Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

R4M#21: Bude horizontální integrace vyžadovat sdílení dat s konkurenty?


Document Actions
R4M#21: Bude horizontální integrace vyžadovat sdílení dat s konkurenty?
Představa, že sdílíte data se svou konkurencí v málokom vzbuzuje důvěru. Přesto jde o jeden ze základních principů čtvrté průmyslové revoluce a snahy jak dosáhnout co nejnižších výrobních nákladů. Pro správné pochopení je nutné si všimnout, že kapitalismus jako ekonomický systém začíná již nyní měnit svou podobu. A s tím se budou měnit i dosavadní obchodní modely. Opět jde o přirozenou reakci na změnu chování spotřebitelů a obráceně ...
Tým portálu Elektrika, ze dne: 11.07.2017
reklama






Výpovědi odborníků si můžete přečíst v textové podobě ...


Vladimír Mařík (www.certicon.cz)
Horizontální integrace bude znamenat sdílení dat s některými dalšími firmami. Nemusí být vždy konkurenční, ale mohou. Ale samozřejmě na to je třeba pamatovat a je potřeba sdílet jen data, která jsou nezbytná sdílet a ponechat si proprietální pro sebe. To bude chtít ovšem ošetřit, zabezpečit, ochranu jedinečného přístupu k datům, čili otázky ochrany dat před konkurencí budou velmi závažné a musí se ošetřit a řešit.



Otto Havle (www.fccps.cz)
Myslím si, že to bude vyžadovat (sdílení dat s konkurenty), ty vztahy jak jsou dneska se asi hodně změní, vzniknou velké oborové clustery, ve kterých se bude sdílet úplně všechno. Jestli to skutečně k těm koncům dojde.


Zdeněk Havelka (A-21)
V nejlepším modelu bude záležet na vás, kdy si řekneme, která data chceme sdílet a které ne, s kým. Bude to záležet na vás i jako na osobě, i jako třeba majiteli asettů nebo nějaké firmy. V horším případě máme už dneska pan Babiš vymýšlí EET, naprosto šílené, kdy jste vy povinen sdílet data minimálně s ním jako ministrem financí, takže jsme skutečně skoro v totalitním režimu.



Jiří Holoubek (www.elcom.cz)
K té horizontální integraci, k tomu jsme si vytvořili sérii obav o tom, že když bude něco horizontálně propojeno podél celého výrobního řetězce, nebo ani ne výrobního řetězce, ale hodnotového řetězce v konceptu Průmyslu 4.0, tak bude nutné do jednotlivých segmentů hodnotového řetězce vpustit data od obrovského množství potenciálních dodavatelů, kteří budou schopni splnit podmínky např. jednoho stroje, který si bude sám podle své inteligence, vybírat polotovary od několika subdodavatelů.
V tom případě propojení v horizontální integraci ale nebude znamenat i propojování mezi jednotlivými konkurenty, ale bude to poskytování informace tomu, kdo si o ni řekne, kdo bude mít zájem o tuto informaci. V posuzování digitální zralosti firmy a nových obchodních možností je jasně vidět spojnice mezi firmou, která má klasický pipelineový systém vnímání toku materiálového a datového, oproti platformovému, kdy je firma schopna vnímat data i materiálové toky, platforma tzn., z velkého množství zdrojů a v nich se dobře orientovat pomocí datové architektury vybírat si toho, kdo bude pro produkci z hlediska firmy a dalšího využití výrobků nejspolehlivější.


