klasické pojetí fasády domu naruby tak, že fasáda se nacházela kolem vás a vy jste byli v jejím středu.


3D render svítidel v parametrickém 3D modelu (3D Studio Max)


Fotografie stánku Philips (Světle v architektuře 2010)

Rozmístění a typy svítidel byly zvoleny na základě 3D modelu stánku, do kterého byla importována svítidla. Světelný designér tak měl možnost rozpoznat chování lamel stánku a zvolit vhodná svítidla tak, aby vynikla nejenom hra barevných efektů, ale také prostorové uspořádání světla a stínů.

Projekt zákaznického centra E.ON v Českých Budějovicích
Společnost E.ON se rozhodla vybudovat ve svém sídle v Českých Budějovicích zákaznické centrum pro veřejnost.



Celkový pohled na model zákaznického centra (Dialux)

Hlavním posláním tohoto projektu je vzdělávat veřejnost v oblasti energeticky účinných produktů a řešení formou konzultace či poradenství a přednášek. Pro tyto účely má zákaznické centrum několik logicky členěných pasáží, kterým odpovídá i charakter osvětlení.


Vizualizace efektového osvětlení akademie (Dialux)

Díky světelnému designérovi se podařilo přesvědčit investora, že má smysl investovat do energeticky účinné osvětlovací soustavy disponující nejenom komplexním systémem řízení osvětlení, ale také LED svítidel. Výsledkem je osvětlovací soustava, která sleduje nejenom to, jestli se v daném prostoru nacházejí osoby, ale monitoruje také intenzitu denního světla. Pokud senzory vyhodnotí, že se v určité části nenacházejí žádní lidé, setmí osvětlovací soustavu na 10% jejího výkonu. Pokud se v celém prostoru zákaznického centra nenacházejí žádné osoby po určitou dobu, automaticky vypne veškerá svítidla.


Interiér zákaznického centra E.ON

Osvětlovací soustava je navíc rozšířena o prvky efektového osvětlení v podobě podsvětlení snížených podhledů a nik. Dominantou prostoru akademie se stalo 300  LED světelných bodů, které mohou návštěvníci ovládat pomocí osmi tlačítek s přednastavenými světelnými efekty. V takovém případě se hlavní osvětlení přizpůsobí efektovému a setmí se na minimální možnou úroveň, aby světelné efekty vynikly v celé své kráse.


Prostor akademie E.ON

Projekt hotelu Julian
O tom, že kvalitně zpracovaná vizualizace a realita nejsou dva odlišné světy, se můžete přesvědčit v následujícím projektu. Ačkoliv neexistoval model fasády hotelu Julian ani její výkresová dokumentace, šikovný designér si dokázal vytvořit model fasády z jinak dostupných zdrojů, jako jsou fotografie, a z několika kontrolních měření na místě.


Fotografické podklady pro tvorbu vizualizace

Vytvoření takového modelu pak v závislosti na složitosti trvá většinou jeden až dva týdny. Přáním majitelů hotelu bylo nasvětlit fasádu hotelu tak, aby vynikl jejich hotel v jinak nezajímavé ulici a přitom nedošlo k narušení jeho vzhledu při denním pohledu. S výhodou byla využita LED svítidla, která díky svému vysokému výkonu a kompaktním rozměrům citlivě vykreslují fasádu budovy, aniž by ji zásadním způsobem poškodila.


3D model (Dialux)

V tomto případě bylo nevhodné volit barevná svítidla, a světelný designér si tak vystačil pouze s možností pohrát si pouze s různými teplotami chromatičnosti (2.700K a 4.000 K).


Fotografie po dokončení první etapy (nasvětlení spodní poloviny)

Bc. Filip Müller,
Philips Česká republika, s.r.o.

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.