R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Co vše budou muset znát lidé produktivního věku v nové digitální době? Budou se učit ve školách stále stejné předměty jako dnes nebo se něco změní? Které oblasti zmizí na smetišti dějin a které naopak budou hrát důležitou roli? Nové technologie již dnes zcela mění přístup ke znalostem a vyhledávání potřebných informací. Které vědomostní hodnoty se budou známkovat a hrát velkou roli v kariérní úspěšnosti? Sledujte tento díl seriálu R4M!
Tým portálu Elektrika,
ze dne:
3.10.2017
reklama
Výpovědi odborníků si můžete přečíst v textové podobě ...
Zdeněk Havelka (A-21)
První věc je si uvědomit samozřejmost konceptu práce. Velká většina lidí berou, že jsou zaměstnaní, ale to je naprosto nesamozřejmé. To v historii nebylo a souviselo to s industriálním věkem. Dneska 95% práce ve fyzikálním světě zvládnou roboti, tak nezaměstnaných může být klidně 50% během 5-10 let. Je potřeba přijmout, že se mění situace obecně na trhu a pak je otázka jaké dovednosti bych měl mít a jak říkam, je to otázka osobní filozofie a lidi by se měli zabývat nějakou filozofií, učit se meditovat, to je jedna úroveň. Druhá, měli by mít dovednosti jako se co nejrychleji učit, umět přeprogramovat vlastní mozek, aby byli schopní dělat dobré věci. Toto bude základ, zvládat vlastní duševní hygienu, abych nebyl závislý na digitálních světě a být schopen se v něm orientovat, být schopen pak prakticky přinést hodnotu tam, kde jí uvidím. Což je v radikálním rozporu s celým systémem socialistického státního školství. Jan Řehák (www.hwgroup.cz)
Změna, která povede s touto technologickou revolucí povede k zásadně většímu rozevření nůžek v oblasti průmyslu. To, čeho jsme svědky v ekonomickém řetězci, kdy se tu vytváří sítě jednotlivých obchodů, mají tu výhodu, že mají zásadnější nároky na své zaměstnance, na všechno dostanou manuál, postup, takže já si mohu otevřít franchizovou restauraci, protože vím, jak černou krabičku mám strčit do trouby, jestli tam bude minutu, minutu a půl nebo 37s. Obdobná věc je v průmyslu, přechází do průmyslu přesně ta samá revoluce, kde na jednu stranu budu mít velmi nevzdělanou pracovní sílu, která může být velmi neznalá, ale bude dejme tomu placená, kterou budu postupem doby nahrazovat automatizací, případně umělou inteligencí. Na druhé straně budu potřebovat mnohem větší procento špičkové síly, která systémy bude dělat. My v takové továrně budeme zaměstnávat 1/10 zaměstnanců, z nichž 80% bude méně vzdělaných a 20% více vzdělaných. Co to znamená? Že všechny dodavatelské firmy musí vymyslet projekty a produkty, které počítají s každým možným problémem. V tomto dodavatelském řetězci bude větší množství chytrých a schopných lidí, ale to je možné v té chvíli oddělit od výroby. Vývojové firmy mohou být někde úplně jinde než jsou výrobní firmy.
Tento vliv bude vést k tomu, že výroba se zlevní i v relativně drahých zemích, ale co se týče vlivu na běžné zaměstnance… rozhodně nebude posilovat sociální soudružnost a nebude způsobovat sociální smír. Logicky dojde k tomu, že se mzdy od sebe vzdálí a budeme svědky toho, že budeme mít postupně továrny po celém světě a stejné dodavatele technologií, protože dodavatel technologie z Číny bude stejně drahý, jako dodavatel z Německa a tím pádem i ta výroba se kromě vstupní ceny elektřiny a oceli budou stejně drahá v Německu, jako v Číně. Což má ovšem obrácenou stranu, že dělníci v továrně v Německu budou dostávat přinejmenším srovnatelné v přepočtu kupní síly stejné mzdy, jako dělníci v Číně. Teď je otázka, jestli je tato věc únosná, jestli má šanci projít sociálně, ale tento trend k tomu vede a asi není ekonomické síly, která by tento trend dokázala změnit.
Tomáš Duba
To se dneska říct nedá, ale dá se říct to, že člověk budoucnosti bude muset být mnohem otevřenější učit se nové věci. Určitě bude potřebovat technický základ, bude potřebovat logické myšlení, ale bude muset být připraven na to, že se budou dynamicky vytvářet nové pracovní pozice, které budou znamenat nutno si osvojit nové dovednosti, které třeba člověk do té doby neuměl. A to bych řekl, že speciálně pro čechy, kteří jsou velmi konzervativní, co se týká třeba stěhování se za prací, nebo v rámci rekvalifikace si osvojit nové znalosti, nebo dovednosti, to by mohlo být velkou konkurenční nevýhodou pro nás. Zdeněk Havelka (A-21)
Já bych to doplnil, protože si myslím, že bychom díky filozofii dojít k fakt dobrým hodnotám, ty jsou podle mě věčné, které platí vždy a všude ať si myslíme o skutečnosti co chceme. Tak jak platí gravitační zákon, tak platí morální zákony, tečka. Z hlediska reálného žití je to kombinace obou těchto věcí. Jednak mít pevné hodnoty, fungovat jako stabilizační faktor, třeba pro rodinu, nebo okolí a z druhé strany musí být člověk naprosto flexibilní bez přesudků a hodnotit to díky věčným hodnotám.SLEDUJTE TECHNOLOGICKÝ
VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!
VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 10)TEXT Z OBLASTÍ |
---|