Jiří Kůs (www.nanospace.cz)
Do určité míry je to tak, ale je třeba si uvědomit jednu věc, že život v síti je horizontální nebo používá se také označení laterální. Kde je to každý s každým a mizí vertikála. Mizí i v organizaci firem, organizaci obchodu, organizaci řízení i u firem korporací, které mají hlavní sídlo a hlavní centrální managment a pobočky atd., tak se to všechno mění na sdílení na laterálu.
Když si vezmeš obchod před 100 lety, nebo jen před 50 lety, ono to není tak dávno. To bylo o tom, že jsi měl nějaký produkt, ten mělo dalších 10 firem, ale tobě se podařilo najít místo, kde dalších 10 firem nikdo neznal a ty jsi tam s tím přišel a začal jsi to prodávat. Pak to zjistila jedna z dalších deseti, přišla tam, začali si konkurovat. Ale ty další ony prodávaly třeba v Jižní Americe, nebo v Austrálii, tak tam šance, že by přišli na trh už byla mnohem menší.
Ty jsi informaci, že produkt máš využíval lokálně v místě a v Austrálii oni neměli velkou šanci se dozvědět, že je tam něco, někde v Čechách, že je tam poptávka, že by tam mohli obchodovat a tak.

Fungování v síti toto všechno boří a mění. Můžeš se okamžitě dozvědět o dalších podobných produktech, výrobcích a můžeš to, co prodáváš tady, můžeš nabídnout v Austrálii a v momentě, kdy ve výrobě nastoupí 3D tisk, tak si výrobek můžeme vytisknout okamžitě kdekoliv na světě. To mění povahu fungování obchodu tak, jak jsme na něj zvyklí z 20. a předchozích století. V známé knize, kterou já doporučuji každému, aby si ji přečetl, Druhý věk strojů, kterou napsali dva manažeři z MIT a popisují to, čemu Němci říkají 4. Průmyslová revoluce. My tomu říkáme digitální revoluce.
Mění se kapitalismus, že tady přichází doba, kdy vítěz vezme vše. Kapitalismus založený na konkurenci mění svou podobu na to, že přijdou firmy s nápadem, třeba podobným ale ten, kdo bude nejlepší, ten to sebere. Pak přijde někdo další s novou inovací a takhle to bude fungovat. Vezmi si dnes třeba Google, Facebook nebo podobné giganty. Vedle Facebooku máš dalších 10 sociálních sítích, které by byly tak rozšířené?

Jsou, ano, ale je to sociální síť je se specifickými vlastnostmi, nebo produkty. Když kupuješ navigaci, tak si sedneš ke Googlu, vyhledáš si to a zjistíš, že všechny stojí přibližně stejně, nebo dnes navigační aplikace, tak se budeš dívat, která je nejlepší. Budeš se dívat na recenze zákazníků a to nejlepší si koupíš. Proč by sis kupoval tu druhou nejlepší? Když si to online okamžitě stáhneš. Takže prodej a propojování konkurencí, ono to získává celé jiný rozměr. Už to není na tom, že si někde něco vytvářím a chráním si informace, ti druzí o mně neví a hraji si s tímto, síť totálně boří a otevírá větší možnost monopolům, ale jsou jen do času, protože technologický růst, běží pro exponenciele a co dneska se používá, zrovna navigace jako aplikace tak je možná, že za pár let to bude úplně jinak. Třeba nebude už vůbec potřeba.


Jan Řehák (www.hwgroup.cz)
Horizontální integrace je krásný obecný pojem, popisuje nějakou potřebu, která tady dneska je. Naše firma relativně běžně nakupuje některé komponenty dohromady s našimi konkurenty, s firmami, které vyrábí podobné zboží, které potřebují stejné produkty a když to neděláme my, tak to dělají naši dodavatelé, protože je to ekonomické. Horizontální integrace vlastně připravuje půdu proto, abychom automatizovaným způsobem dělali to, co už dneska děláme na úrovni lidí a toho, kde je to ekonomické. A vlastně se jen zvyšuje ekonomika celého řetězce a zvyšuje se automatizovanost.

Na druhou stranu se zvyšuje možnost nějaké chyby a také lidský faktor, který zmizí. Dokáži si představit veliký problém když vnívám problematiku označování komponentů, kdy různí dodavatelé říkají věcem různě a názvy se mohou zásadním způsobem lišit tak, že automat má velký problém rozpoznat, že je to vlastně stejný produkt a v té chvíli, když se integrace povede příliš strojově a automatizovaně, tak ve výsledku to bude horší než dnes, kdy to dělá lidský faktor. To, že bude možné tuto věc udělat na nějaké automatizované bázi, určitě ve finále přinese úspory řetězci, k tomu určitě dojde.



