Mechanické blokády (7.)
reklama
Některé blokády jsou tak jasné, že pokud to je možné, výrobce je provádí sám na svém výrobku. Jedná se o odpojovače se zemními noži. Tato blokáda se dá napsat takto:
Tato mechanická blokáda vyhovuje při ručních pohonech, kdy lidská síla je relativně malá a neměla by vést k poškození táhel, hřídelí a dalších ocelových či litinových komponent. Kromě toho se jedná o ovládání na místě samém a obsluha může zkontrolovat, proč nelze s odpojovačem manipulovat.
Jiná je situace se strojními pohony. Tam by mohlo při nesprávném povelu dojít k pokřivení či utržení táhel. Proto se u strojních pohonu vždy provádí blokáda elektrická a mechanická blokáda je jakousi nadstavbou, a nebo přichází v úvahu při nouzovém ručním pohonu (v tomto případě se někdy rozepíná spojka pohonu od hřídele nožů).
Poznámka ke značení:
Značení přístrojů (Q,U) je použito jen pro účely tohoto článku. Dle ČSN by mělo být Q1, Q2, atd. Mimochodem, rozvodné závody se opět vrátily k označení QA, QB, atd. Jistý rozpor panuje u zemních nožů, kdy jedny závody používají QE (E jako Erde nebo Earth-zem), druhé pak QU (Uzemněno), což je lehce zaměnitelné s QV(vývodový odpojovač), zvlášť u ručně psaného textu. Něco podobného platí pro značení přípojnic, ale to je jiná problematika.
Poznámka k táhlům:
Jsou výrobci odpojovačů, kteří táhla nepoužívají. Buď mají elektromotor přímo na rámu odpojovače a nebo používají otočné tyče s koly se šikmým ozubením.
Pokud se jedná o klasická táhla a vačky, tak problém ohýbání hřídelí byl u odpojovačů s jednoduchou vačkou a to i v běžném provozu (nikoliv jen u výše popsaného zablokování). Ohybový moment se z hřídele motoru přenášel i na nosné ocelové příčky, což vedlo k používání velkých profilů. Podobný problém vyřešily EJF u jednoho modelu odpínače pomocnou rozpěrnou pákou, uchycené v osách hřídelí odpínače a pohonu. SEZ Krompachy pro stavbu SCP Ružomberok, kde byly „těžké“ odpojovače, na popud autora vyvinuly oboustranné vačky se dvěma táhly. Při pohybu jedna páka táhne a druhá tlačí, a tím se eliminuje ohybový moment na hřídele.
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
Ing.Petr Doležal Zaslání vizitky Zobrazit záznam v adresáři |