Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?


Document Actions
R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Co vše budou muset znát lidé produktivního věku v nové digitální době? Budou se učit ve školách stále stejné předměty jako dnes nebo se něco změní? Které oblasti zmizí na smetišti dějin a které naopak budou hrát důležitou roli? Nové technologie již dnes zcela mění přístup ke znalostem a vyhledávání potřebných informací. Které vědomostní hodnoty se budou známkovat a hrát velkou roli v kariérní úspěšnosti? Sledujte tento díl seriálu R4M!
Tým portálu Elektrika, ze dne: 3.10.2017
reklama







Výpovědi odborníků si můžete přečíst v textové podobě ...



Jiří Holoubek (www.elcom.cz)
Základní vlastnosti a dovednosti k tomu je materiál uznávaných autorit, které říkají, že v dnešní době neumíme popsat víc jak 65% znalostí, které budou potřeba pro lidi, kteří budou zapojeni do Průmyslové výroby někdy v oblasti následujících 10 let. Ona je to pravda, na druhou stranu už dneska víme, že základní informovanost o tom, co vlastně kyberneticko-fyzický svět je, co do něj vstupuje, ta je velice důležitá. K tomuto uvědomění si, co kyberneticko-fyzický svět znamená je potřeba základní matematický aparát, který je jen o logice, nejde o vzorce, poučky, ale jde o uvědomění si logičnosti návazností. To si myslím, že je velice důležité. Nezáleží na tom, na jakém kvalifikačním stupni lidi budou zaměstnaní. Dneska pokud bychom měli přijímat nové zaměstnance, to děláme průběžně, tak se s nimi snažíme komunikovat o jejich mentální připravenosti pro datové vnímání digitálního světa kolem nás.



Jaromír Zelený (www.rittal.cz)
Ještě v dnešní době jsme zvyklí se nevyjadřovat úplně exaktně. Tím, že se výměna informací a dat do budoucna bude podstatně víc automatizovat a prováděna strojově, tak aby i lidé drželi krok s tímto trendem, musí se v tomto směru trochu přizpůsobit systémovým strojům, které ty informace budou vyhodnocovat, protože i často informace, které budou, i oni budou často informace strojům dávat. Víme sami, když dáme někomu polovičatou informaci, nebo nedokážete se vžít do jeho vnímání informace, tak může dojít k naprosto zkreslenému výsledku při dalším rozhodováním. Budeme muset dbát na to, abychom lidi vychovávali k daleko lepší komunikační disciplíně a i v oblasti komunikace by se měli nastavit standardy komunikace. Opět jsme u standardů. V tomto směru se lidé budou muset přizpůsobit strojům.



Zdeněk Havelka (A-21)
První věc je si uvědomit samozřejmost konceptu práce. Velká většina lidí berou, že jsou zaměstnaní, ale to je naprosto nesamozřejmé. To v historii nebylo a souviselo to s industriálním věkem. Dneska 95% práce ve fyzikálním světě zvládnou roboti, tak nezaměstnaných může být klidně 50% během 5-10 let. Je potřeba přijmout, že se mění situace obecně na trhu a pak je otázka jaké dovednosti bych měl mít a jak říkam, je to otázka osobní filozofie a lidi by se měli zabývat nějakou filozofií, učit se meditovat, to je jedna úroveň. Druhá, měli by mít dovednosti jako se co nejrychleji učit, umět přeprogramovat vlastní mozek, aby byli schopní dělat dobré věci. Toto bude základ, zvládat vlastní duševní hygienu, abych nebyl závislý na digitálních světě a být schopen se v něm orientovat, být schopen pak prakticky přinést hodnotu tam, kde jí uvidím. Což je v radikálním rozporu s celým systémem socialistického státního školství.



Jan Rollo (www.sysgo.com)
Já si myslím, že se jedná o další pokus o škatulkování, kategorizaci, určitě dobrý bussines pro ty, kteří úroveň dovedností a znalostí v praxi ověřovat. Takže zřejmě vytvoříme další úřednická pracovní místa.



