Šetřit na marketingu v době krize? Ano i ne.
reklama
... Pokud víme, že krize přichází, máme výhodu. Již teď se někteří připravení těší na blížící se vlnu, která smete jejich nepřipravené konkurenty. Přečtěte si krátkou radu odborníka právě na problematiku propagace Miloše Tomana:
Ačkoliv se na první pohled může zdát, že marketing je věcí příliš složitou, nákladnou a v praxi živnostníka nevyužitelnou, opak je pravdou. Nenechte se zmást představou, kterou šíří reklamní agentury. Podstatou marketingu není nic jiného, než nalézt informace o tom, co zákazník potřebuje, a pak mu to poskytnout. Drahá reklama a vědecké přístupy nejsou podmínkou.
V době, kdy ubývá zakázek, je mnohem důležitější vědět, co zákazníky zajímá a co potřebují. Zatímco velcí konkurenti vynakládají sumy peněz na průzkum trhu (a dnes se je snaží ušetřit), živnostník má tu výhodu, že je se zákazníkem v každodenním styku. Prakticky tedy nemůže nevidět a neslyšet, jak si kdo představuje, že by měla odvedená práce vypadat. Chovat se pak marketingově, to – jednoduše řečeno – znamená naplnit tuto představu.
Krizi přežijí jen ti nejschopnější. A na to už nestačí mít potřebnou kvalifikaci a odvést poctivou práci. Dobrých elektrikářů je v té době pořád více než dobrých zakázek. O tom, kdo z nich uspěje, pak rozhodují věci, které jste možná ještě před nedávnem považovali za maličkosti či hlouposti:
- Proč bych po sobě uklízel, nejsem přece uklízečka!
- Tak malá zakázka? Počkejte si, až toho bude více!
O spokojenosti zákazníka často rozhodují právě takové „zbytečnosti“, protože kvalitu už považuje za samozřejmost. Měnit návyky jistě není snadné. Ale změníte-li je nyní, budete ve výhodě. Krizi nejen přečkáte, ale vyjdete z ní posílení, s dobrou pověstí a náskokem před konkurencí.
Pro čtenáře portálu Elektrika.cz Ing. Miloš Toman
Miloš Toman je autorem velice praktických publikací Intuitivní marketing a Intuitivní reklama. Tato problematika je uvedena na adrese
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|