Jan Rollo (www.sysgo.com)
Dost možná ano. Já už jsem se někde zmiňoval o tom, že bude potřeba otevřít karty v rámci odběratelsko-dodavatelských vztahů, jak se tomu kdysi v 80. letech říkalo. Pokud ne přímo otevření karet, tak přes odběratele, přes státní správu apod. Toto otvírá otázku, kdo je vlastně konkurent? Protože při globalizovaných firmách to může být vlastní podnik, nebo nějaká jeho součást. Pak se bavíme o konkurenci v rámci zakázky, v nějaké lokaci, vertikálním trhu, a na celou společnost se jako na konkurenta dívat nemůžeme.



Tomáš Duba
Bude muset vzniknout jednotná komunikační platforma, na základě které bude možné data v cloudu, nebo na uložišti vyměňovat. A podle mě, nezbytně nutně to povede k tomu, že minimálně část dat, teď se přesně nedá říct která, se bude vyměňovat mezi konkurenčními firmami. Na druhou stranu se dá asi představit, že spolu budou firmy naopak fúzovat a ve výsledku možná celý svět bude obvoláván třemi gigantickými nadnárodními korporacemi, které budou poskytovat v podstatě úplně všechno. Myslím tím teď od průmyslové výroby po spotřební zboží až třeba po zdravotní službu.



Martin Lahoda (www.phoenixcontact.cz)
Výměna dat bude na úrovni technických parametrů zadání. Bude to úrovni standardu komunikace tak, aby si vzájemně všichni rozuměli, aby skutečně fungovala kompatibilita. Ale výměna dat typu samotného know-how, té prodejní schopnosti a marketingu, který bude stále fungovat, tak tam bude probíhat velmi omezeně nebo vůbec. Skutečně to zřejmě na výrobní úrovni, vytěžit výrobní kapacity co nejefektivněji.



Jaromír Zelený (www.rittal.cz)
Horizontální integrace je rovněž velmi důležitá, protože kdybychom tady měli vládu jedné firmy nebo státu, tak dejme tomu budiž. Ale vzhledem k tomu, že pohyb a vývoj lidstva dopředu je hlavně postavený na vzájemné konkurenci a vzájemném popichování se. Do budoucna bude horizontální výměna dat a informací skutečně nutná. Samozřejmě do určité úrovně. Já bych to přirovnal na produktech co my jako Rittal nabízíme na trhu, zejména naše dceřinná společnost E-plan, která buduje dataportál, což je v podstatě byť je to naše společnost, tak do dataportálu integruje data o konkurenčních výrobcích. Je to o tom, že finální uživatel produktu, si pak může vybrat z databáze produktů ten, který nejlépe vyhovuje jeho cílům, které potřebuje naplnit. Do určité míry se nebudou sdělovat interní data (která nejsou důležitá) na finální fungování a jeho srovnání s konkurencí, ale obecné parametry výrobků, nebo data o výrobcích, které bude potřeba znát, abychom výrobek dokázali použít, tak ty bude potřeba sdílet.



SLEDUJTE TECHNOLOGICKÝ
VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 2)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
R4M# Ready for Matrix
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Kam se v budovách vyvíjí uplatnění vysokorychlostních dat optickými vlákny? Příchod elektroinstalačních podomítkových trubek Fraenkische se zabudovaným optickým vláknem se datoval dřív než známost standardů datových přenosů Industry 4.0. Trubky s označením FFKuS DATALIGHT se v českých e-shopech objevují, ale na běžných stavbách určitě ne. Jde o speciálku, říkají dataři, v běžném obydlí stačí spotřebiteli Wi-Fi. Jiná situace může ...
Univerzálnost a efektivnost, spolu s velmi kompaktním provedením jsou hlavními přednostmi nového programovatelného mikro-PLC Simatic S7-1200 od společnosti Siemens, který lze využít pro široké spektrum aplikací. Čím se odlišuje od předchozích modelů a co nového dokáže nabídnout?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933