RITTAL: Princip chlazení nové jednotky Blue e+
Blue e+ je nová generace chladicích jednotek s výrazně vyšší energetickou účinností. K jejímu dosažení využívá inovativní, patentovanou hybridní technologii. Nová jednotka je kombinací kompresorového chladicího okruhu a tepelné trubice, která zajišťuje pasivní chlazení. Kompresor se tak používá jen v případě, že pasivní chlazení již nestačí. Podstatný vliv na enormní zvýšení účinnosti pak má regulační strategie pro hybridní provoz, který je optimalizován pro energetickou účinnost s částečným zatížením.
Tým portálu Elektrika,
ze dne:
30.06.2016
Na jakém principu funguje chladící jednotka Blue e+, se podívejte v tomto videoklipu.
Chladící jednotka Blue e+ je kombinací dvou chladících okruhů, proto je nazývána hybridní. Obsahuje klasický aktivní okruh, který máme všichni doma ve svých chladničkách. Kompresor, expanzní ventil, kondenzátor a výparník. Tento okruh je dokonce plněn i stejný chladivem R134A a princip je úplně stejný.
Navíc má Blue e+ pasívní chladící okruh, který má také chladící médium R134A, ale nemá žádný aktivní prvek pro nucený oběh média. Chybí tedy kompresor a expanzní ventil. Za určitých podmínek totiž v chladicí jednotce dochází vlivem přírodních termodynamických zákonů k přirozenému odpařování chladiva v pasívním chladícím okruhu. K tomuto teplotnímu spádu dochází díky rozdílu teplot v rozvaděči a vnější teplotou. Páry stoupají vzhůru do kondenzátoru, který je ve vnějším okruhu a tam se vlivem nižší teploty než je uvnitř, zase ochladí, kondenzují a odevzdávají teplo do okolí. Proto není zapotřebí dodávat energii do kompresoru, který je při chlazení tím největším spotřebičem elektrické energie.
Výhodou tohoto hybridního řešení je, že jednotka přechází mezi aktivním a pasivním chlazením zcela automaticky. Navíc aktivní okruh nemá regulaci systémem START/STOP, ale invertorem. Tím má možnost spustit kompresor i ventilátory na otáčky aktuálně potřebné pro dostatečný chladící výkon. Výsledkem je stabilní teplota chlazeného prostoru přesně podle vyvinutého ztrátového tepla v rozvaděči.
Z toho vyplývá, že komponenty v rozvaděči nejsou vystavovány teplotnímu stressu, kde se teplota pohybuje v rozmezí pěti kelvinů a současně hybridní jednotka Blue e+ odvádí pouze tolik tepla, kolik uvnitř vzniká při provozu.
Navíc má Blue e+ pasívní chladící okruh, který má také chladící médium R134A, ale nemá žádný aktivní prvek pro nucený oběh média. Chybí tedy kompresor a expanzní ventil. Za určitých podmínek totiž v chladicí jednotce dochází vlivem přírodních termodynamických zákonů k přirozenému odpařování chladiva v pasívním chladícím okruhu. K tomuto teplotnímu spádu dochází díky rozdílu teplot v rozvaděči a vnější teplotou. Páry stoupají vzhůru do kondenzátoru, který je ve vnějším okruhu a tam se vlivem nižší teploty než je uvnitř, zase ochladí, kondenzují a odevzdávají teplo do okolí. Proto není zapotřebí dodávat energii do kompresoru, který je při chlazení tím největším spotřebičem elektrické energie.
Výhodou tohoto hybridního řešení je, že jednotka přechází mezi aktivním a pasivním chlazením zcela automaticky. Navíc aktivní okruh nemá regulaci systémem START/STOP, ale invertorem. Tím má možnost spustit kompresor i ventilátory na otáčky aktuálně potřebné pro dostatečný chladící výkon. Výsledkem je stabilní teplota chlazeného prostoru přesně podle vyvinutého ztrátového tepla v rozvaděči.
Z toho vyplývá, že komponenty v rozvaděči nejsou vystavovány teplotnímu stressu, kde se teplota pohybuje v rozmezí pěti kelvinů a současně hybridní jednotka Blue e+ odvádí pouze tolik tepla, kolik uvnitř vzniká při provozu.
Rittal doporučuje. Když chladit, tak hospodárně a šetrně!
POKUD PRACUJETE V OBORU,
můžete si zažádat o aktuální
papírový katalog chlazení Rittal
NÍŽE UVEDENÝM FORMULÁŘEM!
můžete si zažádat o aktuální
papírový katalog chlazení Rittal
NÍŽE UVEDENÝM FORMULÁŘEM!
Diskutující k tomuto článku
(počet diskutujících: 1)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
Rittal Czech Zaslání vizitky Zobrazit záznam v adresáři |