Jiří Kůs (www.nanospace.cz)
Co se týká i vzdělání a co by lidé měli rozvíjet, co by měli znát. Já si myslím, že by měli mít fundamenty technické i humanitní, ať už je to matematika, fyzika, nebo základní věci… pak by měli být víc kreativní a i kreativita vzdělání by se měla rozvíjet. To, co člověk podle mě bude potřebovat v tu dobu, kdy lidská práce bude důležitá, tak bude kreativita a přizpůsobivost novým věcem.



Jan Řehák (www.hwgroup.cz)
Změna, která povede s touto technologickou revolucí povede k zásadně většímu rozevření nůžek v oblasti průmyslu. To, čeho jsme svědky v ekonomickém řetězci, kdy se tu vytváří sítě jednotlivých obchodů, mají tu výhodu, že mají zásadnější nároky na své zaměstnance, na všechno dostanou manuál, postup, takže já si mohu otevřít franchizovou restauraci, protože vím, jak černou krabičku mám strčit do trouby, jestli tam bude minutu, minutu a půl nebo 37s.

Obdobná věc je v průmyslu, přechází do průmyslu přesně ta samá revoluce, kde na jednu stranu budu mít velmi nevzdělanou pracovní sílu, která může být velmi neznalá, ale bude dejme tomu placená, kterou budu postupem doby nahrazovat automatizací, případně umělou inteligencí. Na druhé straně budu potřebovat mnohem větší procento špičkové síly, která systémy bude dělat. My v takové továrně budeme zaměstnávat 1/10 zaměstnanců, z nichž 80% bude méně vzdělaných a 20% více vzdělaných. Co to znamená? Že všechny dodavatelské firmy musí vymyslet projekty a produkty, které počítají s každým možným problémem. V tomto dodavatelském řetězci bude větší množství chytrých a schopných lidí, ale to je možné v té chvíli oddělit od výroby. Vývojové firmy mohou být někde úplně jinde než jsou výrobní firmy.

Tento vliv bude vést k tomu, že výroba se zlevní i v relativně drahých zemích, ale co se týče vlivu na běžné zaměstnance… rozhodně nebude posilovat sociální soudružnost a nebude způsobovat sociální smír. Logicky dojde k tomu, že se mzdy od sebe vzdálí a budeme svědky toho, že budeme mít postupně továrny po celém světě a stejné dodavatele technologií, protože dodavatel technologie z Číny bude stejně drahý, jako dodavatel z Německa a tím pádem i ta výroba se kromě vstupní ceny elektřiny a oceli budou stejně drahá v Německu, jako v Číně. Což má ovšem obrácenou stranu, že dělníci v továrně v Německu budou dostávat přinejmenším srovnatelné v přepočtu kupní síly stejné mzdy, jako dělníci v Číně. Teď je otázka, jestli je tato věc únosná, jestli má šanci projít sociálně, ale tento trend k tomu vede a asi není ekonomické síly, která by tento trend dokázala změnit.



Tomáš Duba
To se dneska říct nedá, ale dá se říct to, že člověk budoucnosti bude muset být mnohem otevřenější učit se nové věci. Určitě bude potřebovat technický základ, bude potřebovat logické myšlení, ale bude muset být připraven na to, že se budou dynamicky vytvářet nové pracovní pozice, které budou znamenat nutno si osvojit nové dovednosti, které třeba člověk do té doby neuměl. A to bych řekl, že speciálně pro čechy, kteří jsou velmi konzervativní, co se týká třeba stěhování se za prací, nebo v rámci rekvalifikace si osvojit nové znalosti, nebo dovednosti, to by mohlo být velkou konkurenční nevýhodou pro nás.



Zdeněk Havelka (A-21)
Já bych to doplnil, protože si myslím, že bychom díky filozofii dojít k fakt dobrým hodnotám, ty jsou podle mě věčné, které platí vždy a všude ať si myslíme o skutečnosti co chceme. Tak jak platí gravitační zákon, tak platí morální zákony, tečka. Z hlediska reálného žití je to kombinace obou těchto věcí. Jednak mít pevné hodnoty, fungovat jako stabilizační faktor, třeba pro rodinu, nebo okolí a z druhé strany musí být člověk naprosto flexibilní bez přesudků a hodnotit to díky věčným hodnotám.




SLEDUJTE TECHNOLOGICKÝ
VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 10)
TEXT Z OBLASTÍ


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933